BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 27

Säsong 27

Set priority
Show messages by
From: ArgenTum

This Post:
00
257216.19 in reply to 257216.16
Date: 4/5/2014 2:32:09 PM
Overall Posts Rated:
88
Grattis till premiärserien. Men jag måste återigen undra över matchmotorn. Hur kan det vara rimligt jämnt i 3 quarters för att sedan dra i väg så i den sista? (Och då menar jag inte sista minuten, med fouls och straffkast etc, utan de första 6 minuterna). Tycker ofta jag förlorar just i sista quartern. Jag förstår inte varför, har bra kondition, bra avbytare. Tycker inte att det borde bli så. Börjar faktiskt överväga att sluta spela, just för att jag så ofta förlorar matcher sista 10 minuterna. (Har nu iofs inte sett matchrapporten, så jag får väl reservera mig för att du crunchat, men det har du väl ändå inte gjort?)

Annars ganska väntade segrar i första omgången.

This Post:
00
257216.21 in reply to 257216.20
Date: 4/5/2014 2:45:01 PM
Overall Posts Rated:
88
Ja, jag har hört den teorin tidigare. Jag tolkar det som att du menar (eller iaf finns det andra som menar) att matchmotorn först räknar ut ett slutresultat, och sedan ser till att fördela chanserna lite snyggt, ofta så att det ska finnas någon form av spänning i matcherna.

Jag har själv alltid valt att tro att matchmotorn räknar skott för skott, dvs att det för varje skott finns kanske 30% chans att skottet går i, och sedan blir restultatet vad det råkar bli (förstås modifieras träffprocenten av försvar, ent, taktik etc.) Det är enl denna tanke som jag ser det som väldigt osannolikt att resultatet i en viss quarter plötsligt ska bli helt annorlunda än i någon annan quarter (även om det förstås rent slumpmässigt finns en risk även för detta, men då som jag ser det inte i vad som känns som match efter match.)

Finns det något belägg eller någon känd sanning kring vilka av dessa två som är det sätt matchmotorn faktiskt fungerar?

This Post:
00
257216.22 in reply to 257216.18
Date: 4/5/2014 3:03:42 PM
Overall Posts Rated:
2727
Seger blev det även för min del, än så länge är jag 100%-ig i SBBL ;)
Ute efter tidiga val i draften? :)

This Post:
00
257216.25 in reply to 257216.24
Date: 4/5/2014 6:47:37 PM
Overall Posts Rated:
33
Hm.. Med allt prat om träning har jag lite frågor: hur höga stats bör en riktigt bra Sf ha idag? Är val framför allt DEF, IS, PA OCH RB jag är lite osäker över och framför allt det just vad mina trainees saknar (är inte katastrofala där, men absolut mer behövs).

Vad tycker ni uppskattas? Och vad bör man mest satsa på? Självklart försöker jag överväga längden, och allt kommer ju bero lite på vad för 18 åring jag köper in då han kommer bli första prio, men skulle gärna vilja ha en uppskattning för vad man bör satsa mot! :) hoppas nu inte detta var fel tråd att ta upp detta i ^^

This Post:
00
257216.26 in reply to 257216.25
Date: 4/5/2014 6:58:16 PM
Pipa Warriors
II.1
Overall Posts Rated:
8686
Second Team:
Pipa Organics
Beror helt på potentialen på spelarna, man får ju utnyttja den så gott det går, men typ:

Od 17+
Is 16+
Pa 11+
Id 14+
Rb 10+

Är hur jag gärna ser en fint tränad SF ;-)

This Post:
00
257216.27 in reply to 257216.23
Date: 4/6/2014 1:11:11 AM
Overall Posts Rated:
88
Ok, det har jag som sagt inte vetat tidigare. Då tolkar jag även dig som att sanningen mer troligt ligger runt mitt alternativ 1, snarare än alternativ 2. Har försökt hitta de där BB-quotesen, men eftersom sökfunktinen aldrig fungerat för mig så blir det så mycket trådar att söka igenom manuellt att det bara inte går. Får väl lita på dig. ;-)

För min del tar det bort lite av charmen med spelet om det är så. Trodde verkligen att detta spel var en "verklig" simulering, nära på en emulering, och inte bara ett enklare framräknat resultat. Då kommer nog mitt intresse för att följa matcher live minska, vilket alltid varit ett av de bästa och roligaste sakerna med detta spel.

Nä, märker att mitt intresse för spelet sjunker för varje post jag skriver. Synd att inte BB är lite mer som HT och bokar träningsmatcher och att man kan ställa in olika inställnigar för träningsmatcher och huvudmatcher, så man kan sticka huvudet i sanden i 3-4 säsonger och när man återfår ett större intresse så har man rätt bra tränade spelare ändå. Är rätt jobbigt tycker jag i perioder av lägre intresse att hålla laget flytande.

This Post:
00
257216.29 in reply to 257216.28
Date: 4/6/2014 7:42:57 AM
Pipa Warriors
II.1
Overall Posts Rated:
8686
Second Team:
Pipa Organics
Hoppas mitt välkomnande tillbaka till SBBL för dig var ok! ;)

Denna var spännande btw:
06/04/2014 - El Chapulín Colorados was just awarded the "League favourite" achievement.

Advertisement