BuzzerBeater Forums

BB Nederland > Basketbal als sport

Basketbal als sport

Set priority
Show messages by
From: CLWS
This Post:
00
137844.1
Date: 3/27/2010 3:46:18 PM
Overall Posts Rated:
00
Hey. Zitten jullie in het echt ook op basketbal?

Zelf zit ik bij Ceres U-16 (Nederland-->Flevoland-->Emmeloord).

We staan dit seizoen 3e (van de 8) in een spannende competitie. Er zijn 2 underdog teams die er vrij weinig van bakken, en 6 betere. We begonnen dramatisch en nu pakken we de punten met gemak. Net nog tegen de nummer 1 gespeeld. Heel slecht. Er was maar één scheidsrechter en soms dachten we : We staken de wedstrijd gewoon. Hij zag maar 25% van de fouten en jammer genoeg was het rugby-basketbal team.

From: Nick

To: CLWS
This Post:
00
137844.2 in reply to 137844.1
Date: 3/27/2010 3:54:42 PM
Overall Posts Rated:
6868
Tja.. Praat me er niet van!
Tijdens een basketbalwedstrijd op regionaal niveau zien ref's verschrikkelijk vaak fouten niet (of wel, als ze er niet zijn..)..

Op welke positie speel je?

Welke klasse spelen jullie op dit moment? Ik hoop voor je dat je ooit nog eens Rayon mag spelen, daar krijg je per wedstrijd twee ref's van de bond aangewezen en speel je met een 24sec klok. Dat maakt het spelletje veel leuker (vind ik), want dan hou je de snelheid erin.

Zelf basketbal ik niet meer. Heb het wel 10-11 jaar gedaan, bij mijn lokale vereniging Waddinxveen Flyers.
Ik heb in Nederland JU16 en JU18 gespeeld, maar op een gegeven moment kwam er een speler in de selectie die 20 cm langer was als ik (ik ben maar 180cm), en ongeveer evengoed, alleen had hij minder ervaring. De coach koos voor hem..

Toen naar mijn lokale vereniging terug gegaan en heb dit seizoen mijn lidmaatschap van de vereniging opgezegd.
Sinds 3 maanden doe ik nu aan een individuele sport, zonder bal!
Thai Boxing (variant van kickboxing) bevalt me prima!

When I run into an invisible spider web, I instantly become a kung-fu master.
From: CLWS

To: Nick
This Post:
00
137844.3 in reply to 137844.2
Date: 3/27/2010 5:13:58 PM
Overall Posts Rated:
00
Leuk dat je in Nederland JU16 en JU18 speelde.
Ik speel op dit moment Shooting Guard, schiet regelmatig een 3-tje 'r in.
Ben pas dit seizoen Shooting Guard begonnen, daarvoor Point Guard. Mijn nieuwe coach (uit 'n ex-Joegoslavië land, Joegoslavië was vroeger een van de beste basketbal landen ter wereld en hij coachte verschillende ploegen daar). Hij traint ons 90% op techniek, 10% tactiek en af en toe conditie. Hij wil ons vooral techniek aanleren om later gewoon te kunnen 'ownen'. Nu wij een aardige techniek hebben aangeleerd dankzij hem, zien we steeds vaker hoe slecht de techniek van de tegenstander is.

Zelf spelen we in de 2e klasse. Vorig jaar 1e klasse, maar dat was U-14. We spelen tegen allemaal jongens die een jaartje ouder zijn. Het voordeel is dat wij vanaf toen wij begonnen met basketbal in 1 team zitten.

Ik zat vorig jaar ook in het Regioteam U-14. Dat was het regionale team van Flevoland voor jongens onder de 14. We speelden o.a tegen Regio Zwolle, regio Arnhem en regio Enschede.

From: Miauw

To: CLWS
This Post:
00
137844.4 in reply to 137844.3
Date: 3/28/2010 7:23:45 AM
Overall Posts Rated:
00
Hallo,

Ik speel zelf ook basketbal.
Bij Volharding(http://www.bvvolharding.nl) Leuke vereniging.
Ben net naar heren gegaan en speel 1e klasse rayon.
Vind het nu de leukste klasse die ik ooit gespeeld heb, maar op het moment hebben we een jong team.
Ik ben de jongste en ik ben 18 de rest is tussen de 18-24 en dan nog 2 ouderen die wat ervaring hebben.
Ik had het liefst dan daarom ook misschien u22 gespeeld. Fysiek is de rayon best zwaar.

Daarbij Train/Coach ik nog de u12 jongetjes samen met een super trainer/coach. Ze spelen dan alleen in zeeland (behalve aan het eind van seizoen doen ze mee met landelijk mini toernooi)en dan zie je ook dat hun op het gebied van techniek ver voorlopen op hun tegenstandertjes. Fundamentals zijn gewoon heel belangrijk op jonge leeftijd. Die mannetjes moeten hun 1tegen1 gewoon goed kunnen pakken of ze nou klein of lang zijn.

Last edited by Miauw at 3/28/2010 7:24:33 AM

From: CLWS

This Post:
00
137844.5 in reply to 137844.4
Date: 3/28/2010 12:35:11 PM
Overall Posts Rated:
00
Ons heren1 speelt ook in de hoofdklasse.
Ze staan nu laatste, maar het gaat steeds beter sinds ze een nieuwe coach hebben (die coach die ik ook heb uit Joegoslavië).
We moeten ze flink aanmoedigen de laatste wedstrijden, die moeten ze gewoon winnen :P.

