Eli, jos mun PF esim. pelaa SG paikalla, niin lahjoitan vastustajalle hyökkäyslevareita jne.. Tuossa matsissa pelaajat olivat kuitenkin omilla paikoillaan, sama paikka molemmilla jne.. Ainut etu Soxilla oli, että arvasivat oikein ja en tiedä vaikuttaako se levypalloihin.
Siis paikanvaihdoissa ongelma nimenomaan on levypallot. Tässä tapauksessa sun oikea PF, joka pelasi siis SG paikalla vaikuttaa levypalloarvosanoihin SG paikan perusteella ja vastaavasti PF (jos puolustaa SG paikkaa vastaan?) vaikuttaa PF paikan tavalla levypalloihin. Eli käskyissä laitettu paikka vaikuttaa levypalloihin riippumatta puolustuspaikasta. Todellisuudessa tämän ei pitäisi mennä näin, koska jos puolustat C paikkaa, niin olet kyllä korin lähettyvillä myös levypallotilanteessa.
Eri pelipaikkojen suhteet levypalloissa ovat noin 0,5/0,5/0,8/1,1/1,1 (itse tutkittu, PG/SG/SF/PF/C järjestys). Itse huomasin omalla osalta paikanvaihtotaktiikan olevan huono meille muutama kausi sitten, sillä 17-19 tason levyrin laittaessa SG paikalle (puolustus PF) ja vastaavasti 6-8 tason levyrin PF paikalle (puolustus SG) laittaessa levypallojen arvosana huononee yli tasolla ja se on liikaa tasoitusta ketä tahansa jengiä vastaan.
Arvaukset vaikuttavat vain puolustusarvosanoihin.