We hebben dit seizoen weer een mooie selectie met 8 spelers die 80+ TSP hebben, verdeeld over alle posities. Als de vormen goed zijn kunnen we dus echt een sterke starting 5 neerzetten. Wat wel een aandachtspunt is, dat het niveau bij de guards snel zakt na de starters, dus rust er een grote verantwoordelijkheid bij een paar spelers. Daarnaast is dit ook de eerste lichting die is gevormd met de nieuwe strategie, dus ben erg benieuwd naar hoe dat zal werken maar de eerste resultaten uit de oefenwedstrijden mogen er wezen!
Afgelopen maandag tegen de nummer 5 van de wereld, Taiwan, een 118-93 overwinning geboekt. Het was een goeie test want met de Low Post aanval hebben we succesen met outside, neutrale en nu dus ook inside aanvallen geboekt. Mooie spelerwaarderingen van 12.0 en hoger voor de guards en de bigs (SF's worden altijd lager gewaardeerd). De Zwaluw was topscoorder en had een dikke double double met 24pt/14reb. Defensief waren er geen uitblinkers (slechts 1 steal en 1 block voor het hele team, wel 63 rebounds). Overbeeke was indrukwekkend in 18 bankminuten en toch 17pt/11reb en SF Kaniye had de beste bijdrage met een +/- van +17.
Volgende week nog een laatste generale repetitie tegen Polen, nog een sterke tegenstander (18de ter wereld). Ik heb nog 2 plekken vrij gehouden, waarschijnlijk om nog een 20 jarige guard toe te voegen en een noodplaats voor als ik tijdens het seizoen iemand moet oproepen, maar in principe hebben we voor alle posities behalve guard genoeg reserve opties.
Komend seizoen zitten we in de poule voor het EK met Spanje (2), Kroatië (19), Tsjechië (27), Slovenië (49), Malta (56), Andorra (63) en Albanië (83). Het is dus wederom een hele uitdaging omdat er 3 hoger gerankte teams zijn, en er gaan er maar 2 door. We moeten dus boven Kroatië en Tsjechië blijven en ook Slovenië afhouden.
Dat laatste moet geen probleem zijn, want ze hebben maar 2 spelers met meer dan 15k salaris en hun beste guard heeft maar 10k salaris (wij hebben meerdere met 40k salaris en we hebben 2 guards met 20k+ salaris).
Tsjechië wordt al lastig want die hebben gelijkwaardige salarissen en ook 3 guards rond de 17k, dus dat zal afhangen van de secondary skills, vormen, verdere training dit seizoen en tactieken.
Kroatië lijkt iets mindere salarissen te hebben, dus ik denk dat we goede kans hebben daar boven te blijven. Er staan ook een aantal spelers van hun te koop dus weet direct wat skills :)
Spanje heeft nog geen selectie maar ik schat de kans niet erg hoog dat we die kunnen verslaan. De overige teams moeten geen probleem zijn.
Daarnaast hoop ik uiteraard dat jullie me nog steeds steunen als U21 coach, ik heb tot nu toe nog geen andere kandidaten gezien vandaar dat ik nog geen speech heb gehouden maar mocht dat wel gebeuren zal ik uiteraard een woordje klaar hebben :)