BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Making of "Sticky - NewbieGuide"

Making of "Sticky - NewbieGuide"

Set priority
Show messages by
This Post:
00
63864.22 in reply to 63864.17
Date: 2/22/2009 11:16:33 AM
Overall Posts Rated:
3434
Bra initiativ!
Hur många som helst har postat på forumet och beklagat sig över bortfallet i div 3 och hur mycket vi behöver en nybörjarguide. De flesta har sagt att dom skall skriva en själv eller verka som mentorer men väldigt lite har hänt.
Coolt med en snubbe som gör istället för att snacka.
Även om jag håller med chespirito om att det finns saker och ting man uppfattar annorluna så tycker jag din guide är strålande.
Har en sak jag undrar över bara. Jag har postat om det tidigare här på forumet och nu nämner du det igen. 6 träningsobjekt på 2 positioner? Hur f*# lyckas ni med det?
Jag förutsätter att ni menar att alla spelarna skall få 48 minuter varje vecka? Alla är medvetna om vilken otrolig minskning det blir om man missar med en endaste minut.
Jag har bra mycket bättre än 10k $ träningsobjekt och att ha en eller eventuellt två som får några minuter mindre varje vecka är inte ett alternativ.
Kör outside träning på 3 positioner och går over till 2 positions träning när jag har en skada eller säljer av en. Hittils har det gått bra men det är möjligt vi kommer till den dagen då JS och JR ligger för mkt efter övriga förmågor. Svårt att säga men det ser inte ut som det.

From: sglinkan

This Post:
00
63864.23 in reply to 63864.18
Date: 2/22/2009 11:26:52 AM
Overall Posts Rated:
4141
Jag tycker inte det är en guide som är det viktiga att ha i stickyn, utan snarare allmän kunskap som inte står i reglerna om hur spelet fungerar (som kommer från användare, GM eller BB). Sedan kan alla själva skapa sin uppfattning och välja hur de vill lägga upp sin plan...

Håller med fullständigt. Har tänkt att fila lite på det men har lite ont om tid just nu.

Det finns även flera bra trådar att läsa på engelska!

"Luck har nothing to do with it..."
This Post:
00
63864.24 in reply to 63864.17
Date: 2/22/2009 11:33:19 AM
Overall Posts Rated:
8080
Del 1.

1. Min åsikt är att iaf mina biljettpriser låg lågt hela första säsongen för att jag inte vågade höja dem direkt, utan "fegade". Därmed förlorade jag mycket inkomst. Sen om de exakta siffror jag nämnt är rätt kan jag inte säga, de var en grov uppskattning och är gärna något jag ändrar på, men att svara på det sätt du gjort är i min bok för svårt och för lite 'slölir' i.

Det är just det som är "problemet" med din "guide". Den utgår från det som råkade gälla ditt lag och hur du valde att hantera det. Den är välskriven och ett intressant diskussionunderlag, men någon allmänn guide är det inte i mina ögon. Samtidigt så är det så klart ett vällvligt initiativ.

2. Där har du en viss poäng. Alla mina TOs var inte heller 18 år från början. Men på lång sikt är det ändå 18-åringar som har bäst potential att tränas. Men det kanske ska ändras till 18-20-åringar eller så. (Återigen är detta tänkt för 'slölirare' och förstagångsinloggare, och då behövs lite "striktare" information.)

Om det är slöliraren du riktar dig till så är det bättre att träna på en position och i det läget är det både enklare och viktigare att se till att man har unga TOs med bästa möjliga potential på träningsplatserna.

3. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du menar. Jag tycker att jag är objektiv i min text och att man ska välja den taktik man har lagbygge för. Möjligen syfter du på min "teori" om PG betydelse? Isf så kanske jag kan hålla med om att jag tryckte lite väl hårt på detta, men enligt min åsikt har jag till viss del rätt, men kanske kan det partiet omformuleras på ett bra sätt.

Jag tycker att du lägger väldigt mycket tyngdpunkt på "PG-vägen" (den rakt motsatta mot den jag råkade välja f.ö.). Det förleder lätt folk att tro att det bara finns en "sann väg" när det i praktiken finns väldigt många varianter.

This Post:
00
63864.25 in reply to 63864.24
Date: 2/22/2009 11:34:07 AM
Overall Posts Rated:
8080
Del 2.
4. Håller inte alls med. Hjälpprogram hjälper massvis, iom att man får en lätt översikt över sina spelare och vad det är som gör vissa bättre på vissa positioner. Sen att du tycker att det är roligare att inte göra det säger jag inte emot, men återigen, jag riktar mig mot 'slölirare', de övriga behöver ingen guide.

