Jeg har spekulert litt i hva vi kan gjøre for å få en edge i landslagssammenheng, og har kommet frem til et drastisk forslag. Nå er status for 20-21 åringene stort sett bare bra for de som allerede er på laget. Det jeg tenker på da er litt langsiktig. Hva med å ta inn unge (18-19 åringer) de sesongene vi ikke klarer kvalifiseringen?
I motsetning til veldig mange land som kun bruker de eldste og beste (selv om det ofte er marginalt ift yngre spillere). Da vil våre kommende stjerner tjene entusiasme over lengre tid og det kan gi oss den lille edgen vi trenger for å hevde oss om noen sesonger. Ulempen med det opplegget er at det kan være urettferdig for de som har trent en spiller i flere sesonger for å nå landslag. Men for øyeblikket er stort sett de som er gode nok allerede med i troppen, derfor dette forslaget nå.
Samtidig så kan det være at viljen til å trene egne spillere stiger med de nye reglene som kommer fremover, da det bil lønne seg økonomisk (i form av høyere honorar for TV kamper og bedre tilskuertall). Jeg har personlig gått igjennom draften for hele Norge og ser at spillerbasen vår, spesielt de med talent og høy lønn (sannsynligvis greie utgangsegenskaper) ikke er stor. Det er derfor lettere å få spillere inn på landslaget vårt med det rette treningsregimet.
Hva synes folket om en slik satsing?