BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Ny i spelet

Ny i spelet

Set priority
Show messages by
This Post:
00
133627.19 in reply to 133627.18
Date: 3/9/2010 12:06:44 PM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Realismen i jämförelse med Hattrick är ju fullständigt outstanding. Förvånar mig så mycket att man inte ens verkar ha viljan att göra hattrick så realistiskt som möjligt. Man uppmuntrar en sinnessjuk transfer där man kan köpa och sälja spelare till enskild match. Något liknande regleras i BB främst av att marknaden inte har lika stort utbud av exakta kopior. Detta är ju ytterligare ett av de gigantiska problem Hattrick har. Det går egentligen inte att träna spelarna på annat sätt än att maxa nyckelegenskapen och göra lagom bra andra egenskaper för att inte få för höga löner.

Hattrick är ett av de managerspel jag tar mest seriöst men Buzzerbeater är i mitt tycke totalt överlägset hattrick och tror jag många som egentligen inte gillar basket håller med om.

From: sku88an

This Post:
00
133627.20 in reply to 133627.19
Date: 3/9/2010 12:11:42 PM
Overall Posts Rated:
2929
Håller... inte med :p
Men vill inte starta en stor diskussion om detta nu, framförallt inte i denna tråd :)

From: Jokehim

This Post:
00
133627.21 in reply to 133627.20
Date: 3/9/2010 3:49:15 PM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Räcker med att du håller med om att Hattrick inte är speciellt verklighetstroligt sen kan vi ha olika uppfattningar om hur bra eller dåligt hattrick är

Men viktigaste är att konstatera att BB är ett kanonspel och att alla nya ska ställa frågor om allt mellan himmel och jord.

This Post:
00
133627.22 in reply to 133627.18
Date: 3/10/2010 2:02:53 PM
Overall Posts Rated:
3434
Nja där tycker jag du har fel chesp. Att utgå från att coachen alltid gör riktiga beräkningar och fattar rätt beslut är helt fel enligt mig.
Kör du alltid med "let coach decide" då om inte träningsminuter är det primära?

This Post:
00
133627.23 in reply to 133627.22
Date: 3/10/2010 2:48:08 PM
Overall Posts Rated:
8080
Nja där tycker jag du har fel chesp. Att utgå från att coachen alltid gör riktiga beräkningar och fattar rätt beslut är helt fel enligt mig.
Kör du alltid med "let coach decide" då om inte träningsminuter är det primära?

Ja, det gör jag givetvis (förutom i det undantagsfall jag nämnde, när jag ska göra en extrem chansning).

Coachen i BB har som uppgift att coacha laget optimalt. Som ett exempel: Antag att en spelare dragit på sig tre foul redan efter q1, fortsätter han att foula med samma frekvens är han alltså ute ur matchen i halvtid. Antagligen anpassar han dock spelet så han ska foula mindre, men låt oss säga att prognosen är i slutet av q3. Då är det logiska för coachen att bänka spelaren, så att ha för det första har möjlighet att spela i slutet av matchen, men framför allt så att han får vila och kan vara så pigg som möjligt och därmed prestera maximalt de minuter han förväntas kunna spela. Allt detta gör coachen så klart i jämförelse med vad som finns att byta med på bänken (det är ganska lätt att testa genom att spela med en riktigt dålig bänkspelare till och från och se hur mycket speltid denne får även vid foulproblem).

Last edited by chespirito at 3/10/2010 3:17:54 PM

This Post:
00
133627.24 in reply to 133627.23
Date: 3/10/2010 3:17:10 PM
Overall Posts Rated:
8080
Jag gjorde en snabbsökning efter "let them play" i global, men hittade inget av riktigt intresse. Däremot fanns en del om "let coach decide", som ju är motsvarande order fast generellt för taktiken snarare än specifikt för foulproblematiken.

(236.42) BB-Charles förklarar hur coachen gör beroende på inställning (som synes samma logik som jag använder i min förklaring för foulproblematiken tidigare i denna tråd)

(110.1) BB-Oxidus förklarar alternatien i korthet.

Som synes är det två riktigt gamla inlägg, men dom är värda att läsa eftersom dom ger en god insikt i själva grundtanken bakom BB-designen.

