BuzzerBeater Forums

BB Sverige > U21 S24

U21 S24

Set priority
Show messages by
From: rufferto

This Post:
11
244241.19 in reply to 244241.18
Date: 8/20/2013 5:58:31 AM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
201201
För ägaren stämmer ju det där om han vill tjäna pengar, men om man vill att landslaget ska gå bra så är det nog bättre att få upp honom till en mera standard 200k+ PF. Vi har bara en enda, nästa PF är en 103k lirare (Igelander) så nog skulle ytterligare en 250k PF vara nyttig i landslaget. Visst kan man spela centrar på PF osv men alltför ofta står det en 1:a eller 2:a i outside defense på centrarna och då blir det svårt att mäta sig mot de bättre lagens PF.

From: Jokehim

This Post:
11
244241.20 in reply to 244241.18
Date: 8/20/2013 6:54:53 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Lätt att klaga på de som tränar när man inte gör det själv utan enbart kör game shape vecka efter vecka. Tack vare att andra lägger kraft på olönsam träning som de som kör med enbart formträning kan fortsätta röna stora framgångar. Ditt lag är ju ett tydligt exempel på hur man lyckas i BB genom att strunta i träningen.

Jag har lagt max 2 veckors träning på form sen jag starta mitt lag och det är sportsligt sett ett jättelikt misstag. Kommer nog även i fortsättningen aldrig att nå några framgångar utan fortsätta sluta 3-7 i en av konferenserna i SBBL för att även göra några besök i tvåan så länge jag inte ger upp nuvarande strategi. Enda alternativet till formträning är att göra som Seppu och Manon och lägga ner extremt många säsonger på att forma effektiva spelare och inte prioritera serieresultaten. Tycker bägge strategierna är lagom roliga så inget som lockar mig.

Hade tänkt lägga outsideträning på Ryzhov och Blomstedt men det alternativet var inte möjligt för min del om jag skulle klara mig undan nedflyttning på studs. Pipa kan köra OOP i SBBL och klara sig skapligt väl med det då hans spelare har riktigt bra inside och ändå presterar hyggligt. Sen är det väl bara en spelare i veckan som brukar försvaga guardpositionen betänkligt. Ändå imponerande att han lyckats så bra i serien.

Att man inte pallar med att offra flera säsonger för att få de värdefulla poppen OOP är med andra ord inte mycket att klaga över. Lägg krut och träna upp såna spelare själv så får du se hur skoj det är ...

This Post:
11
244241.21 in reply to 244241.18
Date: 8/20/2013 7:27:30 AM
Overall Posts Rated:
2727
För jag har verkligen inte tänkt träna passing och OD på Sandbom.

From: Rosen

This Post:
00
244241.22 in reply to 244241.19
Date: 8/21/2013 7:07:24 AM
Overall Posts Rated:
7373
Det blir svårt att mäta sig med bättre lags PF med 7 i OD också.. Redan nu, men antagligen ännu mer om några säsonger när han är redo för landslaget.

This Post:
00
244241.23 in reply to 244241.20
Date: 8/21/2013 7:26:26 AM
Overall Posts Rated:
7373
Din brist på framgång beror knappast främst på avsaknad av formträning. Det är helt enkelt för mycket i det här spelet som du inte fattar. Därför har jag ofta sagt emot dig när du gett mimdre erfarna spelare riktigt dåliga tips. Å det är ju jobbigt för dig som är ordningsman. Förstår inte riktigt vad du vill få fram, men du tycker det är bra att ett svenskt LL-löfte tränas på samma sätt som när du började spela spelet?

Att ligga i den sämsta 2:an å samla pengar i 7-8säsonger är ingen dum strategi. Eftersom det redan fanns ett par lag som låg en bra bit före där så valde jag att plocka några titlar innan lag som Pipa å Knätofs tar sig upp. Pipas cupseger kom väl dock främst till genom ett antal inköpta spelare i 2-miljoneraklassen än genom fin träning?

Att som Åhlströmska gå ner i trean å plocka fina draftpicks är inte heller nån dum strategi. Blir helt klart lättare att satsa på träning när man kan drafta fina HOF-spelare.

This Post:
00
244241.24 in reply to 244241.19
Date: 8/21/2013 7:28:42 AM
Overall Posts Rated:
7373
Förövrigt man skapa en insidespelare med 200k i lön vid 22-23 års ålder... Är det inte roligare då om han har 200k i lön först vid 25-26 års ålder med finare outside? Drt måste väl ändå vara bättre både för landslaget å ägaren?

