Volgens mij is het de bedoeling in BB om je te focussen op je competitie, en enkel je reserves in te schakelen in de beker
Het kan nooit het doel zijn van de BBs om een prioriteit te stellen aan competitie boven bekeren. Sommige managers gebruiken de beker inderdaad op die manier, en daar is niets mis mee. Maar het is zeker niet het doel van de BBs.
Velen onderschatten het effect van een vroege bekeruitschakeling op het aantal fans dat op komt dagen bij competitie wedstrijden. Bovendien heeft het bereiken van de kwartfinale in de beker een extra wedstrijd in de allstar game, wat extra waarde aan training geeft.
Als je de beker in NL wint, dan heb je extra inkomsten van 995.000 puur aan beker bonussen in een seizoen, dat is niet bepaald verwaarloosbaar. Dat is een extraatje die ik graag op mijn rekening zie verschijnen. Hier heb ik dan nog niet de extra toeschouwers in competitiewedstrijden en de mogelijke extra trainingswinst in meegenomen.
Een voorbeeld, als je uit de beker ligt en je op dinsdag verliest heb je op zaterdag heel weinig toeschouwers. Als je echter op dinsdag verliest, en je weet op donderdag de bekerwedstrijd te winnen zal je stadion op zaterdag bomvol zitten.
Iedereen in BB wilt natuurlijk zoveel mogelijk geld verdienen, maar zelfs met de bekerbonussen ipv normale kaartverkoop bij bekerwedstrijden komt er super veel geld binnen. Aangezien de bekerloting totaal willekeurig is, zou het meer een geluksspel worden als we kaartverkoop zouden hebben bij bekerwedstrijden. Als ik toevallig twee weken uit speel en mijn naaste concurrent twee weken thuis, loop ik 2x 470.000 aan inkomsten mis (of 1/3e ervan) en mijn concurrent heeft dan 2x 470.000 (of 2/3e ervan) meer. En dat is dan pas 2 weken...
Ik ben blij dat mijn kampioensstrijd niet afhangt van zoiets willekeurigs. Ik zou me dood ergeren als ik zie dat mijn concurrent doordat hij geluk heeft met de loting net die ene guard van 2,5 miljoen kan kopen, waardoor hij mij verslaat.