BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Vad har du på grillen i sommar?

Vad har du på grillen i sommar?

Set priority
Show messages by
From: LA-Foetus

This Post:
00
242702.3 in reply to 242702.1
Date: 6/9/2013 2:54:38 PM
Skene Outlaws
SBBL
Overall Posts Rated:
104104
Bra initiativ!

Brukar köra hårt med liquid smoke (hickory) som bas i glaze eller marinad när det gäller fläskkött. Sedan köpte jag på mig en höjdare på Gotland för några år sedan; håkans rock'n roll-chili, som ger både smak och en del hetta åt det mesta. Har till och med beställt hem en ny flaska över nätet förra året.

Vad gäller själva köttet föredrar jag att grilla fläskkött, gärna karréskivor med skivat sidfläsk vid sidan.

Nöt brukar jag köra med bara salt och svartpeppar, det är synd att dölja nötsmaken med en massa kryddor, fast då tycker jag fläskkött är mer spännande, då det går att brassa på med mer kryddor.

Frun är fuskitarian, dvs. äter inte kött från däggdjur eller fågel (men fisk och skaldjur går tydligen bra. Hellre höra 100 000 räkors dödsångest än 1 gris dito, fast den debatten kan jag inte vinna, så...) ...så det blir en del folieknyten med fisk. Regnbåge är ju schmällt. Gärna stoppad med kryddor och massor av smör, men det är beställningsvara där vi bor, så det blir oftast lax.

Sedan vill jag slå ett slag för ett öl som passar perfekt under själva grillningen: Red Stripe. Gillar egentligen mörkare öl, men det är något med Red Stripe som bara faller i smaken vid grillning.

Och så för att döda den frågan direkt: Kol > gasol.

This Post:
00
242702.4 in reply to 242702.3
Date: 6/9/2013 3:13:21 PM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
201201
Precis premiärgrillat; Veg sai-spett med aubergine och champinjoner. Dave´s insanity sauce och zatziki till. Marinad: Honung, vitlök, chili och soya.

...Och din fru har helt rätt. (För övrigt ett bra utgångsläge för de flesta diskussioner)

This Post:
00
242702.6 in reply to 242702.5
Date: 6/9/2013 4:10:10 PM
Pipa Warriors
II.1
Overall Posts Rated:
8686
Second Team:
Pipa Organics
kan vi inkludera vad ni grillar på med? aldrig varit någon inviten grillare, men efter förra årets radhusköp så blir det klart oftare än med en lägenhet i mitten av stan. kört på billigare kolgrill hittills, men har börjat spana på olika varianter av weber nu. motiverat att lägga upp till 10 ggr mer på en märkesgrill?

From: Rosen

This Post:
11
242702.8 in reply to 242702.7
Date: 6/10/2013 3:25:50 AM
Overall Posts Rated:
7373
Man behöver två grillar.

1 stor klotgrill, förslgsvis Weber, men jag har någon polare som har en "kopia" som ser exakt likadan ut och märkte ingen skillnad.

Sen såklart en rejäl gasolgrill.

Självklart är kolgrill att föredra.. men den bästa grillningen är den som blir av... dvs.. med Gasol grillar man kanske 100 ggr på en säsong... med bara kol... 10-20....

Med Gasol kan man alltid slänga på lite burgare till lunch... å dyker det upp nån polare så slänger man på några till osv...

Med små barn och alltför lite tid över till finlir... så finns det enligt mig inget annat än fläsk till vardags..

Min favorit är fläskkotlett, men allt som oftast blir det fläskfilé. Passar bra att marinera och går inte att misslyckas med.

Kyckling är också fint att grilla och kräver minimalt med jobb.

Roligast tycker jag själv är när man köper lite fin köttfärs å slänger ihop några burgare för en spontan-lunch med vänner.

Bara lite salt,peppar å köttkrydda... sen pensla med olja så de inte bränner fast... sen grilla ordentligt på första sidan så de sitter ihop vid vändning och pensla igen innan du vänder sida. Jag tycker personligen det blir finare att inte ha i ägg eller annat för att binda köttfärsen...

