Ok, nu vet jag inte om du gör dig dum för att driva med mig eller inte men jag tycker att jag ganska uttryckligen sagt att det är ett sätt att simulera situationer ifrån verkligheten. Ett lag som konsekvent överpresterar en hel säsong överpresterar inte, utan de är helt enkelt bättre än du trodde.
Ja, det har du sagt. Simulerar du något från verklighet, så bör det alltså finnas en verklighetsförankring. Det är därför jag efterfrågar just denna förklaring från verkligheten.
Om du undviker ordet överprestera, utan istället kallar det precis som i BB att spela med sämre inställning, kan du då ge exempel på ett enda lag i verkligheten som konsekvent väljer att spela med låg inställning för att på så sätt prestera bättre i kommande matcher. Jag är helt övertygad om att du kommer att misslyckas med det, för det funkar helt enkelt inte så.
Här kommer ett exempel igen. Inter (självklar 1:a i tabellen på 45p) möter Atalanta (näst sist på 13p) och matchen slutar 1-1. Matchen slutar inte oavgjort på grund av Atalantas taktiska genidrag eller Inters taktiska miss. Taktiken avgör kanske matchen mellan Inter och Milan men Inter slår Atalanta 9 ggr av 10 på ren styrka men den där 10:de gången är det något annat som påverkar och det är ju det som gör sport så rolig och spännande att man aldrig vet. Detta moment måste finnas med för att spelet ska vara spännande anser jag, det räcker inte med att en gång på miljonen blir det en sådan match där den starkare åker på torsk.
Jag håller med om att det måste finnas med, men det får gärna vara med och är det delvis också i form av det sannolikhetsmoment som är grunden för matchsimuleringarna. Däremot har detta ju
inget att göra med hur entusiasmen fungerar i BB (om du ser en sådan koppling får du gärna förklara den).
Att taktiken har en relativt begränsad roll beror ju mycket på att lagen specialliserar sig så hårt. Skulle spelarna tränas jämnare så skulle även de taktiska valen få större betydelse. Att låta Sku88ans insidespelare dominera med low post mot en 3-2 zon skulle ju inte öka de taktiska momenten utan snarare ersätta dem med någon typ av lottdragning.
Jag skulle säga att det är ganska många lag som numer kör på bredare och mer anpassningsbara trupper (se min t.ex.), men jämfört med entusiasmens betydelse så har det likafullt en ganska begränsad inverkan.