This Post:
00
244241.25 in reply to 244241.21
Date: 8/21/2013 7:35:08 AM
Overall Posts Rated:
7373
Vad bra! Går ju det också, men blir nog jobbigare nu än när du låg i trean.. Men du är ju i en enkel 2a så det går nog bra. Verkar bara onödigt att först dra upp lönen å sen börja träna outside..

This Post:
00
244241.26 in reply to 244241.25
Date: 8/21/2013 7:42:34 AM
Overall Posts Rated:
2727
Har du kollat mina andra TOs? De är två år äldre och har fått OD-träning redan. Sandbom fick rätta sig i ledet och sen har jag gått på vad U21/LL har velat ha den här säsongen (shot block/1-on-1). Nu utan en U21-plats att kriga om kan jag lättare träna vad jag vill.

From: rufferto

This Post:
00
244241.27 in reply to 244241.24
Date: 8/21/2013 7:43:05 AM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
201201
Jovars. Men Sandbom kommer iaf inte ha några 200k i lön vid 22, så mycket kan jag säga.
Ett alternativ vore ju att göra honom till Center, vilket kanske sker automatiskt om man bara tränar inside, då har man istället en Center med hygglig outside som kan vara en landslagsklippa i många säsonger.

This Post:
11
244241.28 in reply to 244241.23
Date: 8/21/2013 1:04:08 PM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
De råd du hänvisar till är väl främst att köra många säsongers outside träning på en insidespelare eller liknande. Eller vad är det du syftar på? Jag uppmuntrar gärna nya managers att träna outside men jag tror inte på att ge det rådet till en manager med ett helt nytt lag av ett huvudsakligt skäl. Om de väljer att spela OOP första säsongerna tror jag de snabbt kommer lägga ner och då har de både missat chansen att spela ett roligt spel och att få fram bra spelare till både sig själva och landslagen. Jag har däremot inga problem att ge dylika råd till nya användare som likt Seppu har mycket erfarenhet av Hattrick eller annat managerspel.

När det gäller nystartade lag så anser jag fortfarande att man ska lägga kraft på att träna spelare för att bygga sitt lag kring dessa. Man har rimligen för dålig ekonomi för att köpa in färdiga spelare och bygga kring dessa på kort sikt. Tror det fortfarande är effektivare att lägga krut på att träna spelare med låga löner. Däremot är det uppenbart att det inte ens är en långsiktigt bra strategi att träna spelare när man väl byggt upp sin arena och skaffat sig bra plusintäkter varje vecka. Lär vara mer värt att buffra pengar än att skapa välbalanserade egentränade spelare. Dock gäller det att efter buffringen göra bättre inköp än de Joggböle gjorde efter uppflyttningen. Han borde tveklöst kunnat slåss om SBBL titeln om han haft känsla för vilka spelare och taktiker som funkar. Dock osäker om han verkligen hade så mycket pengar som det lät.

Vilka andra "usla" råd tycker du att jag ger nya användare? Har svårt att ta din kritik på allvar såvida du inte har någon annan kritik än de två punkterna jag angett ovan.

This Post:
00
244241.29 in reply to 244241.23
Date: 8/21/2013 1:17:35 PM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Min brist på framgång beror tveklöst på annat än bara avsaknaden av formträning. Men jag använder mig i alla fall av en usel strategi som inte ofta kör med formträning. Finns några lag som väl antagligen kört lite formträning som vunnit senaste 10 säsongerna men merparten har haft stor tyngd på det med dig själv och IOW som de mest tydliga exemplen. Spångakillarna tog två titlar och de lär då ha lagt betydligt mer krut på träning än de flesta SBBL vinnarna. bissy körde väl en del normal träning under sina säsonger så stämmer väl inte helt in heller.

Sen är det förstås rejält hämmande att jag valt att satsa tungt på guards med skytte som specialitet. Roger Olofsson är bättre än de flesta guards i topplag men är ju ingen vidare bra strategi att ens lägga någon kraft på guards med såna kvaliteter. Borde göra som alla andra lag och köra insideskytte. Dessa spelare ska också ha riktigt höga outsideskills och lite ologiskt är OD väldigt viktigt. Men ändå valt denna strategin för att jag känner för det och för att ifall BB till slut lyckas justera insidedominansen så har man plötsligt ett rätt ok lag som kan attackera utifrån. Slamdunkers har om något lag visat hur hopplöst det är att nå framgång med outsideanfall.

Det kanske största misstaget är däremot att envisas med att träna spelare. Gör att jag bortsett från denna säsongen haft en väldigt svag position i laget.

Tror nog jag fattar mer än vad du vill få det till. Däremot påstår jag inte att jag fattat allt tillräckligt väl.

Advertisement