Sen gäller det att köpa stora bröd.... hamburgarbröd eller formfranska eller vad som helst... huvudsaken är att de är stora.. så man får plats med alla tillbehör...

En riktigt fin och saftig (och oväntad) hamburgare är sånt som alla polare kommer ihåg. Å lätt å få andra att tro att man är grillkung ;) Fuska med att steka bacon i stekpannan... allt behöver inte grillas bara för man grillar...

Rött kött är ju lite knepigare.. speciellt om man ska grilla till många... då folk oftast har alla möjliga preferenser... well-done/medium rare... osv... som om de vet vad som skiljer det ena från det andra... De har bara vant sig vid att säga nåogt av det på restaurang, men får knappast exakt samma grillning varje gång då restauranger sällan lyckas leverera precis det man bad om..

Men några bitar som jag gillar som ofta finns till bra pris är rostas och rostbiff..

Men ska man på knytis så blir det alltid en rejäl hängmörad oxfilé eller ryggbiff. I takt med att krogbesöken minskat så har budgeten för fint kött ökat. Det är lite mentalt det där.... att man kan/kunde lägga ett par tusen på en köttbit med efterföljande utgång men inte gärna ville köpa kött för 400 kr/kg..

Dock har jag märkt, att när man går till en köttdisk å ber om 2 bitar osv... så får man alltid för mycket kött.. Optimal storlek för en ryggbiff för mig är drygt 400 gram.. å kanske 300 för frugan.. om det är fettkant på.. säger man bara " 2 bitar av ryggbiffen" så kommer man ofta därifrån med 1 kg kött...

Vill man bjuda på riktigt fin middag (å fuska) så langar man på 2 hela oxfiléer på grillen. Bara salt å peppar... rikligt med salt å peppar... sen har man satt på ugnen.. så när man har grillat på oxfi´léerna ordentligt så langar man in dem i ugnen å kan använda grillen till annat istället.

Enligt mig tjänar man inget på att köra oxfilén hela vägen på grillen då den ändå ska gå på lägre värme så länge..

Sen håller jag med Wella om att man alltid vill ha några korvar också.. Å de köper jag helst i delikatessen. Riktigt köttiga korvar som nästan är som kotletter till konsistensen.

Bäst är det ju när man är många som ska äta.. för då kan man grillar fler olika saker och det är det absolut bästa... när man får en kycklingbit.. en bit fläskfilé.. en biff å lite korv.. majs.. svamp osv...

Lite roligt är att grilla citron... som blir söt när man grillar den.

Fiskpaket å liknande har jag aldrig riktigt förstått mig på... jag är en meatlover.. så jag har nog aldrig fått till en riktigt fin fiskgrillning.

Jag är inte själv så het på champinjoner.. men har fått tips om en fin marinad nån gång som nästan alla gillar. Ingefära är nyckeln.. men vitlök och chili/peppar.. sen på grillen tills de blir mjuka..

This Post:
00
242702.9 in reply to 242702.8
Date: 6/13/2013 5:41:20 AM
Overall Posts Rated:
8080
Mycket fokus på köttet här, men glöm aldrig haloumin. Utan den är ingen grillning fulländad.

En alternativ dryck till öl eller rödvin är att prova på ett vinho verde (tyvärr lite svår att få tag på systemet). Ett ungt, oftast vitt (rött rekommenderas ej) vin från Minho i Portugal.

När jag ändå är inne på Portugal så kan jag tipsa om något jag fick där senast, nämligen grillad chorizi. Och då menar jag inte den där grillkorvsvarianten man köper från Scan, utan en riktig hård chorizo som man normalt äter utan tillagning.

Ska man köpa från Scan rekomenderas så klart Chespirito-korven. Borde finnas i alla välsorterade butiker världen över.

This Post:
00
242702.10 in reply to 242702.9
Date: 6/13/2013 12:34:41 PM
Skene Outlaws
SBBL
Overall Posts Rated:
104104
Bra poäng! Ost är ju generellt den mest fulländade födan som finns och såklart är en ost som går att grilla till ytterligare höjder en klar favorit.