Det är ju inte många i SBBL som tränar 18-åringar. Men i Div II funkar det. Å verkligen i Div III. Så om de lagen nu tänker långsiktigt är det ju helt perfekt att börja med att träna upp outside på deras framtida insidespelare, för när outside är klar så blir de bara bättre å bättre hela tiden medan de tränar sina insidespelare på insideposition...
Å så är de ju perfekta att sälja till SBBL-lag om man råkar ha en 21-22 åring över med fina outsideskills å inside runt 13 i allt. Det vore väl perfekt för ett SBBL-lag att köpa å sen spela honom inside å ha en 15-15-15 lagom till slutspelet ?
Sen hoppas jag att du med långsiktighet menar 20 säsonger eller nåt. För innan dess lär du inte vinna utan att tänka iaf lite kortsiktigt. Men att hålla sig kvar i SBBL, då funkar långsiktighet utmärkt så länge det finns lag som jag som växlar kortsiktighet med långsiktighet för att sen köra kortsiktigt igen, eller lag som Pipa som tänker sjuuuuukt långsiktigt :D
Om det är något lag i SBBL som har 15 miljoner i kassan (som det pratats om några gånger) så skulle ju det laget kunna vinna ligan 5 år i rad typ om de ville, så länge alla andra fortsätter satsa låååååångsiktigt.
De outside spelare jag hade innan jag sålde av innan slutspelet var ju bra mycket bättre än de jag köpte in och ändå vann med. Hade jag bytt ut ravanello mot en bättre balanserad spelare med samma lön å skaffat en insidereserv liknande den jag skaffade, så hade jag nog varit rätt oslagbar i många år framåt. 2 miljoner för att byta ut ravanello å skaffa centern, å sen 2 miljoner per säsong för att täcka förlusten varje vecka.
Så länge det inte finns lönetak så kommer ju mest pengar vinna i längden. Å med tanke på hur transfern ser ut + att man tjänar mindre på att tanka så är det inte direkt lätt att ta igen på den som just nu har 10 miljoner mer i kassan än man själv, om den personen dessutom tänker "långsiktigt"...