Det tycker jag också. Fast mest så saknar jag en uttalad strategi. Jag skulle vilja se en ren satsning på yngre, utvecklingsbara, förmågor så vi kan få ett riktigt starkt lag om ett par säonger.
För att? (Edit: och det menas inte så drygt som man kan tro :-) )
Jag ser inget incitament för att under en dryg säsong av träningsmatcher göra en sådan satsning. ärligt talat finns det inget, förutom attd et kanske känns naturligt. men för spelarna och landslaget gör det ingen skillnad om de spelat 1 eller 15 landskamper (ihop).
Utvecklas gör de i klubblagen.
När det tog stopp i EM betydde det träningsmatchspel i dryga säsongen. Hur kul är det? Sverige gick över förväntan i EM med tanke på hur få lag vi har som utvecklar spelare.
Så som landslagssystemet är uppbyggt är det rätt få antioner som har något att spela för under den andra säsongen av förbundskaptenens mandatperiod. Visst ranking men den är av akademisk betydelse. Lägg därtill att landslagen fungerat lite sisådär.. Svarar ingen på utmaningar blir man utan match, tyvärr. Försöker man lägga matchorder 2-3 dagar men får felmeddelanden riskerar taktiken och/eller uppställningen att bli rätt bortblåst.
Det här är en ren transportsträcka innan nästa FK får ta över och får bygga något eget. Det börjar nu komma vettigare spelare men det är fortfarande ont om dem.
Så som systemet är uppbyggt kommer starten bli nästan lika svår som den var när jag började. Vi fick ingen träningsmatch på oss, nästa laddning FKs kommer få 1 träningsmatch på sig. Man har alltså uselt med tid att plocka ihop den trupp man vill ha.
Effekten av petningar från landslaget ska väl vara mindre nu men som den var under EM förra säsongen var det inte vettigt att peta spelare för att ta in nya som kanske var marginellt bättre. 1-2 steg ner på entsiasmen är ett hårt slag för landslag för man spelar bara en gång per vecka vilket gör det segt att bygga entusiasm. Det tog väl 6-7 veckor att återhämta laget efter den crunch time som tog Sverige vidare i EM...
Jag förstås om folk tycker jag inte gjort det bra (efter att vi slogs ut ur EM). Samtidigt finns det som landslagen fungerat inget som driver en nation i Sveriges läge att göra stora förändringar. Det finns inga lönereduktioner, ingen rutin (som i Hattrick som många är bekanta med).
Jag tror heller inte att någon valt att inte träna spelare bara för att jag inte tagit ut en massa unga i landslaget (de flesta är trots allt ganska unga redan även om det i sig spelat liten roll).
Visst kunde jag hållit på och plockat in och ut spelare och kanske vunnit 2-3 träningsmatcher till men incitamenten finns inte där. Jag ser det som en brist i spelet helt enkelt. Jag respekterar att det finns de som inte alls håller med mig om det, ni får fröjdas när jag blir bortröstad :-)
Last edited by FirstKlas at 4/8/2008 12:35:10 PM