BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Maxlön för potential

Maxlön för potential

Set priority
Show messages by
This Post:
00
112974.17 in reply to 112974.15
Date: 9/28/2009 4:12:34 PM
Overall Posts Rated:
7575

Att många knyter det direkt till lönen beror ju på att BB-folket sagt att det beräknas som lönen, men precis som jag skrev kan det ju vara en helt annan viktning av olika skills. Jag håller dock med vad någon annan sa, att det finns ju ingen direkt anledning att beräkna lönen på ett sätt och potentialen på ett annat.

Det mjuka taket innebär i praktiken att det finns ett tak för vilken skicklighetsnivå (och tillhörande lön) en spelare med en viss potential kan nå. eftersom det är högst osannolikt att soft cap slår till "hårt", utan det är snarare en kontinuerlig och "snäll" funtion, så blir det i praktiken svårt (eller t.o.m. omöjligt) att komma fram till när denna soft cap passeras, utan det enda som faktiskt ger något är att se hur bra en spelare med en viss nivå har hunnit bli vid en viss ålder (vilket är vad jag angivit i min tabell).
Helt klart en poäng. Det säger dock inte allt för mycket utom att capet troligen är en bit lägre än de topnoteringar man kan hitta på transfern. Det finns 21 åringar med 160k i lön så att en 22-23 åring nått upp till 30k säger ju inte så mycket om hur mycket han hunnit tränas över sitt cap.

Jag håller med om att det inte är någon exakt sanning, men precis som lönekalkylatorn så verkar detta ge de flesta en fingervisning om hur långt man kan förvänta sig att träna sin spelare med optimal hastighet. Det är mest det jag tycker det ska användas till. Jag vill veta när det tar 6 veckor istället 5 veckor att "poppa" inte veta vilken lön min spelare kan nå om jag efter det fortsätter att träna honom en säsong...

Jag vet inte om min tid i Hattrick var före clownerna eller om jag bara inte var tillräckligt insatt. Någon skrev om dem i vår seriekonf också tror jag, du får gärna utveckla....

/Mannen
This Post:
00
112974.18 in reply to 112974.17
Date: 9/28/2009 4:23:07 PM
Overall Posts Rated:
8080
Att många knyter det direkt till lönen beror ju på att BB-folket sagt att det beräknas som lönen, men precis som jag skrev kan det ju vara en helt annan viktning av olika skills.

Intressant, är det alltså någon BB-* som sagt detta, eller är det någon som "upplevs" som BB-representant (t.ex. GM-Juice som kanske inte är den mest tillförlitlige alla gånger).

Jag håller med om att det inte är någon exakt sanning, men precis som lönekalkylatorn så verkar detta ge de flesta en fingervisning om hur långt man kan förvänta sig att träna sin spelare med optimal hastighet.

Sant iofs, men optimal träningshastighet är där man får bäst avkastning för träningen, vilket inte nödvändigtvis är där träningen går snabbast. Nu hänger jag inte själv på transfern tillräckligt mycket (tycker att den är förbaskat tråkig) för att ha bra koll på detta, men det troligaste är att det inte är där det går snabbast att träna som det är som mest lönsamt. Dessutom bör man ju skilja på om man tränar för det egna laget, eller för transfern, eftersom det inte är givet att transfern gynnar de spelare som faktiskt är bäst för laget.

Last edited by chespirito at 9/28/2009 4:24:03 PM

This Post:
00
112974.19 in reply to 112974.18
Date: 9/28/2009 5:31:41 PM
Overall Posts Rated:
7575
Att många knyter det direkt till lönen beror ju på att BB-folket sagt att det beräknas som lönen, men precis som jag skrev kan det ju vara en helt annan viktning av olika skills.

Intressant, är det alltså någon BB-* som sagt detta, eller är det någon som "upplevs" som BB-representant (t.ex. GM-Juice som kanske inte är den mest tillförlitlige alla gånger).

Har sökt lite på global men kan inte hitta alla utlovade uttalanden från BB-folket, kanske finns i Help eller så är det som du säger ett antal GMs som försöker sprida falska rykten (verkar huvudsakligen vara GM-Koz som trycker ut budskapet).
Det bästa uttalande jag kunde hitta var: (29708.11)

/Mannen
This Post:
00
112974.20 in reply to 112974.19
Date: 9/29/2009 1:42:54 AM
Overall Posts Rated:
8080
Tack för länken. Jag hade tänkt nämna Gm-Koz också. Han och GM-Juice har i min erfarenhet en förmåga att översälja sina åsikter och få dom att låta som allmänna sanningar. Det behöver inte betyda att dom är fel på något sätt, bara att man ska ta deras uttalanden med en nypa salt.

BB-Charles och GM-PatjeBono har däremot nästan alltid välgenomtänkta och bra svar.

