Ik zou je als eerste even uit de droom willen helpen dat HTML achterhaald is. Vrijwel iedere website maakt gebruik van HTML. Dit is nog steeds de standaard om een normale website mee in elkaar te zetten. Vraag de paginabron van deze pagina maar eens op. Onder de doctype zie je hoogstwaarschijnlijk <html> staan. Onderaan de pagina eindigt dit dan weer met </html>.
Er is zelfs weer een nieuwe versie van HTML uit: HTML5! Deze nieuwe versie zorgt ervoor dat filmpjes niet meer gestreamd hoeven worden, waardoor ze sneller geladen worden en minder bandbreedte veroorzaken. Als je een website in HTML wil gaan coden, raad ik je aan om gelijk HTML5 te gebruiken.
Ik heb via school altijd Dreamweaver gebruikt. Dit is een superuigebreid programma van Adobe waar ook professionele website makers mee werken.
Echter, dit is alleen een "editor" zoals dat mooi genoemd word. Ik weet niet of je Notepad++ kent, dit is ook een html editor.
Editors geven de HTML (of andere talen) tags een mooi kleurtje en laten ze (soms automatisch) inspringen, waardoor je overzichtelijker kan coden.
Tegenwoordig moeten webpagina's zo snel geladen worden, dat er zo min mogelijk afbeeldingen (JPG of PNG) in voor mogen komen. Daarom worden tabellen of DIV's gekleurd en gestyled met CSS. Als je CSS goed onder de knie hebt, heb je bijna geen programma's als Adobe Photoshop of Adobe inDesign nodig om je website vorm te geven.
Wanneer je zelf niet al te veel wilt programmeren, doe je er misschien goed aan om een CMS (Content Management System) te gebruiken. Dit is freeware en voor de bekende CMS'en zijn duizenden templates (layouts) te verkrijgen (vaak ook gratis), die je daarna naar smaak en voorkeuren kan aanpassen. Joomla, Mambo en Wordpress zijn de meest bekende CMS'en.
De Adobe programma's die ik hierboven heb genoemd zijn peperduur, maar als je een beetje handig bent, kan je er wel aan komen ;-)
Last edited by Nick at 8/1/2011 1:55:21 PM
When I run into an invisible spider web, I instantly become a kung-fu master.