BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Landslaget

Landslaget

Set priority
Show messages by
This Post:
00
165555.292 in reply to 165555.290
Date: 8/25/2011 11:54:34 AM
Overall Posts Rated:
7373
Vi har inga 400k-spelare, å lär väl inte få några heller, Det vi kan hoppas på är en PF med riktigt bra outsideförmågor å en lön på strax under 200k. En sån skulle många kunna tänka sig att ha i sitt lag. En 400k utan outside kan inte så många tänka sig att ha, men i stora länder finns det ofta folk som roar sig med att ha ett riktigt lönemonster.

Å vi snackar inte OD som prioriterad stat. 7 är normalläge för alla egenskaper. Att be om en PF med 6-7 är inte att prioritera OD.

Vi snackar om landslagsspelare nu. Då får ni tänka på att det som va en riktigt bra spelare för några säsonger sedan inte är det idag, Å det som är en riktigt bra spelare är antagligen inte lika bra om 5 säsonger.

Hur bra hade inte Jokehims PG Yuzuak varit för 5 säsonger sedan?

Det jag menar är att man bör sikta högre än nuvarande spelare, å på insideegenskaperna får vi nog inte upp någon så mycket högre eftersom lönen blir så dyr..

Men det är väl bra att vi har lite olika åsikter.

From: Jokehim

This Post:
00
165555.293 in reply to 165555.292
Date: 8/25/2011 12:42:18 PM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Nu liknar det mer mitt sätt att tänka. Tror att man helt klart ska bredda skills på sina spelare för att slippa lönemonster. Av det skälet kan OD och dylikt vara bra träna men tycker man först borde fixa insideskills så spelaren drar 160k eller något sånt innan man finslipar outside. Blir förstås jobbigt lira med lönemonster i fel position som krävs för passing och outside defense men då kanske man får stå ut med lite sämre i dessa. Ska man träna Roland ska man göra det för SF i mitt tycke. Inte en väldigt stark outside PF för det känns lite överflödigt.

From: _wella_

This Post:
00
165555.294 in reply to 165555.293
Date: 8/25/2011 2:18:58 PM
Vattjom Vatos
SBBL
Overall Posts Rated:
274274
Second Team:
Utopia Vatos
Jag skulle också träna honom som SF.

This Post:
00
165555.295 in reply to 165555.292
Date: 8/25/2011 3:41:28 PM
Overall Posts Rated:
3434
Nej, jag vet inte om jag håller med om att vi är av olika åsikt. En PF eller vilken position som helst för den delen, med höga värden i allt och en lön på 400k är självklart ett bra tillskott i alla landslag. Men just OD snacket på PF förstår jag inte riktigt. Gärna högt värde som sagt men att råda andra att träna det istället för något av de andra värdena på en PF vet jag inte om jag håller med om.
Tycker ämnet är intressant då jag tränar PF själv just nu. OD är tungt att träna både pga av problem med position för en insidespelare och ur tidssynpunkt. Samtidigt tror jag att i konkurans med Outside shooting är det värdet jag rankar sist på en PF och även C för den delen. Det betyder inte att jag inte hade bytt 3 poppar i handling mot 3 poppar i OD på mina PF om jag fick chansen men nu vet vi alla att det inte riktigt funkar så. Tycker (och åter igen, ren spekulation utan fakta) att samtliga övriga förmågor på en spelare kommer mer till användning på inside positionerna.

This Post:
00
165555.296 in reply to 165555.295
Date: 8/25/2011 4:01:48 PM
Overall Posts Rated:
7373
Queffsie är rätt många säsonger från uppflyttning. Satsar han på outsideträning nu förlorar han inte så mycket då han bör hänga kvar ändå. Spelarna han kommer att träna är inga jätteviktiga spelare i hans trupp just nu.

Dessutom visste jag inte hur låg hans OD var när jag började svara i den här tråden, och pratade mer allmänt om PF.