Ze hebben heel wat talentjes lopen.
Één speler van 16, 2 van 18 en nog wat mensjes :P

Last edited by CLWS at 3/28/2010 12:35:55 PM

From: Miauw

To: CLWS
This Post:
00
137844.6 in reply to 137844.5
Date: 3/29/2010 11:44:21 AM
Overall Posts Rated:
00
Bij ons zijn het allemaal goeie spelers met potentie!
De helft van ons team speelde bij Hoofdklasse/Eredivisie teams of voor Rayon Zuid!

From: CLWS

This Post:
00
137844.7 in reply to 137844.6
Date: 3/30/2010 2:22:07 PM
Overall Posts Rated:
00
Iemand tips hoe ik hoger kan springen? Ik block af en toe wel es in n wedstrijd of training, maar ik wil hoger kunnen springen. Ik ben nu 1 meter 75 ofzo. Een jongen uit mijn team is 1 meter 85 en kan al dunken. Nouwja, bijna tenminste. Hij kan makkelijk met zijn handen boven de ring komen en soms maakt ie wel een mini-dunk.

From: Nick

To: CLWS
This Post:
00
137844.8 in reply to 137844.7
Date: 3/30/2010 2:57:20 PM
Overall Posts Rated:
6868
Dit is gewoon een typisch geval van sprongkracht.

Dit kan je eigenlijk maar op 1 manier écht trainen, en dat is gewoon door herhaaldelijk te springen.

Doen jullie tijdens de training wel eens soucides?

Iedere trainer/coach noemt dit anders, maar deze oefening gaat als volgt.
Iedere speler start verspreid op de achterlijn, sprint dan naar de dichtstbijzijnde rijeworp lijn, terug naar de baselijn, middenlijn, baseline, andere vrijeworp lijn, baseline, baseline, baseline.

Dit werd bij ons vaak gebruikt als "straf", wanneer een oefening niet goed gaat. Is erg goed voor de conditie en voor de explosiviteit in het omdraaien. Wanneer je deze oefening doet met "kikkersprongen" (lees: sprongen op twee benen, zo ver en hoog mogelijk springen), gaat de sprongkracht van het complete team per week omhoog, waardoor binnen de kortste keren heel het team (ja, écht heel het team!) bij de ring kan.

Succes ermee!

When I run into an invisible spider web, I instantly become a kung-fu master.
From: BB-Patrick

To: CLWS
This Post:
00
137844.9 in reply to 137844.7
Date: 3/31/2010 5:42:34 AM
Overall Posts Rated:
506506
Hi CLWS,

Er zijn verschillende manieren om hoger te leren springen. Voornamelijk is het gewoon beenspiertraining.

Je kan een aantal simpele huis tuin en keuken oefeningen een aantal keer per dag doen om je beenspieren te trainen.
- Squats, gewoon met een rechte rug zo diep mogelijk door je knieen (kont naar de grond). Doe dit 15 herhalingen en dan 3 setjes, met 30 seconden tussenpauze.
- Squat --> sprong. Zak weer met rechte rug en naar de zijkant gestrekte armen zo diep mogelijk door je knieen (ongeveer een hoek van 45 graden) en spring dan zo hard mogelijk omhoog. Dit dit 10 herhalingen, 3 setjes, 30 seconden tussenpauze. Mocht je al flink sterk zijn kan je wat gewichtjes om je voeten hangen.

Met die twee train je je bovenbeenspieren.

Verder is veel touwtje springen goed voor de training van je kuitspieren (en natuurlijk ook voor je conditie), 1x per dag een kwartiertje ofzo. Je kuitspieren kan je ook trainen door op een traptreden te gaan staan, ik raad je aan om de laagste te gebruiken. Dan met je hakken over de rand en je voorvoet op de trede, dan vervolgens op je tenen gaan staan en weer terug, en ook dit 3x een setje van 15 herhalingen.

Als je een beetje Engels beheerst (of iemand in de buurt hebt die engels kan) en veel sneller beter resultaat wilt, het bovenstaande gaat redelijk langzaam, kan het beste de Vertical Jump Bible bestellen. Dit is zo'n beetje het bekendste boek en wordt door veel volleyballers en basketballers gebruikt om inderdaad hoger te leren kunnen springen.


Last edited by BB-Patrick at 3/31/2010 5:42:52 AM

From: CLWS

This Post:
00
137844.10 in reply to 137844.9
Date: 3/31/2010 10:00:32 AM
Overall Posts Rated:
00
Dank jullie allemaal voor de hulp.
Soucides ken ik ja, vorig jaar altijd gedaan als straf :P
Dit jaar zoals ik zei doen we alleen techniek&tactiek. Conditie komt er niet echt bij kijken.

Ik zal veel springtrainingen doen jongens, tot over een paar jaar in de NBA ;p

From: CLWS

To: CLWS
This Post:
00
137844.11 in reply to 137844.10
Date: 4/4/2010 4:06:32 AM
Overall Posts Rated:
00
Ai, ons eerste herenteam werd gister dik vernederd xD
Ze gaan degraderen dus volgend jaar word het wat makkelijker :P