Bra initiativ!
Brukar köra hårt med liquid smoke (hickory) som bas i glaze eller marinad när det gäller fläskkött. Sedan köpte jag på mig en höjdare på Gotland för några år sedan; håkans rock'n roll-chili, som ger både smak och en del hetta åt det mesta. Har till och med beställt hem en ny flaska över nätet förra året.
Vad gäller själva köttet föredrar jag att grilla fläskkött, gärna karréskivor med skivat sidfläsk vid sidan.
Nöt brukar jag köra med bara salt och svartpeppar, det är synd att dölja nötsmaken med en massa kryddor, fast då tycker jag fläskkött är mer spännande, då det går att brassa på med mer kryddor.
Frun är fuskitarian, dvs. äter inte kött från däggdjur eller fågel (men fisk och skaldjur går tydligen bra. Hellre höra 100 000 räkors dödsångest än 1 gris dito, fast den debatten kan jag inte vinna, så...) ...så det blir en del folieknyten med fisk. Regnbåge är ju schmällt. Gärna stoppad med kryddor och massor av smör, men det är beställningsvara där vi bor, så det blir oftast lax.
Sedan vill jag slå ett slag för ett öl som passar perfekt under själva grillningen: Red Stripe. Gillar egentligen mörkare öl, men det är något med Red Stripe som bara faller i smaken vid grillning.
Och så för att döda den frågan direkt: Kol > gasol.