I min mening är hjälpprogrammen jag testat genomgående ganska dåliga och missvisande (nu var det iofs ett tag sen jag kollade något senast). Jag tror faktiskt att du skulle lära dig mer av att studera din tränares beslut samt statistiken. Att i en guide säga att man "ska" använda hjälpprogram känns därför fel enligt mig.
5. Där har du till ganska stor del rätt. Det är inte jätteviktigt. Min tanke var att begränsa valen i början för 'slöliraren' för att först lära sig viktigare saker. Och i det perspektivet är det lite bra att köra följ listan strikt för då kan man vara säker på att de spelare man vill testa på olika positioner (och jämföra) också är de som faktiskt spelar.

Jag är av precis motsatt åsikt. Det finns få saker du kan lära dig så mycket av som av hur din tränare väljer åt dig när du låter honom välja fritt.
6. Återigen, nybörjare. Sällan det bättre laget, för att inte säga aldrig. De kommer ha sämre stats på alla positioner och då är det min absoluta åsikt att det är bättre med lågt tempo än högt.

Nubörjare spelar i huvudsak mot nybörjare och framförallt är det just i mötena med nybörjarna som dom har chans att plocka poäng, så om målet är att hjälpa nybörjare så bör råden utgå från detta.
7. Syftet i detta fall är att jag vet av erfarenhet att rent träningsmässigt är det bättre att ha låt dem spela, annars kan man förlora träning, framför allt om man ännu inte riktigt lärt sig var man kontrollerar sådant.

Vilket har effekten att man inte lär sig lika snabbt (eftersom man inte testar). Det bästa en nybörjare kan göra är att våga testa. Ens första spelare är ändå inte värda någon enorm investering, så det bästa du kan få ut av dom är lärdom av hur spelet fungerar. Med den lärdomen kan man börja bygga upp laget kort- eller långsitigt beroende på vad man föredrar.

I korthet kan man komma fram till att vi tycker ganska olika. Det är samtidigt en ganska bra illustration till varför jag tycker en guide i sig kan vara minst lika skälpande som hjälpande.

This Post:
00
63864.26 in reply to 63864.22
Date: 2/22/2009 11:44:04 AM
Overall Posts Rated:
8080
Hur f*# lyckas ni med det?
Jag förutsätter att ni menar att alla spelarna skall få 48 minuter varje vecka? Alla är medvetna om vilken otrolig minskning det blir om man missar med en endaste minut.
Jag når ytterst sällan upp till exakt 6 spelare, utan ligger oftast på ca 5.5-5.6. Att det skall vara så skadligt att missa en entaka minut har jag aldrig sett några belägg för, utan det känns mest som en typisk "konfsanning", ungefär som "cloner" var i Hattrick en gång i tiden.

Jag sköter min rotation genom att ha fyra spelare som är parvis ungefär jämbördiga på respeltive träningspostion. Det gör att jag kan starta med den ena i ena matchen och den andra i den andra och totalt får dom splitta på tiden ungefär 50/50 samtidigt som laget inte tappar i prestation. De två sista kan se ut hur dom vill eftersom dom hoppar in och får sina minuter i träningsmatchen (där jag får reglera taktik efter hur träningsminuterna ser ut innan den).

Dessutom är mina "sidoobjekt" olika beroende på vilken träning jag väljer att köra en viss vecka (t.ex. 1-on-1 eller ID).

This Post:
00
63864.27 in reply to 63864.26
Date: 2/22/2009 12:09:58 PM
Overall Posts Rated:
88
Jag har med det upplägg jag beskriver i min guide lyckats hamna så att mina 6 spelare får mellan 42-58 (eller nåt sånt) spelminuter varje vecka. Dvs, ja, vissa missar viss träning, men inte heller jag har hittat några bevis för att enstaka missade minuter skulle ge jättestraff, men det är klart att andra taktiker kan vara bättre.

Men just nu är jag faktiskt väldigt nöjd, debatten är jättebra hittils, och jag är som sagt inte alls emot att ändra i guiden så att fler alternativ är inkluderade.

