Hur viktigt är en spelares potential?
Inte i närheten av så viktig som många tror.
Potentialen påverkar enbart hur länge du kan träna spelaren och han förbättras. Spelaren tränas lika effektivt till man nått potentialen. Om du värvar en spelare med allstar potential så kommer du få nog svårt träna upp spelaren till sin potential så bättre än så är sällan värt något för ditt egna lag.
Däremot så tjänar du antagligen mer pengar om du köper en spelare med bra potential för att många gör misstaget att övervärdera potentialen och tro att den har något med både nuvarande kapacitet och träningseffektivitet att göra vilket är en missuppfattning då. Den har som sagt enbart att göra med träningseffektiviteten efter en sen nivå.
I tråden Mannen länkar till finns det länk där gissningar på vilken lönenivå man kan nå med olika potentialer finns.
För egen del har jag tränat spelare med potential 7 i 6 säsonger och fortfarande har jag inte nått spelarens fulla potential. Jag har däremot ett problem med att han tränar mycket långsammare så borde ge upp att träna han trots att jag inte nått hans potential. Tycker jag rätt väl illustrerar varför jag tycker högre potential än Perennial Allstar är lite väl bra potential.
Tränar man en enda position kommer det dock att gå att mycket snabbare nå potentialen för spelare med t.ex. Perennial allstar (nivå 7). Det är då man kan ha nytta av maxpotential. Vet dock inte om det är värt att träna enbart en position av detta skäl.