Tässä onkin juuri tilasto, mitä tässä loppukaudesta olen pohtinut.
1. Omalla joukkueellanihan menestys olisi pitänyt olla riittävää, jotta katsojia kävisi enemmän kuin monella muulla.
2. Stadioni on aika pitkälti saman kokoinen, kuin suurimmalla osalla tässä sarjassa. Jopa paikkojen suhteet on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta melko samankaltaiset.
3. Lippujen hinnat ovat jopa hiukan matalammat, kuin monella muulla verrokkijoukkueella.
4. Alkukaudesta on ollut nousun jälkeinen boosti.
Silti peleistäni olen saanut aika paljon vähemmän tuloja kuin lähes kaikki muut. Pois lukien muutamat, joiden joukkue on rämpinyt. Etenkin ihmettelen sitä, miksi katsojamääräni ovat jota kuinkin samat kuin muilla, vaikka lippujeni hinnat ovat halvemmat?
OK, alkukaudesta muutamassa ekassa pelissä menetin useamman tonnin liian pienen stadionin takia, joka myös tuossa yllä olevassa keskiarvossa näkyy, mutta ei se tilanne laajennuksien jälkeenkään ole muiden tasolla. Olisiko minun katsojamäärät samat, jos nostaisin lippujen hintoja vaikka sen 10 %, niin pääsisin edes lähemmäksi muiden tasoa?
Kuinka paljon se vaikuttaa, että minulla on luultavasti useampi sata kausikorttilaista vähemmän kauden alussa kuin kokeneemmilla seuroilla? Minulla nyt ~3500 kausikorttilaista, kokeneilla kuvittelen olevan ~4000. Missä nämä kausikorttilaiset seuraavat peliä? Istumakatsomossa vai seisomakatsomossa?
Tässä vähän mietteitä. Toivottavasti joku kokenut manageri voisi vähän tilannetta avata vaikka omalta kantiltaan.
Buusti yleisömääriin nousijoilla kestää noin tähdistöottelu-viikolle asti. Toki vaikutusta menestyksellä on kyllä sitäkin ennen.
1. Aikaisemmin oli ja väittäisin että vieläkin on melko paljon kiinni vieraspelien voitoista nuo katsojamäärät, ei kuitenkaan enää yhdestä yksittäisestä tappiosta. Toinen mikä vaikuttaa aivan selvästi on vastustajan menestys! Sun lohkossa on monta nousijaa ja yksi botti. Sen takia ainakin olet "hävinnyt" Lajylle tuloissa. KKK ei oman visiitin aikana 2. divariin varmaan menettänyt ihan kaikkia kausikorttilaisiaan ja maan ranking KKKlla edelleen 4.!!! Muihin nousijoihin nähden sun tulot ihan kohtalaiset, vaikka menestys sulla erittäin hyvä!
Tuossa meiltä vähän faktaa edellä olevaan:
- Itäkatu 608k
- Vierasvoitto Käpylästä
- Taikasuo 612k (tv peli)
- Vierastappio Keklulle
- Lajy 581k
- rökäletappio Domusta vastaan vieraissa
- Kivipäitä vastaan vain 518k
Eli yksittäinen vierastappio ei vielä kaada koko venettä, toinen vierastappio putkeen sekä "hivenen" heikommin menestynyt joukkue niin johan näkyy meilläkin tuloissa.
2. TV-pelien voittaminen on melko tärkeää....ainakin keskivaiheilla olet kärsinyt tappiosta Taikasuota vastaan käydystä vieraspelistä. Toinen on pääkilpailijaa vastaan käyty peli. Ensimmäisen voitit mutta toisen hävisit.
3. Kausikorttilaisia meillä on 4069. Niillä on mun käsittääkseni vaikutus kaikkiin paikkoihin, mutta eniten toki juuri kalliimpiin paikkoihin.
Sitten ihan vaan omia ajatuksia:
- Muutamia kausia sitten kun joukkue oli vielä iskussa koitin optimoida omia katsojatuloja. Tein muutamia pieniä hallittuja muutoksia lippujen hintoihin ja kokeilin milloin saan eniten ilman että se maksimimäärä katsojia ylittyisi. Tämä toki vaati melko tasaista ja hyvää suorittamista jolloin sattuman vaikutusta pystyi minimoimaan.
- Oma ajatuksenjuoksu oli optimoinnin suhteen seuraava:
* ensin laskee erikseen kuinka paljon tuloja tulee mistäkin katsomon osasta ja jakaa sen katsomon osan paikkojen määrällä => lipun hinta jolla pitäisi ko. katsomon osan tulla täyteen
* VIP-aitiot ja Courtsiden mitoitin niin että niihin jää muutamia paikkoja tyhjäksi eli hintaa hivenen edellistä laskelmaa kovemmaksi
* nostettiin yläkatsomon hintaa, jolloin jäätiin alle sen maagisen 20+k katsojan. Tulot nousivat vain muutamia tonneja, mutta välieräsarjoissa ja muutamina erittäin hyvinä kausina tulot nousivat 10k/peli.