BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Landslagsinfo

Landslagsinfo

Set priority
Show messages by
This Post:
00
5440.1
Date: 11/2/2007 8:24:30 AM
Overall Posts Rated:
00
För att hålla i sär saker och ting lite så är den gamla tråden "Landslaget" omdöpt till "Landslagspelare" och den får främst handla om jakten på landslagsmässiga killar.

Den här tänkte jag använda till att skriva lite om landslaget, inför match osv.
Landslagen saknar funktion för pressmeddelanden så på själva landslagssidan kan jag inte göra några uttalanden alls.

Mer info följer alltså...

This Post:
00
5440.2 in reply to 5440.1
Date: 11/2/2007 9:05:04 AM
Overall Posts Rated:
00
Det är en lång och snårig väg för landslag. Landslagsperioderna löper över 2 säsonger med i vårt fall först EM under denna säsong (säsong 3) och om vi lyckas där är det VM säsong 4.

5/11 (måndag) drar matcherna igång och det handlar om Continental Championships.
I Europa innebär det 6 grupper med 6 lag i varje. Alla möter alla i gruppen (enkelmöten) på neutral plan (Spanien, så deras matchtid gäller). De två i topp när gruppen är färdigspelad går vidare till nästa gruppspelsfas, övriga har gjort sitt vad gäller tävlingsmatcher för den här förbundskaptensperioden. Ett upplägg jag finner mindre lyckat då majoriteten av ex europas lag kommer spela träningsmatcher 1,5 säsong.

Den andra gruppspelsfasen består således av 2 grupper om 6 lag och återigen är det alla möter alla inom gruppen. De två i topp i respektive grupp går till semifinal och vinnarna i dessa förstås till final. Segraren i finalen är Europamästare. Finalisterna är även klara för att spela VM (som spelas säsongen efter). De som slogs ut i semifinal samt de två lag som slutade trea i andra gruppspelsomgången är klara för en extra kvalomgång som kan leda till VM-plats.

Men det räcker med råga att titta så långt för svårigheterna börjar långt tidigare. Fortsättning följer...

This Post:
00
5440.3 in reply to 5440.2
Date: 11/2/2007 9:27:54 AM
Overall Posts Rated:
00
I Continental Championships är vi lottade att spela i en grupp med:
Ukraina, Irland, Serbien, Kroatien och Belgien.

Kort om motståndarna i gruppen:

Belgien
Av länderna i gruppen är det Belgien som är störst i BB. 579 aktiva lag ska jämföras med Sveriges 225 (varav ca 200 tillkom förra helgen) och det innebär perautomatik större urval av spelare, fler engagerade managers som tränar spelare och som kan tipsa om spelare. Belgien var även klart störst av nationerna i gruppen redan innan BB förra helgen fick en rejält användarökning efter annonseringen på Hattrick. Jag rankar därför Belgien som en gruppfavorit.

Serbien
Vår premiär motståndare med 289 aktiva lag blir en svår motståndare. När det kommer till spelarutbud är vi inte långt efter så chansen finns absolut där och jag ska göra vad jag kan för att vi ska ta den och få en bra start. Serbien är en nation där basket är stort så jag räknar med att man har engagerade användare i ryggen.

Kroatien
Ytterligare en baskettokig nation i gruppen. Kroatien ligger fn på 363 aktiva lag och var (liksom Serbien) länder som hade många användare redan innan uppsvinget efter annonseringen. (Sverige gick från 29 till 200 aktiva lag på ett par timmar, för Serbien, kroatien och Belgien gäller också att de ökade men procentuellt inte alls lika mycket då de redan hade en del aktiva användare). Om detta innebär att kroaterna kommit längre med träning blir vi snart varse.

Ukraina
Ukraina befinner sig ungefär där Sverige var för en vecka sedan, 24 aktiva lag. Det innebär litet utbud av spelare under träning men förbundskaptenerna får numera (ändrad regel för att hjälpa de minsta nationerna) ta ut spelare från botlag. Dessa är på samma nivå som spelare skapade för "riktiga" lag så Ukraina är inte tandlöst men om ingen boost i användarantalet sker kommer de på lite sikt köras ifrån av länder där spelare utvecklas.

