BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Making of "Sticky - NewbieGuide"

Making of "Sticky - NewbieGuide"

Set priority
Show messages by
This Post:
00
63864.34 in reply to 63864.33
Date: 2/23/2009 6:55:43 AM
Overall Posts Rated:
88
Håller fortfarande inte riktigt med iom att jag tror att alla de valmöjligheter som finns i början är en stor orsak att många lämnar spelet tidigt, de orkar inte sätta sig in i allt. Min idé var därför att skriva en ganska strikt guide för alla dessa, så de åtminstone skulle kunna få en bra start. Sedan (efter någon säsong) så förutsätter jag att de flesta av dessa skulle börja successivt förstå spelet bättre och då anpassa sin taktik till olika alternativ.

Men jag förstår att majoriteten här inte håller med mig och böjer mig för det. Däremot ska jag försöka bidra till en FAQ så mycket jag kan, där vi alla kan i slutänden någorlunda överens om texten. (Men just nu har jag inte så mycket tid längre, får se till helgen.)

This Post:
00
63864.35 in reply to 63864.34
Date: 2/23/2009 7:28:03 AM
Overall Posts Rated:
8080
Håller fortfarande inte riktigt med iom att jag tror att alla de valmöjligheter som finns i början är en stor orsak att många lämnar spelet tidigt, de orkar inte sätta sig in i allt. Min idé var därför att skriva en ganska strikt guide för alla dessa, så de åtminstone skulle kunna få en bra start. Sedan (efter någon säsong) så förutsätter jag att de flesta av dessa skulle börja successivt förstå spelet bättre och då anpassa sin taktik till olika alternativ.

Men jag förstår att majoriteten här inte håller med mig och böjer mig för det. Däremot ska jag försöka bidra till en FAQ så mycket jag kan, där vi alla kan i slutänden någorlunda överens om texten. (Men just nu har jag inte så mycket tid längre, får se till helgen.)

Jag har svårt att se att speciellt många skulle tycka att det var kul att spela efter en "mall". Då blir det ju inte mycket till spel av det. Däremot är det säkert sant att många skräms bort av att det är för komplicerat och att man känner att det är för många beslut att ta i början. Därför bör en guide snarare irikta sig på vilka beslut man ska ta i början och vilka man kan vänta med. Dvs, man hjälper nybörjare att lära sig själva genom att fokusera på rätt saker.

Samidigt tror jag att det är svårt att åstadkomma med en guide, utan tror att detta är något som BB-* måste hitta en lösning på (se (67615.96)).

(Ett enkelt tips är t.ex. att börja med att använda den förnklade menyn. Då får man ett hyfsad indikation på vad som är viktigast att fokusera på i början. När man bemästrar det som går att göra från den förenklade menyn så är det bara att byta tillbaks till den kompletta menyn.)

This Post:
00
63864.36 in reply to 63864.34
Date: 2/23/2009 9:10:26 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Måste erkänna att jag inte läst igenom precis vad du skrivit. Ett problem är däremot att det behövs en mycket kortare och precis. Ett förslag är att skapa ett antal sticky. En med varje moment mycket kortfattat beskrivit och med länk till mer utförliga manualer. Liknande den som finns på English (Help).

Tror det är svårt locka nybörjare genom att de ska läsa långa texter.

Men tycker det är ett mycket lovvärt iniativ av dig !

This Post:
00
63864.37 in reply to 63864.36
Date: 2/23/2009 9:29:37 AM
Overall Posts Rated:
88
Förstår, det blev betydligt längre än vad jag själv tänkt mig. Men när jag väl börjat var jag tvungen att iaf avsluta, annars hade det blivit ännu konstigare.

Men det är även av detta skäl jag tycker att en FAQ inte alls är dum, för då kan var och en snabbt hitta information om det just de undrar om.

