BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > SBBL (f.d PRO A)

SBBL (f.d PRO A)

Set priority
Show messages by
This Post:
00
122763.134 in reply to 122763.124
Date: 1/17/2010 4:24:24 AM
Overall Posts Rated:
8080
1. Håller du med om att ett lag (basket, fotboll eller vad som helst) kan spela olika bra utifrån sin förmåga i olika matcher?

Ja, vilket jag sagt redan från början.

2. Om du håller med om det, vad skulle du kalla det (du får bara välja ett namn även om du förstår att det kan bero på olika faktorer)?

Att över-, respektive underprestera. Min poäng har ju absolut ingenting med att göra att jag anser att lag inte gör det, utan att entusiasmen inte alls avspeglar mekanismerna som ligger bakom att ett lag under-, respektive överpresterar. Du har hittills inte lyckats komma med ett enda exempel där något lag i verkligheten har byggt upp en förmåga att överprestera genom att konsekvent välja att underprestera. Att det inte ens går att hitta ett undantagsexempel för detta tycker jag med all tydlighet att mekanismen inte är verklighetsförankrad.

Sedan kan man, som sku88an antyder, så klart tycka att det inte är speciellt viktigt att det är verklighetsförankrat. Det är helt enkelt olika sett att se på spelet och inte så mycket att säga om, men att påstå att det är verklighetsförankrat ganska märkligt i mina ögon (va fan, känner jag verkligen med ögonen kan man fråga sig).

Nåja, så mycket med säsong 11 har inte den här diskussionen att göra, så om du känner att det finns någon anledning att fortsätta diskussionen så kanske vi bör starta en separat tråd.

Lycka till mot Silver Seekers i cupen på torsdag!

This Post:
00
122763.135 in reply to 122763.133
Date: 1/17/2010 4:32:43 AM
Overall Posts Rated:
8080
Nu är jag förbannad... underläge med 3p och vi har bollen med 16 sekunder kvar.
Med 8 sekunder kvar väljer vi att ta ett skott, från halva plan! Självklart missar vi och Est kan ta hem en ganska enkel seger, varför i hela h-e tar vi ett skott från mittplan när vi har tid kvar?

Bra match i övrigt o grattis Est, fantastiskt(11) inside off imponerar

hehe, nu vet du hur Jacob kände sig förra matchen. ;) Jag tycker generellt sett att det lite väl ofta tas konstiga skott mot slutet, sen händer det ju i verkligheten också. ett scenario är t.ex. att spelaren med bollen får rejäl press på sig och hamnar i ett läge där han måste chansa på en vild passning eller skott för att inte åka på en turn over.

En hel del fina betyg börjar det helt klart att bli, så nu är det dags att skärpa till mig helt klart.

This Post:
00
122763.136 in reply to 122763.135
Date: 1/17/2010 8:16:10 AM
Overall Posts Rated:
7575
Ok, inte för att jag inte uppskattat diskussionen men som du säger börja vi nå en punkt där vi inte kommer längre utan bara tar upp tid och plats i den här tråden (som över lag har sprakat upp, kul!) och det är helt klart dags att lägga ned.

Med risk att förstöra spelet ännu mer för dig vill jag dock tillägga att spelet är fullt av overkliga mekanismer som "inte alls avspeglar mekanismerna som ligger bakom" de ifrån verkligheten simulerade effekterna.

Utöver hur matcherna där ett lag över-, respektive underpresterar fördelas så kan nämnas hur åldersfördelningen i trupperna skapas. Att ett lag kan träna 1 - 3 positioner men inte alla 5 med bibehållen träningseffekt på de första saknar också "verklighetsförankring" men resultatet, att finns plats även för mer rutinerade spelare i lagen och att varje lag har ett par stycken framtidsspelare som de satsar på är liksom fördelningen av matcher där lagen över-, respektive underpresterar väldigt likt verkligheten.

Så antar att jag inte tycker det är så viktigt att det är verklighetsförankrat utan bryr mig mer om att det det simulerar förhållandena på och kring basketplanerna runt om i världen på ett intuitivt sätt som ligger nära de verkliga förhållandena.

