Hyvät suomenkieliset manageritoverit,
mua on häirinnyt syvästi Buzzer Beaterin suomenkielisessä käännöksessä eräs seikka jo jonkin aikaa. Nimittäin se, että pelaajien taitotasojen seitsemäs taso on nimeltään Hyvä. Tämä adjektiivi kuvaa varsin hyvin kyseistä taitotasoa, mutta ongelma tulee siinä, kun keskustellaan taidoista. Tulee nimittäin ikävä kahden tulkinnan ongelma, jos sanon että esimerkiksi jonkun pelaajan ulkopuolustus on hyvä. Tarkoittaako tämä nyt, että se ulkopakki on tasoa seitsemän, vai että se on vain "epähuono", mikä voi tarkoittaa montaa asiaa riippuen tilanteesta (esim. U21:sen takamiehellä sanoisin olevan hyvä ulkopuolustus jos se on 13 tai parempi).
Tiivistettynä siis Hyvä on mielestäni liian yleinen adjektiivi taitotason nimeksi, koska sitä tulee käytettyä niin usein taitoja muuten vain kuvailtaessa.
Eritoten olen tähän ongelmaan törmännyt pelipaikkavastaavan hommissa ja vieläkin enemmän nyt U21-valkkuna, sillä pelaajien kanssa tulee vaihdeltua paljon BB-postia, jossa puhutaan nimenomaan paljon pelaajien taidoista. Vastaavaa tulkinnanvaikeutta voi kuvitella jos englanniksi jonkin taitotason adjektiivi olisi good tai bad (e.g. my players' secondaries are good).
Täytyy tunnustaa, että itse käytän paljolti englanniksi BBtä käytännön syistä, mutta lähes kaikille kotimaisille managereille viestitellessäni puhun suomenkielisillä nimityksillä, koska valtaosalla se on kuitenkin kielenä täällä BB-Suomessa. Vaihtoehtoiseksi käännökseksi Hyvä:lle voisin tarjota ainakin suoraa käännöstä englanninkielisestä eli Kunnioitettava tai sitten Kiitettävä tai Huomattava tai Ehjä tai Määrätietoinen. Tuollaisia nyt ainakin tuli mieleen :)
Syy miksi kirjoitin tämän viestin tänne foorumeille vain suomen LA-tiimin (Wallyn) sijaan, on että haluaisin muiden kommentteja tähän probleemaan. Löytyykö siis empatiaa ja vastaavia kokemuksia tai kritiikkiä ja muita ratkaisuehdotuksia?
Toki vakiintuneiden nimitysten muuttaminen sekoittaa monien pollaa, mutta mun mielestä tässä on asia, jota olisi fiksua muuttaa jotenkin.
rubbercube
Last edited by rubbercube at 1/1/2013 3:42:05 PM