Trots att det ser ut som att slutspelslagen och direktnedflyttningslagen är klara i både Big 8 och Great 8, så finns det ett antal riktigt spännande kamper införslutspurten.
I Big 8 kan Masen fortfarande missa slutspelet, men i.om. att man möter MM idag så är det bara en rent teoretisk möjlighet. För GIF däremot är det inte helt klart än. Visserligen har de tre upp mot Ciphers, men om man missar alla dessa, vilket är fullt möjligt och kanske t.o.m. troligt med tanke på att man har topp tre kvar att möta, samtidigt som Ciphers sopar rent i slutet så går antagligen Ciphers om på poängskillnad. Ciphers svåraste motstånd blir NIL i sista matchen, så tre raka och därmed slutspel är fult möjligt.
Om Ciphers mot förmodan förlorar kvällens match mot Stuvsta så är man å andra sidan direkt inblandad i bottenstriden och den sista matchen handlar då istället om att undvika kvalet, där iofs ett tämligen ofarligt PBB väntar i så fall.
I Big 8 står kampen om femeplatsen mellan GBG och(ett nyligen förstärkt) Oxhill, men eftersom Oxhill har så väl PBB som MM kvar, medan GBG har en ytterst tuff lottnig med de tre topplagen, så är det nog i praktiken avgjort.
Istället är det kampen om hemmaplan i slutspelet som står för spänningen, där vem som helst av topp fyra fortfarande har en teoretisk segerchans, men där Masens chans är ytterst liten, medan så väl ECC som det lag i Big 8 som presterat bäst utifrån sitt material i år, SBK, båda har kvar 1N och därmed har en liten (eller kanske snarare minimal) chans att skrälla.
Däremot är det helt öppet om SBK ska hamna 2, 3, eller 4, medan Masen har chans att gå om SBK och därmed slippa 1N i konferenssemin. Masen har en enkel avslutning bortsett från matchen mot Oxhill, men tre segrar ser fullt möjligt ut och i så fall måste SBK slå minst två av ECC, GBG och 1N för att slå Masen. å andra sidan har jag exakt samma motstånd och om SBK slår mig, samtidigt som jag "bara" vinner en av de två andra matcherna, så kan det bl en tight målskillnadsaffär mellan alla tre lagen ECC, Masen och SBK. Riktigt rafflande och inte speciellt otroligt alltså!
Slutligen har Sthlm och TEL ganska troligt en avgörande match om hemmaplan i konferenssemin i sista omgången, även om TEL har ett klart grepp där med tanke på poängskillnad och en matchs ledning.