Irland
Gruppens minsta BB-nation med bara 16 aktiva lag. Samma sak gäller dem som Ukraina. Så länge de flesta antioner och deras spelare är mer eller mindre nyskapade så blir det tufft ändå.

Att ranka länderna i gruppen är ett hopplöst företag eftersom ingen ännu spelat en endaste match och de man kan se av de uttagna spelarna indikerar att det blir väldigt jämnt. Visst försprång skulle jag tillskriva Belgien, Serbien och Kroatien. Därefter Sverige i en egen liten gruppering följt av Ukraina och Irland. Men eftersom botlagsspelarna är tillgängliga för landslagen så finns ingenting hugget i sten.

This Post:
00
5440.4 in reply to 5440.3
Date: 11/2/2007 9:35:11 AM
Overall Posts Rated:
00
Det vore oerhört tråkigt att åka ut redan i första gruppspelsfasen men kalla fakta är ju att bara 33% av gruppens kombatanter kommer att slippa undan den nesan. Jag tror på en jämn grupp där det i slutänden blir små marginaler som avgör.
Som åskådare kan jag tänka mig att man blir rejält besviken om Sverige inte går vidare och därmed inte får spela riktig tävlingslandskamp förrän i nästa Continental Championship säsong 5 och som förbundskapten vore det en än större besvikelse.

Jag tycker upplägget för landslagen är skevt men det är inget jag kan göra något åt. Av Europas 36 BB-nationer ska 24 slås ut redan efter 5 matcher.
Händer det oss bör skutan svängas över till att strikt använda unga spelare som garanterat får träning i klubblaget och som kan höja sin experience genom träningslandskamperna så att vi kommer förberedda till nästa chans.

Grejar vi den första gruppspelsfasen så är min tanke, iaf nu, att köra på med att de bästa ska spela men jag vill förstås se dem få träning. De flesta i landslaget är hyfsat unga men ett par äldre är med och så länge de inte är utkonkurrerade vad gäller färdigheterna bör de få fortsätta spela så länge vi är med i tävlingen.

Jag hoppas ni inte upplever mig som alltför pessimistisk. Jag har på intet sätt gett upp men jag är också kronisk realist och vet att vi går in ett enormt tufft gruppspel där skillnaderna nationerna emellan är ganska små men där skillnader finns talar de inte till vår fördel.

Du, ja du, kan hjälpa Sverige genom att fortsätta tipsa om lämpade spelare i tråden Landslagsspelare eller via BB-mail. Redan har ett gäng användare kommit med värdefulla tips.
Ser du svenska spelare aktiva i andra ligor är jag extra intresserad då dessa dels kan ha fått träning en tid och dels är svåra att finna i den stora vida världen.

This Post:
00
5440.5 in reply to 5440.4
Date: 11/2/2007 9:36:00 AM
Overall Posts Rated:
00
Jaha.. nu har jag hållit låda rejält här.. Hoppas det var något läsvärt iaf.
Vad är intressant att läsa om framöver (förutom kommentarer inför och efter matcher)?
Spelarpresentationer?

This Post:
00
5440.6 in reply to 5440.5
Date: 11/2/2007 9:48:45 AM
Overall Posts Rated:
00

Du gör ett bra jobb! Kul att det blev en engagerad NT coach.
Din analyser verkar solida och planen framåt helt ok. Har precis
fått mitt lag och det är mycket man inte vet.. många okända faktorer
kring träning, taktik och hur stor roll de olika egenskaperna väger in
i betygen.

-P

This Post:
00
5440.7 in reply to 5440.5
Date: 11/2/2007 11:55:45 AM
Overall Posts Rated:
4141

Intressant läsning.

Känns som en spännande kvalomgång.

Bra resonerat angående spelarna. Kör med de bästa så länge det gäller något för att sen slussa in yngre lovande killar som tränas på rätt egenskaper.

Tycker gott du kan "önska" träning om du känner att det är ngt speciellt som saknas på killarna, sen får vi se om ägaren hänger på...

Lycka till.

