BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Potential?

Potential?

Set priority
Show messages by
From: douhan
This Post:
00
140447.1
Date: 4/13/2010 9:00:43 AM
Overall Posts Rated:
00
Hur viktigt är en spelares potential?

From: Mannen

This Post:
00
140447.2 in reply to 140447.1
Date: 4/13/2010 9:10:38 AM
Overall Posts Rated:
7575
Det beror ju lite på vad du vill göra med spelaren.

Ok, det där var kanske inte så informativt.
Det är iaf viktigt om du ska sälja en spelare, framförallt unga.
Ska du köpa en spelare som du inte tänker träna är det helt oviktigt.
Om du tänker träna spelaren så är det viktigt att han har tillräckligt med potential för att du ska kunna träna honom till önskad nivå.

Jag rekommenderar att du går in på tråden BB[Q] och gör en sökning på "potential" och ser vad det finns där.

Last edited by Mannen at 4/13/2010 9:14:33 AM

/Mannen
This Post:
00
140447.3 in reply to 140447.2
Date: 4/13/2010 12:36:21 PM
Overall Posts Rated:
8080
Det beror ju lite på vad du vill göra med spelaren.

Ok, det där var kanske inte så informativt.
Det är iaf viktigt om du ska sälja en spelare, framförallt unga.
Ska du köpa en spelare som du inte tänker träna är det helt oviktigt.
Om du tänker träna spelaren så är det viktigt att han har tillräckligt med potential för att du ska kunna träna honom till önskad nivå.

Jag rekommenderar att du går in på tråden BB[Q] och gör en sökning på "potential" och ser vad det finns där.

Jag kan tillägga att du förmodligen klarar dig med lägre potential än du tror även för spelare du tänkt träna. Om du tränar för eget bruk så är det därför helt klart att rekommendera, eftersom inköpspriset blir lägre. Tränarna du för att sälja, så är det svårare att säga eftersom du då också antagligen kommer att få lägre betalt när du säljer.

From: Jokehim

This Post:
00
140447.4 in reply to 140447.1
Date: 4/15/2010 2:29:12 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Hur viktigt är en spelares potential?

Inte i närheten av så viktig som många tror.

Potentialen påverkar enbart hur länge du kan träna spelaren och han förbättras. Spelaren tränas lika effektivt till man nått potentialen. Om du värvar en spelare med allstar potential så kommer du få nog svårt träna upp spelaren till sin potential så bättre än så är sällan värt något för ditt egna lag.

Däremot så tjänar du antagligen mer pengar om du köper en spelare med bra potential för att många gör misstaget att övervärdera potentialen och tro att den har något med både nuvarande kapacitet och träningseffektivitet att göra vilket är en missuppfattning då. Den har som sagt enbart att göra med träningseffektiviteten efter en sen nivå.

I tråden Mannen länkar till finns det länk där gissningar på vilken lönenivå man kan nå med olika potentialer finns.

För egen del har jag tränat spelare med potential 7 i 6 säsonger och fortfarande har jag inte nått spelarens fulla potential. Jag har däremot ett problem med att han tränar mycket långsammare så borde ge upp att träna han trots att jag inte nått hans potential. Tycker jag rätt väl illustrerar varför jag tycker högre potential än Perennial Allstar är lite väl bra potential.

Tränar man en enda position kommer det dock att gå att mycket snabbare nå potentialen för spelare med t.ex. Perennial allstar (nivå 7). Det är då man kan ha nytta av maxpotential. Vet dock inte om det är värt att träna enbart en position av detta skäl.

This Post:
00
140447.5 in reply to 140447.4
Date: 4/15/2010 4:33:32 AM
Overall Posts Rated:
8080
I tråden Mannen länkar till finns det länk där gissningar på vilken lönenivå man kan nå med olika potentialer finns.

On jag minns rätt så är det snarare statistik för när man tror att l träningsbromsen börjar slå in för respektive nivå. Man kan få upp klart mycket högre löner än vad som finns i den listan iaf om man tränar vidare (vilket jag har en ganska utförlig egen statistik på).

I övrigt håller jag helt med dig om att all star är tillräcklig för de allra flesta, men även spelare med lägre nivå kan vara värda att träna (vilket jag gör med en spelare för tillfället för övrigt).

This Post:
00
140447.6 in reply to 140447.5
Date: 4/15/2010 7:52:07 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Potentialen är endast broms. Det är sant. Tror att alla spelare tränar liknande bra efter de nått sin potential, dvs att bromsen verkar lika på alla men att de med lägre potentialen får bromsen långt tidigare.