Tror det är väldigt svårt att säga något vettigt utan att göra en lite bättre analys än bara kolla de enklaste sakerna (transfersaldo, lönekostnad och liknande direkt tillgänglig information). T.ex. så har de lag som köpt in dyra spelare före transferraset förlorat så mycket pengar i det raset att deras överskott från SBBL garanterat käkats upp. Tajmingen för när man köpt/sålt spelare är den enskilt viktigaste faktorn för elitlagens ekonomiska status idag tror jag.
Nu var det ju inte detta som allt handlade om. Nu resonerades det kring om de uppflyttade lagen har bunkrat pengar och därför kunnat köpa sig fräscha spelare. Jag tror inte varken Wellington eller Loyk hade speciellt mycket i sin kassa när de gick upp och dessutom ett svagare lag än merparten av lagen i SBBL när man gick upp. Om detta antagandet är korrekt från mig så är det inte korrekt när Jacob antyder att nykomlingarna bunkrat. IOW kan möjligen bunkrat men samtidigt har man en av de lägsta lönekostnaderna och ligger ändå i topp så måste ju vara rätt skickligt coachande när man presterar såpass mycket bättre än lag som KFUM och Glaskulan som har betydligt högre löner.
Intäkterna från publik är trots allt klart lägre i division 2 än SBBL vilket åtminstone sku88an bekräftade tidigt denna säsongen. Visst drabbas han hårdare vid säsongsstart efter nedflyttning men ingen tvekan om att det är skillnad. Nu har det blivit tuffare i SBBL så det är inte längre lika enkelt att göra stora nettovinster på veckobasis som bara förra säsongen.