Samtidigt kan man ha en tråd med olika taktiker där alla som vill kan få beskriva sin taktik och där man kan få inspiration och idéer. En sådan tråd kan ju vara mer lång, för dit söker man sig isf för att just läsa och bredda sin kunskap. Därför tycker jag nog ändå att min guide har sin plats (vill inte ha gjort det i onödan), men kan nog absolut hålla med om att den inte är jättebra som det första någon ska läsa.

(jo, jag har aldrig haft svårt att byta åsikt om jag får bra argument.)

Men jag står kvar vid att det måste vara lätt att hitta enkel information, och att det inte får bli för mycket 'du kan välja så, eller så, eller så', utan mer 'i början är det bra att koncentrera sig på X, resten kan man lära sig allt eftersom'.

This Post:
00
63864.38 in reply to 63864.36
Date: 2/23/2009 9:33:26 AM
Overall Posts Rated:
00

Bra ide! Då kanske man kan dela upp dessa i olika kategorier som är lätta att förstå. Exempelvis träning, taktik, arena, ekonomi osv.

This Post:
00
63864.39 in reply to 63864.38
Date: 2/23/2009 9:39:47 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Jo. Och dessa trådar behöver inte vara sticky precis som på Help English. Räcker med en länk från samlingstråd där det viktigaste står i de översta trådarna.

This Post:
00
63864.40 in reply to 63864.39
Date: 2/23/2009 10:14:22 AM
Overall Posts Rated:
4141
Tycker det är en bra idé med att göra en Sticky inspirerad av den i det engelska forumet (22302.1).

Ta gärna och kolla på den, skriv en svensk version om ett ämne i en tråd och meddela mej så ska jag försöka samla ihop allt till en Nybörjarguide/information...

"Luck har nothing to do with it..."
This Post:
00
63864.41 in reply to 63864.40
Date: 2/23/2009 5:24:44 PM
Overall Posts Rated:
00
Kul parallell:

I onlinespelet GPRO.se för managing F1 racing finns det nåt som heter FOBY
Vilket betyder Find Out By Yourself

Där får man väldigt lite hjälp i de annars mycket aktiva forumen, för där är det så enkelt att lära sig spelet kostar pengar (din managers ekonomi), t ex genom att köra testrace med bilen och lära sig hur länge däck håller, bränsleförbrukning, regnrace, mm

Jag gillar nog mer kulturen här och på hattrick där man hjkälper varandra, men ändå kul med den rakt motsatta som råder där

R
Artuna Ozelots
SWE III.8

This Post:
00
63864.42 in reply to 63864.30
Date: 2/25/2009 3:19:02 PM
Glaskulans IF
SBBL
Overall Posts Rated:
142142
Jag håller med dig i det du skriver här. Det en nybörjare behöver är inte en guide hur andra lag gjort för att "lyckas" utan mer att guide som du så fint skrivit i detta inlägg.

Istället för att alla lag gör på samma sätt som någon annan gör så uppmuntrar istället en sådan FAQ som du skrev här till olika vägar att gå som kan "lyckas". Självklart skulle det också vara bra med en tråd där olika lagägare beskrivit hur de gått tillväga för att "lyckas" och på så sätt visa på alla olika vägar man kan ta i BB.

Hur bör jag träna?
Leta upp den eller dom unga (18-21 år) spelare i ditt lag som verkar bäst (gärna respektabel på en eller flera förmågor). Spelare som är bra inside bör helst vara långa för att tränas vidare på detta och outsidekillar bör vara kortare. Potentialen bör vara så hög som möjligt. Om du har många spelare som du tycker är träningsbara så kan du satsa på att träna mer än enposition annars fokuserar du på en position.

Se till att hamna så nära 48 minuter speltid per vecka på alla dina träningsobjekt och allra helst inte mindre än 48 minuter på dina viktigaste träningsobjekt.

Kom ihåg att det är viktigt att träna långsiktigt och att försöka kombinera träning på relaterade egenskaper (dvs okusera inte all träning på en förmåga vecka ut och vecka in).

Mer information om träningshastighet hittar du här: (381.1)