Hallo allen,
Ik heb in het Engelse help forum een idee geplaatst, waarna Primoss mij een BBmail stuurde met de vraag of ik het ook in de Nederlandse fora wilde delen. Ik ben de beroerdste niet, dus bij deze. Ik speel pas sinds halverwege vorig seizoen dus er zal vast een hoop aan te merken zijn, maar ik heb wel vrij veel research gedaan en houd van out-of-the-box denken, dus ik ben benieuwd naar jullie feedback.
Mijn idee is ontstaan toen ik met de salary calculator aan het spelen was, en zag dat een big enorm veel OD kon hebben zonder dat er salaris bij kwam of hij van positie veranderde. Toen dacht ik; aangezien je defensive matchups kan veranderen, waarom niet je bigs de guards laten verdedigen en vice versa? Zo kan je de primary defense van je spelers laag houden (op het niveau van wat normaal de secondary defense zou zijn), waardoor je salariskosten een stuk lager zijn, en (hopelijk) dezelfde defense hebt.
Ik ben verder gegaan met proberen en heb een voorbeeld starting 5 gemaakt met primary skills van rond de 14-17. Ik heb dit gedaan met de insteek om zoveel mogelijk skills voor het salaris te krijgen, verder (nog) niet kijkend in hoe realistisch het is om de skills op deze niveaus te krijgen (daar kunnen we later naar kijken). Naar mijn idee kan je met de volgende skills even goed functioneren als traditionele spelers, alleen dan met salarissen van tussen de 50-80k in plaats van rond de 150k.
Voorbeeld starting 5
PG: JS 14 , JR 13, OD 2, HA 16, DR 14, PA 16, IS 4, ID 16, RB 15, SB 12 - $75k
SG: JS 15 , JR 16, OD 2, HA 16, DR 17, PA 15, IS 10, ID 16, RB 10, SB 11 - $75k
SF: JS 14 , JR 11, OD 15, HA 13, DR 16, PA 13, IS 15, ID 14, RB 10, SB 9 - $83k
PF: JS 14 , JR 7, OD 16, HA 7, DR 14, PA 12, IS 16, ID 7, RB 15, SB 7 - $60k
C: JS 10 , JR 5, OD 17, HA 7, DR 14, PA 14, IS 17, ID 7, RB 17, SB 4 - $55k
Voorbeeld vergelijking:
Traditionele Center met dezelfde IS en RB, de ID en SB van de PG uit mijn voorbeeld en voor de rest 7 in de guard skills:
260k salaris
Center uit mijn voorbeeld met ID en OD omgedraaid en SB van een PG:
52k salaris
Als het even goed werkt, dan is het toch wel echt de moeite waard om een 5x zo laag salaris te hebben? Nou zijn de guards niet zoveel goedkoper, maar ik denk dat het voordeel hiermee wel geschetst is.
Naast natuurlijk de lagere salarissen is een voordeel dat je minder hoog potentieel nodig hebt op de trainees die je hiervoor gebruikt. Nogmaals, dit voorbeeld is op basis van zoveel mogelijk skills voor een zo laag mogelijk salaris; ik kan me voorstellen dat niet zoveel HA nodig is voor de SG en niet zoveel PA bij alle niet-PG spelers. Dit is slechts de eerste uitwerking, en wellicht nog niet perfect maar ik hoop met jullie feedback het te kunnen verbeteren. In een volgend stadium wil ik kijken hoe de spelers zo getrained kunnen worden zodat het niet 9 seizoen duurt voordat je het bereikt.
Nu de vragen/zwaktes van het idee:
Werkt het uberhaupt?
Dat kan ik niet uit ervaring beantwoorden, ik hoop dat jullie daar iets zinnigs over kunnen zeggen. Kan een big met hoge OD even goed verdedigen als een guard met dezelfde OD? Zijn er nog side effects van het wisselen van defensive matchups? Zijn de skills op hoog genoeg niveau? Werkt rebounding even goed als het verspreid is over alle spelers, of is het beter om 2 spelers met hoge rebounding te hebben? (nou is 17 en 15 RB niet echt laag voor het niveau volgens mij).
Welke aanvallende en verdedigende tactieken kan je hiervoor gebruiken?
Ik heb de voorbeeld spelers vrij gebalanceerd gemaakt; guards met IS en JR en bigs met JS, dus offensief kan zoveel inside als outside worden gespeeld denk ik. Misschien dat de spelers nog aangepast kunnen worden om 1 van de 2 beter te doen, maar in principe is allebei mogelijk. Defensief ben ik alleen vergeten respectabele OD op de guards te zetten (wat je bigs normaal zouden hebben), maar dat kan nog wel aangepast worden. Ook