Jag ser det lite som när jag ser på film, jag vet att de inte spränger den byggnaden eller skjuter den personen på riktigt men jag kan trots det uppskatta och förstå vad de ville med filmen.

Så med de orden vill även jag avsluta den här diskussionen och önska dig lycka till i cupen, även om du till skillnad mot mig knappast lär behöva någon tur!

/Mannen
This Post:
00
122763.137 in reply to 122763.136
Date: 1/17/2010 8:50:32 AM
Overall Posts Rated:
8080
Så antar att jag inte tycker det är så viktigt att det är verklighetsförankrat utan bryr mig mer om att det det simulerar förhållandena på och kring basketplanerna runt om i världen på ett intuitivt sätt som ligger nära de verkliga förhållandena.

Då har vi nog samma syn där! Att man vinklar verkligheten för spelbarhetens skull har jag inget problem med, utan tvärtom så är det bra. Det vi har olika syn om är om TIE-systemet har minsta lilla med verkligheten att göra eller ej. Innan jag har set ett enda exempel på när det fungerat åt det hållet, så kommer jag antagligen inte att byta ståndpunkt.

Du kan nog få en riktigt spännande batalj i cupen!

This Post:
00
122763.138 in reply to 122763.137
Date: 1/19/2010 3:41:39 PM
Overall Posts Rated:
11
Tack för en rolig och tuff match, trodde inte att jag skulle vinna efter första kvarten, tur att jag spelade normalt. Viktiga och jämna seger mot dig Slamdukers och 1N sätter Estudiantes tillbaka bland de fyra första. Cupen däremot lyckas jag inte med som vanligt.

This Post:
00
122763.139 in reply to 122763.138
Date: 1/20/2010 3:03:05 AM
Overall Posts Rated:
8080
Ja, det var en rolig match. Efter första kvarten trodde jag att du hade gjort missen att inte försvara outside, med tanke på hur skotten såg ut. Med den "ansträgning" jag la in så tror jag min enda seriösa chans att vinna var om jag spelade just som jag gjorde och hoppas på att du valt man-man, eller insideförsvar, men det hade du som väntat räknat ut också även om skottkartan i första tydde på något annat.

Vi fick väldigt jämna betyg och hade jag spelat normal så hade det blilvit en riktigt rafflande match, men då hade jag å andra sidan kunnat få det ganska knepigt framöver.

From: jacob_f
This Post:
00
122763.140 in reply to 122763.1
Date: 1/21/2010 3:36:11 PM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142
Det är nu 11 lag från Pro A kvar i cupen. Till nästa omgång kan faktiskt 10 lag från serien gå om de vinner sina matcher. Det vi iaf vet är att minst ett av lagen kommer åka ur då Telefonplan tar emot NIL.

Har det någonsin varit så här många lag kvar i cupen? Och har det någonsin varit chans för att tio stycken kan gå vidare till 16-delsfinal. Kan det vara så att BB har fixat i lottningen?

This Post:
00
122763.141 in reply to 122763.140
Date: 1/21/2010 3:41:03 PM
Overall Posts Rated:
8080
Har det någonsin varit så här många lag kvar i cupen?

Ja, tidigare idag var det dubbelt så många lag kvar faktiskt.

/che *tar saker ur sitt sammanhang och duckar*

This Post:
00
122763.142 in reply to 122763.140
Date: 1/21/2010 4:02:58 PM
Overall Posts Rated:
22
Jag får det till 12 respektive 11.

Tror inte BB har "fixat" lottningen, bara som så att vi har haft "tur" denna säsong.

This Post:
00
122763.143 in reply to 122763.142
Date: 1/21/2010 4:37:13 PM
Overall Posts Rated:
4141
Precis!

Stämmer helt och hållet!

Bara tur att ni gått så här långt...

;-)

"Luck har nothing to do with it..."
This Post:
00
122763.144 in reply to 122763.140
Date: 1/21/2010 6:32:42 PM
Overall Posts Rated:
3434
Tycker som sagt (och jag vet att många inte håller med) att det nästan är lite trist.
Ballare om illusionen iaf finns kvar av att man kan få glida på en räkmacka i ngn omgång til. Nu blir det verkligen blod svett och tårar i varje runda.

Advertisement