Tunnen kyllä pääosin tuon tutkimuksen ja oon osallistuinkin jonkin aikaa alussa. Tuntui että suurin saavutus oli tuo taulukko, joka kertoo, kuinka paljon keskimäärin eri treenit nostavat eri taitoja. Sieltä näkyy, että ID (C) nostaa merkittävimmin ID 0,43 SB 0,11 IS 0,04 per viikko 18-25-vuotiaille kaiken pitusille. Ja EEhen tarvittavat "korkeat avut" on selitetty nimenomaan kyseistä taitoa treenattaessa ohella nouseviksi taidoiksi. Eli SBn pitäisi olla IDn tärkein ja IS toiseksi tärkein EE-aputaito tämän perusteella.
Onko tuosta tutkimuksesta siis joku pystynyt tulkitsemaan myös treenattavien pelaajien muiden taitojen vaikutuksen treeniin ja siten saamaan selville jotain EEstä? Kuulostaa aika haastavalta, mutta varmaan mahdollista. Kun itse olen ainakin ajatellut ettei tuossa tutkimuksessa oteta huomioon edes sen treenattavan taidon tasoa vaan katotaan kylmästi vaan suuren datamäärän keskiarvoja. Tämä mainitsemasi excel siis kiinnostaisi tai joku linkki tai ohje sinne missä tuon tutkimuksen EEhen liittyvää aineistoa olisi nähtävillä. Perussivulla on treeninopeuden muuttujina vain ikä ja pituus.
Ja Deathman, kuten näet aika sekavaa soppaa tästä aivoilusta seuraa hirveän vaivankin jälkeen, joten etu on ehkä aika minimaalinen :) Silti on musta mielenkiintosta yrittää saada jotakin selville.
rubbercube