BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > SBBL (f.d PRO A)

SBBL (f.d PRO A)

Set priority
Show messages by
This Post:
00
122763.123 in reply to 122763.115
Date: 1/13/2010 11:47:55 AM
Overall Posts Rated:
8080
Ok, nu vet jag inte om du gör dig dum för att driva med mig eller inte men jag tycker att jag ganska uttryckligen sagt att det är ett sätt att simulera situationer ifrån verkligheten. Ett lag som konsekvent överpresterar en hel säsong överpresterar inte, utan de är helt enkelt bättre än du trodde.

Ja, det har du sagt. Simulerar du något från verklighet, så bör det alltså finnas en verklighetsförankring. Det är därför jag efterfrågar just denna förklaring från verkligheten.

Om du undviker ordet överprestera, utan istället kallar det precis som i BB att spela med sämre inställning, kan du då ge exempel på ett enda lag i verkligheten som konsekvent väljer att spela med låg inställning för att på så sätt prestera bättre i kommande matcher. Jag är helt övertygad om att du kommer att misslyckas med det, för det funkar helt enkelt inte så.
Här kommer ett exempel igen. Inter (självklar 1:a i tabellen på 45p) möter Atalanta (näst sist på 13p) och matchen slutar 1-1. Matchen slutar inte oavgjort på grund av Atalantas taktiska genidrag eller Inters taktiska miss. Taktiken avgör kanske matchen mellan Inter och Milan men Inter slår Atalanta 9 ggr av 10 på ren styrka men den där 10:de gången är det något annat som påverkar och det är ju det som gör sport så rolig och spännande att man aldrig vet. Detta moment måste finnas med för att spelet ska vara spännande anser jag, det räcker inte med att en gång på miljonen blir det en sådan match där den starkare åker på torsk.

Jag håller med om att det måste finnas med, men det får gärna vara med och är det delvis också i form av det sannolikhetsmoment som är grunden för matchsimuleringarna. Däremot har detta ju inget att göra med hur entusiasmen fungerar i BB (om du ser en sådan koppling får du gärna förklara den).
Att taktiken har en relativt begränsad roll beror ju mycket på att lagen specialliserar sig så hårt. Skulle spelarna tränas jämnare så skulle även de taktiska valen få större betydelse. Att låta Sku88ans insidespelare dominera med low post mot en 3-2 zon skulle ju inte öka de taktiska momenten utan snarare ersätta dem med någon typ av lottdragning.

Jag skulle säga att det är ganska många lag som numer kör på bredare och mer anpassningsbara trupper (se min t.ex.), men jämfört med entusiasmens betydelse så har det likafullt en ganska begränsad inverkan.

This Post:
00
122763.124 in reply to 122763.123
Date: 1/13/2010 12:50:36 PM
Overall Posts Rated:
7575
Ok låt oss försöka vända på steken istället, för du är uppenbarligen inte nöjd med mina svar och jag kan inte upprepa dem i oändlighet.

1. Håller du med om att ett lag (basket, fotboll eller vad som helst) kan spela olika bra utifrån sin förmåga i olika matcher?

2. Om du håller med om det, vad skulle du kalla det (du får bara välja ett namn även om du förstår att det kan bero på olika faktorer)?

/Mannen
This Post:
00
122763.125 in reply to 122763.123
Date: 1/13/2010 1:08:47 PM
Overall Posts Rated:
7575

Här kommer ett exempel igen. Inter (självklar 1:a i tabellen på 45p) möter Atalanta (näst sist på 13p) och matchen slutar 1-1. Matchen slutar inte oavgjort på grund av Atalantas taktiska genidrag eller Inters taktiska miss. Taktiken avgör kanske matchen mellan Inter och Milan men Inter slår Atalanta 9 ggr av 10 på ren styrka men den där 10:de gången är det något annat som påverkar och det är ju det som gör sport så rolig och spännande att man aldrig vet. Detta moment måste finnas med för att spelet ska vara spännande anser jag, det räcker inte med att en gång på miljonen blir det en sådan match där den starkare åker på torsk.

Jag håller med om att det måste finnas med, men det får gärna vara med och är det delvis också i form av det sannolikhetsmoment som är grunden för matchsimuleringarna. Däremot har detta ju inget att göra med hur entusiasmen fungerar i BB (om du ser en sådan koppling får du gärna förklara den).
Det fina med BB är ju just alla de sannolikhetsberäkningar som bygger upp en BB-match. Antalet beräkningar gör också att utfallet väldigt, väldigt ofta hamnar nära sannolikheten och det är bra. Problemet är bara att Inter-Atalanta 1-1 händer en gång på miljonen istället för en gång på tio. Genom att lagen kan spela olika bra i olika matcher precis som i verkligheten så behåller man den där spänningen i ytterligare ett antal matcher under en säsong som annars skulle varit helt uppgjorda på förhand (till skillnad mot i verkligheten).