This Post:
00
133627.25 in reply to 133627.24
Date: 3/10/2010 4:50:07 PM
Overall Posts Rated:
2929
Haha, ja jisses. Jag har spelat med SFDC i nästan hela BB-karriären då jag tyckte coachen valde på ett oerhört dumt sätt. Men det kanske var därför som mina avbytare fick spela så mkt mot dig :)
Vad bra, då kanske jag har lite extra att krama ur laget nu när vi möter 1N!

Inser fö att jag kanske borde följa nybörjartrådar lite oftare... jag verkar ju inte kunna spelet alls :D

This Post:
00
133627.26 in reply to 133627.24
Date: 3/10/2010 5:20:47 PM
Overall Posts Rated:
7575
Jag håller med om mycket du skriver här, två parenteser bara:
1. När coachen ska välja "spelaren som presterar bäst" så fungerar det bäst om du har likvärdiga spelare. Jag är osäker på hur formeln ser ut och kanske är den väldigt väl utformad och tar hänsyn till taktik mm, men jag har svårt att tro det. Kanske spelar jag hellre min ID:12 RB:12 IS:8 Bl:4 om jag spelar outside mot ett inside lag, trots att coachen tycker att ID:10 RB:12 IS:12 Bl:7 är en mycket bättre spelare.
2. Visst tar coachen kanske viss hänsyn till DC även om han får besttämma men jag tror det är kraftigt underordnat. Det är inte alls säkert att dina starters får starta eller spela många minuter för den delen.

/Mannen
This Post:
00
133627.27 in reply to 133627.24
Date: 3/10/2010 7:05:46 PM
Overall Posts Rated:
3434
Haha, ja jisses. Jag har spelat med SFDC i nästan hela BB-karriären då jag tyckte coachen valde på ett oerhört dumt sätt.

Samma här och jag kommer fortsätta med det.
Självklart förstår jag att det finns en formula bakom coachens beslut men jag tycker inte den kommer i närheten av SFDC när man känner sitt eget lag, motståndet och taktiken.
Kul iaf att alla tänker lite olika. Visar bara att BB är mer flerbottnat än vad man tror.

This Post:
00
133627.28 in reply to 133627.25
Date: 3/11/2010 12:33:46 AM
Overall Posts Rated:
8080
Haha, ja jisses. Jag har spelat med SFDC i nästan hela BB-karriären då jag tyckte coachen valde på ett oerhört dumt sätt. Men det kanske var därför som mina avbytare fick spela så mkt mot dig

Jag tror det dom flesta undervärderar är hur mycket spelarna förlorar pga att dom tappar kondis samt pga foulproblem. Många tänker nog "A är ju så mycket bättre på pappret, så om B får komma in är det garanterat fel". Men med tanke på kondistappet och foulproblemen har A antagligen tappat mer än dom flesta verkar tro och framförallt så väljer coachen utifrån vad som är (statistiskt) rätt utifrån hela matchen. Dvs, B kommer förmodligen in lite tidigare än han skulle gjort om man bara valde den som var bäst för stunden, eftersom coachen vill att dom minuter A får ska han kunna prestera så bra som möjligt dom minuter han förväntas få.

Dessutom bör man tänka på att coachen även anpassar taktiken under matchens gång om han märker att det är bättre med tanke på hur motståndaren spelar. Den taktik man själv valt har en viktfördel (pss som startern viktas högre än reserven), men det kan fortfarande vara rätt att byta taktik. Även här begränsar man coachens möjligheter att optimera laget genom att begränsa hans möjligheter till byten.
Inser fö att jag kanske borde följa nybörjartrådar lite oftare... jag verkar ju inte kunna spelet alls

Hahaha, det där var nog en sanning med liten modifikation. Skrivs det något i den tråden för övrigt?

This Post:
00
133627.29 in reply to 133627.28
Date: 3/11/2010 4:52:09 AM
Overall Posts Rated:
2929
Är det då så att du har grym kondis på dina spelare? För du pratar ju ändå om att du har fin bredd men kanske inte lika hög topp men ändå så ser det ut som om dina spelare oftast får 40+ minuter per match. I vår kvart var det ju ännu mer.
Men men, jag ser fortfarande mig själv som mer taktiskt kunnig än coachen i spelet så jag kommer fortsätta låta mina beslut avgöra... även om han kan fixa de små-missar jag gör. Har funkat bra hittills :)

Hahaha, det där var nog en sanning med liten modifikation. Skrivs det något i den tråden för övrigt?

Liten kanske :)
Detta räknar jag som en nybörjartråd sen finns det väl massor på Global.

Advertisement