BuzzerBeater Forums

BB Nederland > Idee voor nieuwe teamcompositie

Idee voor nieuwe teamcompositie

Set priority
Show messages by
This Post:
33
235560.1
Date: 2/5/2013 10:15:58 AM
Woodbridge Wreckers
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
13921392
Hallo allen,

Ik heb in het Engelse help forum een idee geplaatst, waarna Primoss mij een BBmail stuurde met de vraag of ik het ook in de Nederlandse fora wilde delen. Ik ben de beroerdste niet, dus bij deze. Ik speel pas sinds halverwege vorig seizoen dus er zal vast een hoop aan te merken zijn, maar ik heb wel vrij veel research gedaan en houd van out-of-the-box denken, dus ik ben benieuwd naar jullie feedback.

Mijn idee is ontstaan toen ik met de salary calculator aan het spelen was, en zag dat een big enorm veel OD kon hebben zonder dat er salaris bij kwam of hij van positie veranderde. Toen dacht ik; aangezien je defensive matchups kan veranderen, waarom niet je bigs de guards laten verdedigen en vice versa? Zo kan je de primary defense van je spelers laag houden (op het niveau van wat normaal de secondary defense zou zijn), waardoor je salariskosten een stuk lager zijn, en (hopelijk) dezelfde defense hebt.

Ik ben verder gegaan met proberen en heb een voorbeeld starting 5 gemaakt met primary skills van rond de 14-17. Ik heb dit gedaan met de insteek om zoveel mogelijk skills voor het salaris te krijgen, verder (nog) niet kijkend in hoe realistisch het is om de skills op deze niveaus te krijgen (daar kunnen we later naar kijken). Naar mijn idee kan je met de volgende skills even goed functioneren als traditionele spelers, alleen dan met salarissen van tussen de 50-80k in plaats van rond de 150k.

Voorbeeld starting 5
PG: JS 14 , JR 13, OD 2, HA 16, DR 14, PA 16, IS 4, ID 16, RB 15, SB 12 - $75k
SG: JS 15 , JR 16, OD 2, HA 16, DR 17, PA 15, IS 10, ID 16, RB 10, SB 11 - $75k
SF: JS 14 , JR 11, OD 15, HA 13, DR 16, PA 13, IS 15, ID 14, RB 10, SB 9 - $83k
PF: JS 14 , JR 7, OD 16, HA 7, DR 14, PA 12, IS 16, ID 7, RB 15, SB 7 - $60k
C: JS 10 , JR 5, OD 17, HA 7, DR 14, PA 14, IS 17, ID 7, RB 17, SB 4 - $55k

Voorbeeld vergelijking:
Traditionele Center met dezelfde IS en RB, de ID en SB van de PG uit mijn voorbeeld en voor de rest 7 in de guard skills:
260k salaris

Center uit mijn voorbeeld met ID en OD omgedraaid en SB van een PG:
52k salaris

Als het even goed werkt, dan is het toch wel echt de moeite waard om een 5x zo laag salaris te hebben? Nou zijn de guards niet zoveel goedkoper, maar ik denk dat het voordeel hiermee wel geschetst is.

Naast natuurlijk de lagere salarissen is een voordeel dat je minder hoog potentieel nodig hebt op de trainees die je hiervoor gebruikt. Nogmaals, dit voorbeeld is op basis van zoveel mogelijk skills voor een zo laag mogelijk salaris; ik kan me voorstellen dat niet zoveel HA nodig is voor de SG en niet zoveel PA bij alle niet-PG spelers. Dit is slechts de eerste uitwerking, en wellicht nog niet perfect maar ik hoop met jullie feedback het te kunnen verbeteren. In een volgend stadium wil ik kijken hoe de spelers zo getrained kunnen worden zodat het niet 9 seizoen duurt voordat je het bereikt.

