Min uppfattning, som kan vara helt fel, är att tempot i matcherna bestäms av vilken skottprocent spelarna accepterar. För RnG kanske det är 35%, Motion 40% och Base 45% som grova exempel. Får en spelare bollen i ett läge där han har denna chans att sätta den så kastar han upp den utan att bry sig om att det skulle kunna bli bättre läge
Du har så klart helt rätt i att detta spelar in.
Sedan tror jag att den tillåtna procenten eller PP100an, ändras under matchen. Jag tycker mig ha maärkt att när avbytarna kommer in (och laget blir sämre) så hamnar man ofta i tidsnöd, men efter ett antal anfall börjar även dessa få iväg skotten innan klockan runnit iväg.
Det stämmer säkert också.
Varje meter från korgen gör skottet svårare, men bara bakom trepoängslinjen får du en extra poäng!
Och varje någorlunda vettigt försvar kommer att anpassa sitt försvar så att dom försöker täppa till där det är störst sannolikhet att motståndarna gör poäng ifrån. I snitt är försvaret tätare under korgen än en bit ifrån (och lite hårdare från 3p en från halvdistans), annars försvarar man garanterat suboptimalt.