Queffsie är rätt många säsonger från uppflyttning. Satsar han på outsideträning nu förlorar han inte så mycket då han bör hänga kvar ändå. Spelarna han kommer att träna är inga jätteviktiga spelare i hans trupp just nu.
Dessutom visste jag inte hur låg hans OD var när jag började svara i den här tråden, och pratade mer allmänt om PF.
Men ska hans spelare ha någon chans på landslaget så kommer han behöva höja OD tror och tycker jag. Jag är inte helt säker på att det är värt det, men att träna en riktigt fin spelare är också ett sätt att få njutning av det här spelet. Varför tror du Mannen fortsätter slipa på Karl Nyborgh?
Har man en PF med lön på 100k+ är det väldigt jobbigt att träna outsideförmågor. Kostar för mycket i lön och prestation för att inte spela på rätt position. Det funkar för för etablerade lag som har en stark trupp i övrigt, men funkar nog inte så bra för ett lag som är relativt nytt i spelet.
I queffsies fall så kan han jobba på OD mm i ett par säsonger, å sen skifta till Insideträning å träna honom så länge han vill å spelaren blir bara bättre å bättre å å vill han nån gång sälja den så har han en spelare med bra sidoförmågor som kommer vara eftertraktad på transfern. Till skillnad från en PF utan Passong och OD som det finns 100-tals av på transfern. Att få upp en insidespelare till ~200k i lön är ju inte jättesvårt, men ska man vilja göra det så bör han nog ha bra outsideförmågor.
Vore jag i din sits, dvs ett SBBL-lag som inte borde ha några stora problem att hänga kvar, och ville träna PF, så hade jag sett till att killarna jag tränar redan hade relativt bra outsideegenskaper innan jag började träna dem. Just eftersom det är så "dyrt" att spela en insidespelare ur position. Har du en spelare med 7 i alla outsideegenskaper så tror jag inte du kommer tycka att det är lika jobbigt att träna honom mer i outsideegenskaperna. Får du upp OD till 9 blir du nog riktigt sugen på några pops till. Det känns bara ovärt när man har dåliga värden i något.