Sedan finns även returtagning, dvs hur bra ditt lag är på att ta tillbaka bollen efter missade skott (såväl motståndarens som dina egna.) Där är center och power forward viktigast med sin returtagning.
Hur ska du nu ställa upp dina gubbar?
För det första, skaffa ett hjälpprogram. Själv använder jag Basket Organizer (http://basketorg.no-ip.org/) för att förstå vilka spelare som är bäst på vilken position. Kom ihåg att detta program inte innehåller facit, utan är utvecklat av användare som gissat sig fram till vad som är viktigt, men de är ganska bra på det.
Det viktigaste är att ha en bra Point Guard med hög passning och bollkontroll. Välj den som har högst förmågor här, och bygg laget kring honom. Ta sedan ut dina 2 träningsobjekt till de positioner du tränar (mer om det nedan) och välj de 2 andra bästa gubbarna på de två kvarvarande positionerna. För att se vilka egenskaper som är viktiga för vilka positioner, använd denna sida: (http://buzzerbeater.wgz.cz/main-skills) Märk att även denna sida är gjord av användare och är inte facit. Bilda dig med tiden en egen uppfattning.
Välj sedan din backup, där 2 av dina andra träningsobjekt ska vara ersättare på rätt plats. Fyll sedan på med det bästa av det du har enl listan ovan. Notera att avbytarna spelar ca 10 minuter per match och alltså har en ordentlig inverkan på spelet.
Sedan vill du att tränaren ska 'följa listan strikt'. Detta för att maximera träningen för dina objekt, kom ihåg, för tillfället är det viktigaste att få bra träning, inte att vinna matcher. (Vinna kommer naturligtvis på en god andra plats, så glöm absolut inte bort det helt).
Anfall: Detta är mycket viktigt. I början, när du kommer att ha lågt offensivt flyt, skulle jag starkt rekommendera att undvika allt som ökar hastigheten i anfallet. Visst, snabbt låter bra, men kom ihåg att försöker långsamma spelare spela snabbt kommer de att missa passar, missa skotten och ge fler chanser till motståndarna (eftersom du tar snabbare avslut kommer motståndarna att få bollen längre tid). Försök istället hålla så lågt tempo som möjligt, håll i bollen och låt inte motståndaren få en chans att dra ifrån. Låt spelarna ta genomtänkta avslut. Alltså skulle jag vilja säga att Grundoffensiv, Tålmodig, Sök insidan och Nära korgen är de bästa taktikerna för en nybörjare.
Sedan ska du naturligtvis spela på dina styrkor, har du en bra center och en bra power forward ska du spela ex nära korgen, är du bättre på ytter ska du spela ex tålmodig eller möjligtvis rörelse (notera dock att rörelse ger ett lite högre tempo). Sedan ska du även snegla på motståndaren, har han ett mycket starkt inside försvar, försök skjuta långskott istället om du får högre skott utifrån än han får yttre försvar.
För försvar gäller samma princip, försök förutsäga motståndarens anfalls-taktik och försvara antingen inre eller yttre beroende på var du tror att motståndaren kommer att anfalla (du kan scouta motståndaren t.ex. genom att klicka på motståndaren och gå in på hans tidigare matcher och se matchrapporten. Var har han fokuserat sina anfall och med vilka betyg?) 2-3 ger inre försvar (och minskar yttre), medan 3-2 och 1-3-1 ger yttre försvar (minskar inre). Helplanspress används sällan.
Vad gäller foulproblem kör 'låt dem spela' för att maximera träning på dem jag vill få tränade.
Nu kommer vi till det kanske viktigaste av allt. Entusiasm. Det gör stor skillnad, försök alltid få hög entusiasm genom att ha låg ambition i varje match. I min åsikt är det mycket få matcher som är så otroligt viktiga att man bör spela normal eller hög. Principen är alltså att låg ambition ökar entusiasmen, normal kommer att sänka lite till nästa match och hög sänker mycket. Spelar man med en entusiasm på 9-11 på låg är det mycket bättre (ger bättre lagdelsbetyg över lag) än att spela normal på 5. (Dvs det lönar sig verkligen att spela låg i match efter match för att alltid ha entusiasmen runt 10. Rekommenderas starkt!!!)
Last edited by ArgenTum at 2/22/2009 9:16:39 AM