Men sen finns diskussionen om det inte ska finnas någon guide alls. Personligen tror jag som sagt att det är absolut nödvändigt för att inte tappa spelare. Dessutom spelar man sällan mot andra nybörjare i div III, man spelar mot botar som faktiskt har bättre lag än vad man har som nybörjare. (Ok, visst finns det även nybörjare, men de använder sig ju inte av några direkta taktiker eftersom de inte förstår/inte orkar sätta sig in i allt. Det här spelet är faktiskt vääääldigt brant inlärningskurva på, med tanke på de dåliga guider som finns, och de som finns är väldigt utspridda och svåra att hitta. Så i praktiken är dessa nybörjare väldigt dåliga och loggar in sällan. Därför skulle en som använde min guide, även om den kan uppfattas som väl snäv, faktiskt få framgångar.)

Vad jag vill komma till är: tycker ni att en guide inte ska finnas alls? Då orkar jag inte ändra i min. Tycker ni att en guide ska finnas är jag absolut villig att ändra på ett sådant sätt att alla kan vara nöjda med en kompromiss till guide. Det är upp till er alla nu.

Last edited by ArgenTum at 2/22/2009 12:16:50 PM

From: Ogre74
This Post:
00
63864.28 in reply to 63864.27
Date: 2/22/2009 12:18:56 PM
Overall Posts Rated:
00
Det kanske vore bra med både och?

En sticky här med allmänna råd, tankegångar och no-no´s

med en länk till en mer utförlig guide för dem som vill ha mer guidning, råd och hjälp.

From: ArgenTum

This Post:
00
63864.29 in reply to 63864.28
Date: 2/22/2009 12:21:33 PM
Overall Posts Rated:
88
Ja, man skulle ju också kunna tänka sig att de som vill får skriva egna guider, alt. historia hur de gjorde för att nå framgång, så kan man bygga upp en bank (=tråd) med olika taktiker, så nybörjare kan se en massa olika teorier och taktiker och välja en de tror på, med tips om vilka fallgropar som finns med den taktiken.

This Post:
00
63864.30 in reply to 63864.27
Date: 2/22/2009 12:35:01 PM
Overall Posts Rated:
8080
Jag ser gärna att det blir en guide, men tycker att det är en risk att man likriktar spelet om man ger en så detaljerad guide som du nu skrivit. Framförallt om man får det att låta som att det är den "enda" eller iaf "rätta" vägen.

Jag tror istället det är bättre att försöka få til en guide som fokuserar på hur man gör för att förstå spelet, hitta information om t.ex. träning och vilka saker man bör ta beslut om. Kanske i form av en FAQ, t.ex. något i stil med följande snabbskrivna fråga och svar.

Hur bör jag träna?
Leta upp den eller dom unga (18-21 år) spelare i ditt lag som verkar bäst (gärna respektabel på en eller flera förmågor). Spelare som är bra inside bör helst vara långa för att tränas vidare på detta och outsidekillar bör vara kortare. Potentialen bör vara så hög som möjligt. Om du har många spelare som du tycker är träningsbara så kan du satsa på att träna mer än enposition annars fokuserar du på en position.

Se till att hamna så nära 48 minuter speltid per vecka på alla dina träningsobjekt och allra helst inte mindre än 48 minuter på dina viktigaste träningsobjekt.

Kom ihåg att det är viktigt att träna långsiktigt och att försöka kombinera träning på relaterade egenskaper (dvs okusera inte all träning på en förmåga vecka ut och vecka in).

Mer information om träningshastighet hittar du här: (381.1)

This Post:
00
63864.31 in reply to 63864.29
Date: 2/22/2009 12:36:33 PM
Overall Posts Rated:
8080
Ja, man skulle ju också kunna tänka sig att de som vill får skriva egna guider, alt. historia hur de gjorde för att nå framgång, så kan man bygga upp en bank (=tråd) med olika taktiker, så nybörjare kan se en massa olika teorier och taktiker och välja en de tror på, med tips om vilka fallgropar som finns med den taktiken.

Bra idé, jag funderade också på detta. Att ha en tråd där olika ägare beskriver lite saker som dom tycker är viktiga tror jag skulle kunna vara väldigt intressant.

Last edited by chespirito at 2/22/2009 12:37:11 PM

This Post:
00
63864.32 in reply to 63864.30
Date: 2/22/2009 1:13:04 PM
Overall Posts Rated:
88
Har absolut inget emot en sådan tråd. Tycker nästan det är en bättre idé än en guide, eftersom ingen ändå kommer att orka läsa allt jag skrev. Låter nog guiden vara som den är och lägger härmed till den i taktik-banken på en av flera alternativa taktiker, och ska istället försöka skriva om de viktigaste delarna i en FAQ-variant. Har inte mer tid ikväll dock, men framöver ska jag nog kunna fixa det.

Fortsätt fylla på med info! :-D

Advertisement