het is geen kwestie van winnen, het is een kwestie van ongeljikheid.
Bovendien was er toen het systeem aangepast was te veel geld het spel aan het binnenstromen.
2 vliegen in 1 klap dus.
Aanvankelijk was de hoofdreden om de inkomsten te wijzigen naar een vaste winstpremie dat er teveel geld in het spel kwam.
Ondertussen is dit ongeveer opgelost, en zowat alle andere systemen die ze toen in het leven riepen zijn opgelost in rook. (zoals bvb de taxen voor de hogere klasses)
Waarom dan nog de beker zo houden, waarom dan niet terug gaan naar het oorspronkelijke systeem?
Eenvoudig. Op deze manier hebben de BBs meer controle over de geld instroom. Zo kunnen ze de prenies aanpassen, laten stijgen of dalen, naargelang ze denken dat er meer of minder geld in het spel dient te zijn.
Verder zou het een vrij grote loterij betekenen. Aangezien de bekerwedstrijden totaal willekeurig zijn (dat wil zeggen, iedereen kan tegen iedereen moeten spelen vanaf het begin, van 1ste klasse tot de laagste) zou bvb een 1ste klasser, met een groot stadion, die dan nog eens 4 keer na mekaar thuis mag, een vrij groot bedrag binnenrijven, terwjil een andere 1ste klasser, die bvb 4 keer op verplaatsing moet tegen ploegen met een klein stadion, zou een vrij lage inkomst hebben. Het verschil kan zelfs zo groot zijn, dat de ene ploeg, die bvb gelijkwaardig was, dus na die 4 matchen nu plots een speler kan kopen (van de verkoop van zijn normale speler, plus de winst van de beker) die een pak beter is, waardoor zijn ploeg superieur wordt aan de andere, en dit ZONDER er zelf iets extra voor te presteren tov de andere, maar puur door geluk met de loting. En dat wil BB volgens mij ook voorkomen...
Uiteindelijk is het maar goed zoals het nu is ook! En dan spreek ik in mijn eigen nadeel, aangezien ik denk ik met vrij grote zekerheid kan stellen dat ik de Belgische ploeg ben met het grootste 'verlies' ten gevolge van de vaste premies in de beker. Als het systeem niet gewijzigd zou zijn geweest, dan was de kans groot dat ik nu reeds het kampioenschap en de beker zonder veel problemen zou winnen, en telkens verder uitlopen, zodat geen enkele Belg mij ooit nog zou kunnen bijbenen.
En dat wil natuurlijk niemand. ;)
They are not your friends; they dispise you. I am the only one you can count on. Trust me.