Nu de vragen/zwaktes van het idee:
Werkt het uberhaupt?
Dat kan ik niet uit ervaring beantwoorden, ik hoop dat jullie daar iets zinnigs over kunnen zeggen. Kan een big met hoge OD even goed verdedigen als een guard met dezelfde OD? Zijn er nog side effects van het wisselen van defensive matchups? Zijn de skills op hoog genoeg niveau? Werkt rebounding even goed als het verspreid is over alle spelers, of is het beter om 2 spelers met hoge rebounding te hebben? (nou is 17 en 15 RB niet echt laag voor het niveau volgens mij).

Welke aanvallende en verdedigende tactieken kan je hiervoor gebruiken?
Ik heb de voorbeeld spelers vrij gebalanceerd gemaakt; guards met IS en JR en bigs met JS, dus offensief kan zoveel inside als outside worden gespeeld denk ik. Misschien dat de spelers nog aangepast kunnen worden om 1 van de 2 beter te doen, maar in principe is allebei mogelijk. Defensief ben ik alleen vergeten respectabele OD op de guards te zetten (wat je bigs normaal zouden hebben), maar dat kan nog wel aangepast worden. Ook

This Post:
22
235560.2 in reply to 235560.1
Date: 2/5/2013 10:21:32 AM
Woodbridge Wreckers
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
13921392
Hoe krijg je zo'n roster bij elkaar?
Dit is een groter probleem, aangezien je zulke spelers niet op de Transfer list vindt, en het lang duurt om ze te trainen. Maar, als we kunnen samenwerken om zulke teams samen te stellen zou het mogelijk kunnen zijn. De SF is vrij standaard, en managers zouden of de guards of de bigs kunnen trainen, en dan aan elkaar kunnen verkopen. De haalbaarheid van de training is voor een later stadium, maar aangezien trainees outside en inside skills nodig hebben, kunnen lengtes tussen de 6'3" en 6'9" allemaal omdat het ene sneller gaat en het ander langzamer. Het scheelt ook dat je minder hoog potentieel nodig hebt, wat goedkoper is bij het aanschaffen van de trainee. Hier moet nog wel verder naar worden gekeken.

Ik sta open voor elke vorm van kritiek, maar het liefst wel een beetje opbouwend. Ik hoor graag wat je denkt dat er nog mist aan dit idee. Ik ben me er van bewust dat de training langer duurt dan normaal, maar je moet er wat voor over hebben om enorm lagere salarissen te hebben. Ik las dat dit een groot probleem is in de hogere leagues, en dat als je in de B3 wilt meedoen je sowieso 10 seizoenen moet voorbereiden, dus ik dacht dat mijn idee misschien wel plausibel zou zijn.

Laat maar horen!

This Post:
11
235560.3 in reply to 235560.2
Date: 2/5/2013 11:03:28 AM
Overall Posts Rated:
408408
Het scheelt ook dat je minder hoog potentieel nodig hebt, wat goedkoper is bij het aanschaffen van de trainee. Hier moet nog wel verder naar worden gekeken.

Laat ik dan de eerste zijn die hier op een reactie plaats,nu ben ik niet geheel zeker van mijn zaak in deze,maar ik vindt het wel een zeer vernieuwende gedachtengang.
Je zegt dat je potentieel van je spelers niet zo hoog hoeft te zijn,maar is dat wel zo?
Alle spelers hebben ruim meer dan 100 skill punten,en nogmaals dit weet ik niet zeker ,geloof dat het salaris niet alleen bepaald of de speler eventueel gecapt is,wat ik weleens gelezen heb zijn ook de skillpunten verdeling belangrijk of een speler aan zijn cap zit en dat salaris meer een indicatie is .
Ik vrees ( misschien ongegrond) een beetje als je dit wil bereiken dat je toch minimaal een MVP potentieel nodig hebt,of zou je dit kunnen bereiken met een superstar potentieel?
Om ergens tussen 110 en 120 skill punten te kunnen eindigen.