This Post:
00
112974.21 in reply to 112974.20
Date: 9/29/2009 4:23:22 AM
Overall Posts Rated:
7575
Jo, det kan jag hålla med om. Däremot kan jag tycka att om en GM gång på gång säger att BB-Charles sagt att man ska tänka på potential som liknande löneformeln (exakta ordalydelsen får ni själva kolla upp) så tycker jag att BB-Charles iaf borde dementera att han skulle sagt det.

/Mannen
This Post:
00
112974.22 in reply to 112974.21
Date: 9/29/2009 7:10:47 AM
Overall Posts Rated:
8080
Jo, helt sant, samtidigt så läser dom väl inte allt. Dock har jag varit med i andra trådar där "tvärsäkra" påståenden från GM-Juice blivit rättade av BB-Charles. Nåja, det är ett sidospår i vilket fall som helst.

Om vi återgår till när man kan tänkas börja känna av potentialtaken, så tror jag som sagt var att det är svårt att komma fram till något vettigt där. Än så länge finns det ju inte ens några riktigt bra siffror på hur länge det tar att höja olika egenskaper beroende på vilken träning man valt och innan man kommit till den grundnivån, så är det ytterst vanskligt att lyckas förutsäga något softcap, med tanke på alla andra variabler som spelar in.

This Post:
00
112974.23 in reply to 112974.22
Date: 9/29/2009 8:55:13 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Jo GM-JuicePats har jag bråkat med själv. Verkar tycka om att halvt idiotförklara användares inlägg utan att vara säker på att hans egna argument ens är korrekta. Borde inte idiotförklara andras argument oavsett, även om det är just korkade påståenden.

This Post:
00
112974.24 in reply to 112974.22
Date: 9/30/2009 12:01:48 PM
Overall Posts Rated:
7575
Jag har inte så mycket mer att tillföra i den här tråden, vill bara tillägga att jag gjorde ett försök att få GM-Koz att berätta var han fått sina uppgifter ifrån.

No. It was in a forum message from about the time when potentials were introduced.

> I see all over the forum statements from you about BB-Charles saying something like:
> "The cap is not based directly on skills, it's better to think of it as a limit to salary."
> I have now spent a lot of time, searching the forums for that quote, but i just cant find it. Do you have a link or something?

/Mannen
This Post:
00
112974.25 in reply to 112974.24
Date: 10/2/2009 2:29:07 PM
Overall Posts Rated:
303303
Hur är alla i dag?

Ber om ursäkt för denna dåliga översättningen, görs detta genom en maskin.

Om du har problem med en viss GM, kan du kontakta oss direkt. Klagande i ett forum som vi sällan ser är inte meningsfullt att lösa eventuella problem du kan ha.

Detta är inte Hattrick - Vi uppmanar användare att BB-Mail GMs bör de ha en fråga att ta upp med att GM - civilrättsligt, naturligtvis.

Om du har några frågor, vänligen BB-mail me.

NO ONE at this table ordered a rum & Coke
Charles: Penn has some good people
A CT? Really?
Any two will do
Any three for me
Any four will score
Any five are live
This Post:
00
112974.26 in reply to 112974.25
Date: 10/3/2009 7:28:48 AM
Overall Posts Rated:
8080
Engilish
I really don't get your message (part of it probably because the auto translation is really, really bad and hard to understand, so you might consider posting an original in english, which will make it easier to understand).

What we are discussing is the creadibility of different statements in order to understand how the potential roof works. There is no discussion at all about how any specific "case" has been handled by a GM (or anyother), only a discussion on how much we can tust different public statements that has been made on the forums. For some reason, correct or not, a few of us do not really put too much trust in the statements from some GMs while we trust statements from others more.

I really hope, and believe, that it is permitted to discuss credibility of statements by users independently on if they are BBs, GMs or an average Joe like me.

Svenska
Jag förstår verkligen inte ditt meddelande (antagligen delvis för att automatöversättningen är riktigt, riktigt dålig och svår att förstå, så du skulle kunna posta ett original på engelska så att det blir lättare att förstå).

Vad vi diskuterar är trovärdigheten i olika uttalanden för att förstå hor potentialtaket fungerar. Det pågår ingen diskussion alls om hur något enskild "ärende" har handlagts av en GM (elle någon annan), bara en diskussion om hur mycket vi kan tro på publika uttalanden som gjorts på forumen. Av någon anledning, korrekt eller inte, så sätter några av oss inte speciellt hög tillit i uttalanden från vissa GMs, medans vi litar mer på uttalanden från andra.

Jag hoppas verkligen, och tror, att det är tillåtet att diskutera trovärdigheten i uttalanden från användare oberoende om dom är BB, GM, eller medelsvenssons som jag.

Last edited by chespirito at 10/3/2009 7:29:06 AM

This Post:
00
112974.27 in reply to 112974.26
Date: 10/3/2009 8:10:27 AM
Overall Posts Rated:
2929
Well spoken! I was thinking about writing something similar. I agree with everything u said, its excactly my thoughts about all this, which rly aint nothing at all.

Last edited by sku88an at 10/3/2009 8:11:15 AM

Advertisement