BuzzerBeater Forums

BB Sverige > National Team Debate Thread

National Team Debate Thread (thread closed)

Set priority
Show messages by
This Post:
00
3460.39 in reply to 3460.38
Date: 4/5/2008 4:35:56 AM
Overall Posts Rated:
00
Heej Klas!!

Mina spelare som jag anser aktullea för landslaget kommer återigen här:

Håkan Hagelström (2251861)

Weekly salary: $ 6 474
DMI: 17700
Height: 6'1" / 185 cm
Game Shape: respectable
Jump Shot: respectable Jump Range: respectable
Outside Def.: average Handling: strong
Driving: proficient ↑ Passing: respectable
Inside Shot: pitiful Inside Def.: awful
Rebounding: average Shot Blocking: mediocre
Stamina: respectable Free Throw: mediocre

Experience: pitiful

Ola Gunnarsson (3181052)

Weekly salary: $ 10 162
DMI: 36200
Height: 6'2" / 188 cm
Game Shape: respectable
Jump Shot: proficient Jump Range: strong
Outside Def.: proficient Handling: strong
Driving: proficient Passing: atrocious
Inside Shot: atrocious Inside Def.: strong
Rebounding: average Shot Blocking: atrocious
Stamina: awful Free Throw: strong

Experience: pitiful

This Post:
00
3460.40 in reply to 3460.39
Date: 4/5/2008 7:32:15 AM
Overall Posts Rated:
8080
Ah, Ola var ju riktigt fin och bara 18 år dessutom. Vad tränar du?

Synd att han var "strong" på inisde defense istället för passing.

This Post:
00
3460.41 in reply to 3460.40
Date: 4/8/2008 5:11:29 AM
Tuna Tigers
II.2
Overall Posts Rated:
11
Kandidat Point Guard:

Carl Blomland, 20 år, leder assistligan i divisionen.

Jump Shot: respectable Jump Range: mediocre
Outside Def.: respectable Handling: proficient
Driving: average Passing: sensational
Inside Shot: inept Inside Def.: awful
Rebounding: awful Shot Blocking: awful
Stamina: respectable Free Throw: inept

samt
Tomas Druttmark (som dock måste bättra på sitt försvar...)

Jump Shot: strong Jump Range: respectable
Outside Def.: pitiful Handling: strong
Driving: proficient Passing: strong
Inside Shot: pitiful Inside Def.: average
Rebounding: respectable Shot Blocking: respectable
Stamina: respectable Free Throw: respectable

This Post:
00
3460.42 in reply to 3460.41
Date: 4/8/2008 5:12:53 AM
Tuna Tigers
II.2
Overall Posts Rated:
11
SAMT möjligen Martin Yngvesson som är ganska komplett och duktig i försvaret!

Jump Shot: strong Jump Range: respectable
Outside Def.: strong Handling: strong
Driving: mediocre Passing: average
Inside Shot: pitiful Inside Def.: average
Rebounding: mediocre Shot Blocking: respectable
Stamina: inept Free Throw: atrocious

This Post:
00
3460.43 in reply to 3460.41
Date: 4/8/2008 10:46:22 AM
Overall Posts Rated:
8080
Jag är lite konfunderad av att Carl inte fått bättre betyg än 8.0. Jag tycker att han ser ut att vara en väligt bra ren PG, men det kanske inte räcker med att vara en underbar passningsspelare, så han behöver mer distansskytte och driving? Han borde ju iaf vara en het kandidat för landslaget.

Tomas känns som att han måste jobba på lite i träningarna framöver för att nå hela vägen.

This Post:
00
3460.44 in reply to 3460.25
Date: 4/8/2008 12:32:47 PM
Overall Posts Rated:
00
Det tycker jag också. Fast mest så saknar jag en uttalad strategi. Jag skulle vilja se en ren satsning på yngre, utvecklingsbara, förmågor så vi kan få ett riktigt starkt lag om ett par säonger.

För att? (Edit: och det menas inte så drygt som man kan tro :-) )
Jag ser inget incitament för att under en dryg säsong av träningsmatcher göra en sådan satsning. ärligt talat finns det inget, förutom attd et kanske känns naturligt. men för spelarna och landslaget gör det ingen skillnad om de spelat 1 eller 15 landskamper (ihop).
Utvecklas gör de i klubblagen.

När det tog stopp i EM betydde det träningsmatchspel i dryga säsongen. Hur kul är det? Sverige gick över förväntan i EM med tanke på hur få lag vi har som utvecklar spelare.

Så som landslagssystemet är uppbyggt är det rätt få antioner som har något att spela för under den andra säsongen av förbundskaptenens mandatperiod. Visst ranking men den är av akademisk betydelse. Lägg därtill att landslagen fungerat lite sisådär.. Svarar ingen på utmaningar blir man utan match, tyvärr. Försöker man lägga matchorder 2-3 dagar men får felmeddelanden riskerar taktiken och/eller uppställningen att bli rätt bortblåst.

Det här är en ren transportsträcka innan nästa FK får ta över och får bygga något eget. Det börjar nu komma vettigare spelare men det är fortfarande ont om dem.
Så som systemet är uppbyggt kommer starten bli nästan lika svår som den var när jag började. Vi fick ingen träningsmatch på oss, nästa laddning FKs kommer få 1 träningsmatch på sig. Man har alltså uselt med tid att plocka ihop den trupp man vill ha.

