Jag vet inte men det lättaste sättet skulle ju vara att beräkna det som (spelade minuter mellan 0 och 48)^2/(48)^2, så det är min gissning men jag har inga riktiga erfarenheter av det här.
Det absolut lättaste vore ju att köra linjärt, men dom har som du påpekar inte valt den lösningen, så varför dom skulle valt den näst lättaste istället bara för att den är lättast av dom kvarstående lösningarna är inte självklart för mig.
Istället så har dom säkert fört någon form av logisk diskussion, som ju kan ha gått på många sett, men jag kan tänka mig något i den här stilen:
om en spelare bara spelar några få minuter hinner han inte komma in i spelet och tar därför inte till sig träningen optimalt, men om han tränar för länge så börjar han bli (fysiskt eller psykiskt) trött och tar åt sig träningen sämre och efter 48 minuter så ger träningen ingen effekt längre.Sen har dom fått välja en funktion som beskriver deras resonamang så bra som möjligt. Svårt att säga exakt hur den skulle se ut dock. Jag kanske ska slänga iväg ett msn till BB-Charles och fråga? ;)