/SG

"Luck har nothing to do with it..."
This Post:
00
5440.8 in reply to 5440.1
Date: 11/2/2007 1:36:18 PM
Overall Posts Rated:
00

Intressant läsning!

Jag skall trimma Anders Viken så gott det går inför kvalet!

This Post:
00
5440.9 in reply to 5440.2
Date: 11/2/2007 11:53:09 PM
Overall Posts Rated:
00
Det är en lång och snårig väg för landslag. Landslagsperioderna löper över 2 säsonger med i vårt fall först EM under denna säsong (säsong 3) och om vi lyckas där är det VM säsong 4.

5/11 (måndag) drar matcherna igång och det handlar om Continental Championships.
I Europa innebär det 6 grupper med 6 lag i varje. Alla möter alla i gruppen (enkelmöten) på neutral plan (Spanien, så deras matchtid gäller). De två i topp när gruppen är färdigspelad går vidare till nästa gruppspelsfas, övriga har gjort sitt vad gäller tävlingsmatcher för den här förbundskaptensperioden. Ett upplägg jag finner mindre lyckat då majoriteten av ex europas lag kommer spela träningsmatcher 1,5 säsong.

Den andra gruppspelsfasen består således av 2 grupper om 6 lag och återigen är det alla möter alla inom gruppen. De två i topp i respektive grupp går till semifinal och vinnarna i dessa förstås till final. Segraren i finalen är Europamästare. Finalisterna är även klara för att spela VM (som spelas säsongen efter). De som slogs ut i semifinal samt de två lag som slutade trea i andra gruppspelsomgången är klara för en extra kvalomgång som kan leda till VM-plats.

Men det räcker med råga att titta så långt för svårigheterna börjar långt tidigare. Fortsättning följer...

det suger ju fett!!
asså om du åker ut ur EM så är de ju slut....asså då ger de inget för dig resten av de där 1.5 säsongen.....fatta tråkigt, man måste ju ha något att sträva efter...

This Post:
00
5440.10 in reply to 5440.9
Date: 11/3/2007 8:14:33 AM
Overall Posts Rated:
00

det suger ju fett!!
asså om du åker ut ur EM så är de ju slut....asså då ger de inget för dig resten av de där 1.5 säsongen.....fatta tråkigt, man måste ju ha något att sträva efter...

ja, yes, nej, mm, verkligen
:-)
Det är ett nålsöga man ska igenom för att tiden som förbundskapten inte rätt omgående ska förvandlas till uppbyggnad av unga landslagspelare för att lämna över landslaget till nästa person efter valet.
SKulle gärna sett ett upplägg där nyvala fick en tid att bekanta sig med laget och testa runt lite innan det blir allvar av. Men det är ju lika för alla nu ändå.

Framöver kommer grupplottningen påverkas av landslagsrankingen men eftersom alla landslag stod på 0 nu så var lottningen helt fri. Vi kunde fått det tuffare, ex Italien som är en bjässeliga (och som jag utan att ha tittat runt allt för noga) tippar som Europamästare.

This Post:
00
5440.11 in reply to 5440.10
Date: 11/4/2007 9:12:00 AM
Overall Posts Rated:
00
Dagen före den allra första landskampen... Ikväll flyger den uttagna truppen till Spanien för att förbereda sig på plats. Samtliga spelare kommer att få ett säte vid nödutgången, för extra benutrymme.

Det kommer troligen ske ett par sista-minuten-ändringar i truppen under dagen då jag dels fått span på en eller ett par som jag tror jag vill ha med plus att jag kommer kapa bort ett par som just nu inte är aktuella för spel i tävlingsmatcher (och landslaget spelar inte träningsmatcher förrän vi åkt ur tävlingsspelet). Petar jag ur dessa killar nu kan jag göra det utan att lagets stämning straffas, gör jag det efter matchen kommer det gå ut över stämningen. Så jag har resonerat att bättre ha ett par tomma platser i truppen där nya krafter kan tas in i händelse av skador eller att stjärnskott upptäcks.
De som nu plockas bort kommer jag förstås sätta ett bokmärke på så att jag kan hålla koll på dem framöver.