Klart det
For å ta litt generelt om skillene ifht posisjonen først:
I utgangspunktet er guard-skillene de 6 øverste (JR, JS, OD, Passing, Handing, Driving).
For SF'ene så kan en på mange måter si at alle skills teller. De 6 øverste er viktigst, men de trenger også litt av C/PF-skillene.
For C og PF, så er det viktig at de er bra på ID, IS og Reb samt noe JS (særlig PF). Nå skader det ikke at også disse spillerne har litt offensive skill som handling og passing, men jeg vet av erfaring at det tar tid å trene opp spillere på over 215 på disse skillene.
Uavhengig av hva dere trener, variér treninga, gjerne fra uke til uke. Dette for å få bedre balansert spillere ifht posisjonen deres samt at ikke lønna plutselig fyker i været. Om en ikke får pop en uke, får en kanskje 2-3 neste uke.
Når det kommer til hva som er kravene for å komme med på U21, så har jeg ikkenoe minimumskrav, dette fordi at vi enkelte sesonger kan ha visse posisjoner uten de helt store talentene. Husk at selv om dere ikke når helt opp til snittet jeg har notert her, så betyr ikke det at spilleren(e) deres er sjanseløse på U21 eller NT i framtida.
Men for å gi dere en liten pekepinn på hva jeg ser etter, så kommer en liten gjennomgang her:
Nå vet jeg ikke om dere bruker norsk, engelsk eller andre språk som språk på spillet her, så skillene oppgir jeg i tallnivå. Jeg tar utgangspunkt i 20-åringene når jeg nevner skills her. Først kommer en liten oversikt over de viktigste skillene til hver posisjon, en liten kommentar, og deretter en pekepinn på hva skillene bør ligge på.
PG:Primær: JS, Pas, OD
Sekundær: JR, Driv, Hand
Evnt: Reb, ID
Et snitt på de 6 øverste skillene på 9-10, og da mener jeg ikke nivå 17 i JS og nivå 7 på resten. Både for lønna sin del og det sportslige er det greit at spillerne blir ganske balansert treningsmessig.
SG:Primær: OD, JR, JS
Sekundær: Driv, Hand, Pas
Evnt: Reb, ID
Kommentar: Som dere ser, er det ikke så stor forskjell på SG kontra PG, bare JR og Pas har bytta plass. Trening på stort sett samme måte som PG.
Samme snitt her også (9-10) på de øverste 6 skillene. Viktig å nevne at om en skill skulle henge litt etter, så er det ikke verdens undergang, men prøv så langt det lar seg gjøre å få med samtlige av de øverste 6.
SF:Her har det vært mye diskusjoner på forum om hvilke skills som er viktigst osv, men det hele koker ned til hva slags type SF en vil ha. Vil en ha en SF som er best på utsiden, innsiden eller en som bidrar til begge deler. Å trene en SF er en lang prosess, men som betaler seg i det lange løp både ved salg og sportslig suksess.
Innside-basert:Primær: OD, IS, ID, Reb
Sekundær: JS, Pas, Hand, Driv
Evnt: JR, SB
Utside-basert:Primær: OD, JS
Sekundær: ID, JR, Reb, Pas, Hand, Driv
Evnt: IS, SB
Balansert:Primær: OD, ID, IS, JS
Sekundær: Hand, Pas, JR, Driv, Reb
Evnt: SB
Når jeg skal ta ut spillere til SF-plassen på U21, så tar jeg ofte utgangspunkt i guardene og ser hvem av de som kanskje har litt av C/PF-skillene, evnt hvem av PFene som har brukbare guard-skills. Her er det vrient å gi noe tall på skills, men med et snitt på 8-9 på de øverste 8 skillene avhengig av hva slags SF en trener, så bør sjansen være bra for å komme med på U21.
PF:Primær: IS, ID, JS, Reb
Sekundær: Driv, Hand, Pas, OD
Evnt: JR, SB
I utgangsunktet minimum 10-11 i snitt på primær, men pass også på sekundærskillene. Som nevnt tidligere, trener man en lang spiller, så tar det sin tid med sekundær-skillene.
C:Primær: ID, IS, Reb
Sekundær: JS, SB, Pas, Hand
Evnt: JR, OD, Driv
Med litt sekundærskills så bør snittet på primær være på minimum 9. Har man en lang spiller med svært lave sekundærskills, så kan en vurdere og heller konsentrere seg om bare primær. Flere svært lange spillere har ofte masse 1ere på sekundærskillene, og disse tar svært lang tid å trene opp. Om man bare fokuserer på primærskillene