Globaalilla on paljon juttua juuri tuosta elastic effectistä. Sanotaanhan se nyt jo kauden 17 uudistuksissakin vanhana asiana...
Aiemmin valmentajat harjoituttivat uutta taitoa (kuten kuljettamista) käyttäen hyväkseen tietoja ja taitoja, jotka olivat pelaajille jo tuttuja (kuten pallonkäsittely). Täten pelaajat, joiden pallonkäsittelytaito oli jo kova, oppivat kuljettamista nopeammin
Eli kun treenimuodon aputaidot kunnossa niin päätaitotreeni nopeutuu.
Samoin toimii siis syöttäminen - pallonkäsittely ja kuljettaminen kuntoon niin vauhtia treeniin tulee enemmän mitä ikä hidastaa.
Ja kaukoheittoja varten hyppyheitot kuntoon, ja ulkopuolustusta varten pallonkäsittely kuntoon. Eli melko selvä mikä treeni kannattaa vetää pohjalle....
Mun oma mielipide siihen miksi suomi ei pärjää (paremmin) johtuu juuri treenauksesta ja näitten "uusien" tuulien jättämisestä väliin. Mitään faktaa ei minulla ole siitä miten Suomessa treenataan, joten voin olla täysin väärässäkin ja olen valmis muuttamaan mielipidettä. Eräässä maassa kaikki U21 paikkaa tavoittelelvat vetivät ensimmäisen kauden 1vs1 elastic effectin takia.