Effekten av petningar från landslaget ska väl vara mindre nu men som den var under EM förra säsongen var det inte vettigt att peta spelare för att ta in nya som kanske var marginellt bättre. 1-2 steg ner på entsiasmen är ett hårt slag för landslag för man spelar bara en gång per vecka vilket gör det segt att bygga entusiasm. Det tog väl 6-7 veckor att återhämta laget efter den crunch time som tog Sverige vidare i EM...

Jag förstås om folk tycker jag inte gjort det bra (efter att vi slogs ut ur EM). Samtidigt finns det som landslagen fungerat inget som driver en nation i Sveriges läge att göra stora förändringar. Det finns inga lönereduktioner, ingen rutin (som i Hattrick som många är bekanta med).

Jag tror heller inte att någon valt att inte träna spelare bara för att jag inte tagit ut en massa unga i landslaget (de flesta är trots allt ganska unga redan även om det i sig spelat liten roll).

Visst kunde jag hållit på och plockat in och ut spelare och kanske vunnit 2-3 träningsmatcher till men incitamenten finns inte där. Jag ser det som en brist i spelet helt enkelt. Jag respekterar att det finns de som inte alls håller med mig om det, ni får fröjdas när jag blir bortröstad :-)

Last edited by FirstKlas at 4/8/2008 12:35:10 PM

This Post:
00
3460.45 in reply to 3460.37
Date: 4/8/2008 12:34:30 PM
Overall Posts Rated:
00
Jag har inte riktigt fått kläm på SF, men det känns som att Fredrik har en ganska trygg plats just nu, samtidigt beror det väl en hel del på vilken taktik man satsar på.

Vill man gå mycket inside så borde han behöva bättre passningar, insideskytte, samt straffar, men för ett snabbare spel med skytte utifrån så ser han ju riktigt bra ut.

Vad har du för åsikter om hur en optimal SF bör se ut?

Jag har resonerat som så att det är fint att ha olika sorters SF i ett lag för att kunna använda det som förflyttning av tyngdpunkten huruvida man ska gå mycket inside elelr outside. Rätt eller fel? Framtiden lär utvisa när seriespelet blir allt tuffare

This Post:
00
3460.46 in reply to 3460.44
Date: 4/8/2008 12:44:04 PM
Overall Posts Rated:
8080
Kul att se dig tillbaks!

Ärligt talat tycker jag tyvärr att du gjort ett uselt jobb efter EM. Några enkla uttalanden och kommentarer om vad som händer och hur man jobbar för att utveckla landslaget ttycker jag absolut är ett minimum för godkänt. Framförallt när träningsspelandet som du själv säger är något av en transportsträcka. Men hänt är hänt och nu är det skönt att se att du verkar vara tillbaka.

Effekten av petningar från landslaget ska väl vara mindre nu men som den var under EM förra säsongen var det inte vettigt att peta spelare för att ta in nya som kanske var marginellt bättre. 1-2 steg ner på entsiasmen är ett hårt slag för landslag för man spelar bara en gång per vecka vilket gör det segt att bygga entusiasm. Det tog väl 6-7 veckor att återhämta laget efter den crunch time som tog Sverige vidare i EM...

Vad du skriver innebär att man i så god tid som möjligt innan nästa slutspel skall ha stommen till laget klart. D.v.s. minimalt antal byten och stämningstapp när det väl gäller. Därför vore det jättekul att höra hur de spelare som nämns ovan står sig i konkurensen och om de platsar så bord de så klart in så snabbt som möjligt så att vi minimerar antalet byten senare.

This Post:
00
3460.47 in reply to 3460.46
Date: 4/8/2008 1:50:33 PM
Overall Posts Rated:
00
Tillbaks och tillbaks.. jag har aldrig varit iväg :-)

Jag har full respekt för din åsikt och det finns säkert många som delar den med dig.

Det jag inte hänger med på är det här med utveckla landslaget... Spelarna utvekclas inte något extra där och den som har en spelare i alndslaget får ingen bonus. Att spelarna är unga eller spelar ofta ihop har ingen inverkan. Så då kokas det ner till att något annat, nämligen att avgående kapten ska ägna 18 veckor åt att bygga laget åt tillträdande genom att gissa vad för taktik denne helst spelar. Det är så det är men det är så enormt dumt upplagt (hade jag vetat det i tid hade jag aldrig kandiderat).

Jag har tänkt gå igenom de spelare jag har listade och på ett bräde byta in de jag tror är de bästa. Men för landslagets del, om detta görs nu, om 3 veckor eller för 6 veckor sedan har i mina ögon akademisk betydelse. Entusiasmen har en nollställning mellan säsongerna så det ska ordna sig ändå.

Jag tror nästa FK får liite roligare då vi iaf nu har spelare som "har" något på egenskaperna. När jag skulle ta utt min trupp var det att gissa vilken av alla respectable som förhoppningsvis skulle få träning (och som sagt kostsamt att peta..).

This Post:
00
3460.48 in reply to 3460.47
Date: 4/8/2008 2:03:37 PM
Overall Posts Rated:
8080
Anledningen till att vi bör satsa på unga spelare är enkel. Unga seplare tränas snabbare än gamla, alltså bör vi stimulera att unga spelare tränas. Sverige är som du nämnt ett litet land och om vi ska lyckas i EM och VM framöver så krävs det att vi skapar en stämning där vi stsar på de spelare som har störst potential.

Och jo, för oss som röstat på dig så har du varit helt borta en längre tid.