Men ska hans spelare ha någon chans på landslaget så kommer han behöva höja OD tror och tycker jag. Jag är inte helt säker på att det är värt det, men att träna en riktigt fin spelare är också ett sätt att få njutning av det här spelet. Varför tror du Mannen fortsätter slipa på Karl Nyborgh?

Har man en PF med lön på 100k+ är det väldigt jobbigt att träna outsideförmågor. Kostar för mycket i lön och prestation för att inte spela på rätt position. Det funkar för för etablerade lag som har en stark trupp i övrigt, men funkar nog inte så bra för ett lag som är relativt nytt i spelet.

I queffsies fall så kan han jobba på OD mm i ett par säsonger, å sen skifta till Insideträning å träna honom så länge han vill å spelaren blir bara bättre å bättre å å vill han nån gång sälja den så har han en spelare med bra sidoförmågor som kommer vara eftertraktad på transfern. Till skillnad från en PF utan Passong och OD som det finns 100-tals av på transfern. Att få upp en insidespelare till ~200k i lön är ju inte jättesvårt, men ska man vilja göra det så bör han nog ha bra outsideförmågor.

Vore jag i din sits, dvs ett SBBL-lag som inte borde ha några stora problem att hänga kvar, och ville träna PF, så hade jag sett till att killarna jag tränar redan hade relativt bra outsideegenskaper innan jag började träna dem. Just eftersom det är så "dyrt" att spela en insidespelare ur position. Har du en spelare med 7 i alla outsideegenskaper så tror jag inte du kommer tycka att det är lika jobbigt att träna honom mer i outsideegenskaperna. Får du upp OD till 9 blir du nog riktigt sugen på några pops till. Det känns bara ovärt när man har dåliga värden i något.

This Post:
00
165555.297 in reply to 165555.296
Date: 8/25/2011 4:33:57 PM
Overall Posts Rated:
3434
Du har mycket rätt i det du säger. Mallen du beskriver passar in på min syn på den perfekta SFn. När det gäller PF kan jag leva med lite mindre bra outsideförmågor. Främst OD och OS då, övriga tycker jag är ett måste. För C ännu mindre outside, osv osv. Lite så ser jag det.
Men visst. Inget fel i det su säger, man väljer bara att prioritera lite olika.

From: Queffsie

This Post:
00
165555.299 in reply to 165555.296
Date: 8/26/2011 3:29:24 AM
Overall Posts Rated:
55
1. Vilken härlig debatt mitt inlägg startade. Props till mig.
2. Tusen tack för alla bra tips o trix. Jag hade väl egentligen på känn att Roland inte har de outside-egenskaperna som krävs för att göra det bra som SF i landslaget, men det var roligt att se hur alla funderar kring det hela.
3. För er som undrar så kommer Roland fortsätta få insideträning resten av denna säsongen (eventuellt ett par veckors 1v1 också) så att han kan ta en fast plats i nästa års U-21-lag. När han nästa år är 21 så blir det nog outsideträning.

Återigen, tack för att ni engagerade sig så i fallet :-)

From: Rosen

This Post:
00
165555.300 in reply to 165555.299
Date: 8/26/2011 4:06:34 AM
Overall Posts Rated:
7373
Men 15 i OD är ju inte nödvändigt.

10-12 i OD så lär han få speltid i landslaget så länge ID är 15, å ID lär poppa ett par steg genom OD träningen.

Vet inte vem det är som har bestämt att en SF ska se ut som en SG som har lite insideegenskaper.

This Post:
00
165555.302 in reply to 165555.301
Date: 8/26/2011 4:39:20 AM
Overall Posts Rated:
8080
Näe de är en rolig skola som vill ha dom så. Jag vill nog gärna ha dom på samma nivå fast om möjligt OD lite över ID då ID inte har lika stor inverkan i matcher som OD har.

Själv vill jag antingen ha en "ren" SF, dvs en helt balanserad spelare mellan oustide och inside, eller (som jag har nu) en som är mer åt SG-hållet och en som är mer åt PF-hållet. Jag tycker att det ger en väldigt enkel möjlighet att variera taktiken utan att behöva röra speciellt mycket i laget i övrigt.

Advertisement