Nu ben ik benieuwd met welk potentieel speler je deze berekening hebt gemaakt?

Last edited by primoss at 2/5/2013 11:20:59 AM

From: Tesse

This Post:
11
235560.4 in reply to 235560.3
Date: 2/5/2013 12:26:52 PM
Cruesli
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
525525
Second Team:
The Milk
(https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AvopXePheNGId...)

Aangezien hij de skills noemt kan je zo narekenen welk potentieel er nodig is.

Op het engelse forum had ik gisteren Jeroen's post ook al gezien. Leuk origineel idee! En leuk om een Nederlandse manager te hebben die goed over het spelletje nadenkt. Ik hoop dat we je over een tijdje terugvinden in de hogere regionen.

De C die Jeroen voorstelt wordt officieel een PG en heeft 23.15 capscore oftewel in de range van perennial allstar maar je zit pas veilig met superstar (vanaf 24).

Een "normale" C die juist 17 ID en 7 OD zou hebben (ipv andersom) zou te boek staan als C en 26.37 capscore hebben oftewel de range van MVP (vanaf 26).

Het maakt dus zeker uit voor de potentie.

Last edited by Tesse at 2/5/2013 12:33:48 PM

Crunchy! If you eat fast enough
This Post:
00
235560.6 in reply to 235560.5
Date: 2/5/2013 12:34:49 PM
Cruesli
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
525525
Second Team:
The Milk
Maar die concurrentie op de open markt valt dan misschien weer mee omdat de rest niet zit te wachten op een Center met 7 ID en 17 OD.

Crunchy! If you eat fast enough
This Post:
11
235560.7 in reply to 235560.6
Date: 2/5/2013 12:51:52 PM
Nightearls
DBA Pro A
Overall Posts Rated:
536536
Second Team:
Silver Onions
Je hebt, maar 1 andere manager nodig die ook geloofd in jou idee en je kan het gaan uitvoeren. Dan over seizoen of 5,6 spelers die hij traint aan jou verkopen en je hebt je team.

Ik ben erg benieuwd.
Denk trouwens dat het in de praktijk lastig werkt.
Want verdedigen outside is niet enkel OD en inside verdedigen is niet enkel ID.
Maar dat kan fijn getuned worden.

Ik geloof trouwens wel in rebounden over het hele team!

Only in the dark, we succeed!
From: primoss

This Post:
00
235560.8 in reply to 235560.4
Date: 2/5/2013 12:55:26 PM
Overall Posts Rated:
408408
Thanks Tesse ,vanwege een computercrash een dag 6 geleden was ik de skillberekening kwijt geraakt.
Ik heb daarna weer zoveel dingen moeten herstellen dat ik daar nog ff niet aan was toegekomen,nu heb ik het weer:).

This Post:
11
235560.9 in reply to 235560.8
Date: 2/5/2013 1:17:27 PM
Overall Posts Rated:
5959
Nadeel van deze wijze is dat je C (een lange) speler, langzamer zal trainen op OD, dan een PG of SG.
En wellicht dat RB ook lastiger wordt?
Als al je lange mannen boven staan te verdedigen...

Message deleted
This Post:
11
235560.11 in reply to 235560.1
Date: 2/5/2013 4:00:18 PM
Overall Posts Rated:
284284
Hey Jeroen, goed bezig!

Deze tactiek is absoluut te doen.. Er wordt als reactie al wel gegeven dat een hele selectie eigenlijk niet te doen is. Je kan heel moeilijk je gehele selectie zelf trainen en daar ook nog de vruchten van plukken. Daar is simpelweg te weinig tijd voor. Je moet immers ook je backups in kunnen passen dus je bent niet klaar met 5 spelers..Je kan echter wel iig 2 a 3 posities op deze manier invullen om de kosten enorm te drukken

Ben je op zoek naar een BB-Buddy die jou alle kneepjes van BB bijbrengt? Neem dan deel aan het Buddy-sytem. Pm mij voor meer info