Mitä tulee Discordin vaikutukseen BB:n foorumiaktiivisuuden suhteen, niin jos en nyt ihan toista mieltä valtavirran kanssa ole, niin kuitenkin kerron jotta useampi foorumin postaus on jonkunlaisen alkusysäyksen saanut juurikin Discordin keskusteluista. Eli välttämättä ei Discord ole syypää siihen miksi foorumeilla on nykyisin hiljaisempaa.
[...] Onhan se keskustelu siellä ihan eri levelillä foorumiin verrarruna [...]
Mitä olet itse mieltä siitä, mikä se syy sitten voisi olla sen sijaan?
Eräiden managerien kommenttien pohjalta vaikuttaa siltä, että keskustelu on siellä "vilkkaampaa nykyään kuin täällä (foorumeilla) koskaan oli", mutta koska viestejä on silti yhteensä (discord ja BB-foorumit) käytännössä vain tietty maksimimäärä (käyttäjiä on tietty määrä Suomessa, eikä heistä kaikki todellakaan aktiivisia keskustelijoita nyt eikä tulevaisuudessa) niin johonkinhan ne viestit täältä "valuvat" - avatakseni tätä tarkemmin, ajatuksen tasolla sovellan tähän teoriaani realismin nimissä Buzzerin pelaajakehityksestä tuttua, potentiaalikattoon liittyvää ns. soft capia eli "pehmeää taitokehityskattoa". Viestejä voi toki alkaa tulla jonkin verran enemmän foorumille ja/tai discordille, mutta todennäköisyydet räjähdysmäiselle kasvulle ovat melko mitättömän pienet. Näin ollen näen tuon em. "viestien vuodon" täältä suurena syynä siihen, miksi täällä ei ole sitä keskustelua.
Varmasti discordin keskustelusta on kummunnut aihioita foorumikeskusteluihin, mutta villi ja puolivalistunut veikkaukseni on, että taas foorumipostauksista (sikäli kun niitä nyt joku tänne kirjoittaa) kumpuaa lukumääräisesti suhteessa huomattavasti enemmän yksittäisiä discord-viestejä. Toki tätä on discordia käyttämättömän mahdoton todentaa, mutta tämähän valitettavasti monella kuuluu nykyiseen pikaviestikulttuuriin, että lähetetään yhdestä aiheesta mieluummin 15 paloittaista, pirstaleista lyhyttä viestiä, kuin yksi pidempi vastaus, johon pyritään koostamaan koko vastaus (kumpi näistä on parempi metodi on tietenkin makuasia - omaa mielipidettäni tuskin tarvitsee mainita, joskaan sillä ei myöskään ole mitään merkitystä käytännössä).
Kommunikaatiosta tulee sen levittäytyessä/valuessa muille alustoille (tarpeettoman) hajanaista/pirstottunutta, eivätkä kaikki (jotka eivät käytä discordia) pysy "kärryillä" siitä mitä yleisesti kokonaisuudessaan keskustellaan ko. aiheesta - toisin, kun jos keskustelu käytäisiin (edelleenkin) siellä, mihin se mielestäni kuuluisi (eli täällä foorumeilla).
Tämä on eräs avainpointeista; kaikki eivät koskaan käytä, eivätkä halua käyttää kaikenlaisia ylimääräisiä alustoja/palveluita. Henkilökohtaisesti minulle kaikuu (ärsyyntyneille) kuuroille korville sen tyylinen vetoamus, että "oma vikasi ettet pysy keskusteluista kärryillä, mitäs et käytä sitä ja sitä palvelua".
Mikä meille kaikille on tosin yhteistä on se, että "käytämme" BB:tä. Joten täältä meidät jokaisen tavoittaa. Sikäli kun aiempi "väärään puuhun" (cup) kirjoittamani viesti on vielä jäänyt lukematta, toistan vielä, että olen ns. sen sortin sosialisti, että minua ei kiinnosta umpimähkään rekisteröityä "miljoonaan" eri sivustoon/palveluun. Ja tälläkin hetkellä discord kuuluu tähän sarjaan.
Otanpa erään esimerkin. Olen tässä lontoonkielisellä foorumilla hieman kirjoitellut mahdollisen kotikasvatetuille joukkueille tarkoitetun liigan (BBHG; BuzzerBeater Home Grown) perustamisesta, ja se on poikinut jonkin verran foorumivastauksia. Kuitenkin, olisin lähtökohtaisesti jokseenkin varma, että Discordin puolella on jossain määrin/muodossa keskusteltu tai lähetetty aiheesta enemmän viestejä kuin täällä foorumilla. Olen esittänyt paljon ideoita ja ehdotuksia sen osalta, joihin hyvin harva liigaan osallistumisesta kiinnostuneeksi ilmoittautunut ole foorumilla mitään kommentoinut - tämähän voi johtua toki yleisestä kiinnostuksen tai ajan puutteesta, mutta en koskaan voi tietää, onko keskustelu asiasta "vuotanut" vain discrodin puolelle JA mitä siellä keskustellaan.