/Mannen
This Post:
00
122763.126 in reply to 122763.123
Date: 1/13/2010 1:29:02 PM
Overall Posts Rated:
7575
Jag skulle säga att det är ganska många lag som numer kör på bredare och mer anpassningsbara trupper (se min t.ex.), men jämfört med entusiasmens betydelse så har det likafullt en ganska begränsad inverkan.
Ja allt fler går mot bredare och mer anpassningsbara trupper och vad jag vet så görs det för det mesta för de fördelar som det medför.

Taktiken gör att du vinner mot jämnstarka lag inte att du slår spelarkvalitet. Det är inte säkert som jag ser det att tex AIK skulle vinna Champions League helt plötsligt bara för att man fick Barcelonas coach och stab. Man skulle kanske vinna ytterligare några jämna matcher i allsvenskan men sedan räcker inte materialet längre. Visst tycker jag det är mycket som är fel med taktikerna men jag kan inte riktigt se hur du förkastar dess betydelse under säsongen. Ser man till en match så har entusiasmen väldigt stor betydelse, över en säsong klart minskad betydelse.

/Mannen
From: sku88an
This Post:
00
122763.127 in reply to 122763.126
Date: 1/14/2010 2:36:47 PM
Overall Posts Rated:
2929
Så försvann ytterligare två lag från cupen, Partizan hade en tuff match mot Jokehim där de dock tappade försvarsspelet helt i sista Q.
Est mötte ett starkt A-Torp på bortaplan som dessutom Crunchade, inte lätt att vinna då....

Men 13 lag är kvar o förhoppningsvis kan vi fortsätta undvika PRO-möten!

This Post:
00
122763.128 in reply to 122763.127
Date: 1/14/2010 5:55:57 PM
Overall Posts Rated:
3434
Nja jag vet inte det.
Hade gärna sett lite PRO-möten i 5e rundan. Inte med mig själv inblandad såklart.

This Post:
00
122763.129 in reply to 122763.128
Date: 1/14/2010 6:31:03 PM
Overall Posts Rated:
2929
Jo klart att det kanske är bättre för en sportsligt om alla PRO-lag slogs ut... men det kommer bli roliga matcher i slutet av cupen om PRO-lagen är kvar :)
Inte ett enda PRO-möte hittills denna säs, snart lär det dunka till o vi får 4-5 möten i nästa runda.

This Post:
00
122763.130 in reply to 122763.129
Date: 1/15/2010 4:05:34 AM
Overall Posts Rated:
3434
Jo så lär det bli. Nästa runda är det 16 matcher och upp till 13 PRO A lag kvar. Bara att göra matten.
Jag hade som sagt hellre sett att det tunnades ut lite (bara lite alltså =p) i några tidigare rundor.
Men helt ärligt så möter jag hellre ett mittenlag från PRO A istället för ett topplag från 2an som bara kan ladda och cruncha i cupen hela tiden.

This Post:
00
122763.131 in reply to 122763.130
Date: 1/15/2010 6:00:12 AM
Overall Posts Rated:
2929
Så sant, så sant... ska man tolka det som att du inte vill möta A-Torp eller? ;)

Bra träning idag, iaf formmässigt. Trots att man hade 5 lirare med 71-80 min så hoppar dom 1 el 2 steg uppåt i form, sånt uppskattas!

This Post:
00
122763.132 in reply to 122763.131
Date: 1/15/2010 6:08:07 AM
Overall Posts Rated:
3434
Nja, finns flera bra lag där ute som ofta går långt i cupen. Båda KFUM lagen, Jokehim, Björx lagen, Silver Seekers samt övriga II.4 bekantingar.
Take your pick =p
Jag skulle tippa att flera PRO A lag hänger löst i denna rundan. Stuvsta Snakes, Telefonplan, Glaskulans IF och Tuna Tigers kan alla ryka om dom inte tar cupmatchen på allvar.

From: sku88an
This Post:
00
122763.133 in reply to 122763.132
Date: 1/16/2010 2:23:56 PM
Overall Posts Rated:
2929
Nu är jag förbannad... underläge med 3p och vi har bollen med 16 sekunder kvar.
Med 8 sekunder kvar väljer vi att ta ett skott, från halva plan! Självklart missar vi och Est kan ta hem en ganska enkel seger, varför i hela h-e tar vi ett skott från mittplan när vi har tid kvar?

Bra match i övrigt o grattis Est, fantastiskt(11) inside off imponerar :)

Advertisement