Som jag ser det är tre saker viktiga för mig med cupen:
1) Entusiasm - varje gång man kör TDL tjänar man på det och så länge man undviker crunch så förlorar man inget på cupspel. Blir än tydligare när man nu får playoffnivåer från kvart som för mig det inte finns några bra argument för att införa. Lustigt att man i Consolidation tourney för landslag inte har playoff mode i slutspelet samtidigt där det känns självklart. För egen del känns inte entusiasmen så viktig när man är mittengäng som jag är dock då den i tid till slutspelet sjunker för att man bara kan köra två TDL i veckan pga cupen och speciellt om man inte spelar under allstarveckan så sabbas den helt med en match under en vecka.
2) Pengar - här drabbas man både av att man inte får intäkter och att man får sämre fan survey. Jag har 3.5 i betyg trots crunch mot bissy i matchen jag förlorade. Vet inte vad det innebär i intäkter men nog lär väl ett steg bättre betala en slant också? Spelar det inte in i matchprestationen också? Det har jag inget belägg för däremot.
3) Träning - når man kvarten får man ytterligare en vecka som man kan skippa lagträningen på. Visst kan man argumentera emot detta då man måste använda spelare flitigare för att nå långt i cupen men detta är ju också under förutsättning att man möter tufft motstånd för att gå långt.
Sen finns det förstås lite prestige i att gå långt i cupen som inte helt får glömmas bort. Jag försöker alltid nå långt av främst det skälet