BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 25

Säsong 25

Set priority
Show messages by
From: Rosen

This Post:
00
247445.394 in reply to 247445.390
Date: 12/16/2013 4:25:11 AM
Overall Posts Rated:
7373
Det bästa hade ju varit om det varje säsong var ett lag som gjorde en kamikaze-satsning mot Guldet.. Då skulle till slut Pipa behöva börja spendera för att få sina guld..

Det är ju den obefintliga satsningen från övriga lag som gör att han kommer kunna vara dominant i så många säsonger.. Han går ju för fan 250k+ i veckan.. det gör ju inte många lag i SBBL..

From: Jokehim

This Post:
00
247445.395 in reply to 247445.394
Date: 12/16/2013 5:15:33 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Det absurda är helt klart att han kan gå +250k i veckan. Det gör det ju sjukt svårt att kunna konkurrera. Hans spelare är så vältränade att man antagligen måste hosta upp med 2 miljoner per gammalt monster för att kunna konkurrera. Känns som inte ens en Kamikaze satsning en enskild säsong skulle funka om man inte är tålmodig på transfern för att hitta välbalanserade monster för bra peng och/eller har en rejäl buffert att ösa pengar ur.

Joggböle hade bunkrat rejält med pengar för en satsning mot SBBL och även en fortsatt satsning väl i SBBL och den floppade ju totalt. Visade åtminstone att det inte räcker med enbart pengar utan det krävs också att man kan göra många andra bra bedömningar som att plocka in rätt spelare för rätt pengar och kunna välja bra strategi av taktiker och satsningar.

Känns som att det borde varit värt för egen del att göra en satsning för några säsonger sedan och spetsat laget istället för att köra på med träning hela tiden. Hade egentligen passat med en satsning nu eftersom jag saknade TOs men saknade ju dessvärre också pengar så hade inte ens räckt att köra ekonomin i botten för guldet ...

This Post:
00
247445.396 in reply to 247445.395
Date: 12/16/2013 9:40:38 AM
Overall Posts Rated:
88
4,2 miljoner låter ändå som en rätt bra grundsten. Själv har jag i skrivandes stund $ 121 749 i kassan. Har å andra sidan precis spenderat ca 3-4 miljoner på ett någorlunda ungt lag som jag hoppas ska kunna etablera mig i SBBL (och dessutom kunna få in lite mer träning på.)

Tänker mig att kunna skaffa en bra grund att stå på, och sen kanske när man känner för det kunna köpa in ett par monster eller tre, så kanske man kan slå Pipa i en semi eller så med lite flyt. (Räknar med att vara i SBBL nästa säsong igen, om jag inte räknat fel är platsen redan säkrad.)

Samtidigt håller jag med om att man inte bör se Pipa som för starka på förhand, då har man ju redan förlorat. Nä, det gäller nog att något lag utmanar varje säsong, så Pipa måste satsa mer, så kassan på sikt åtminstone sinar lite istället för att växa så mycket som den gör just nu.

This Post:
00
247445.397 in reply to 247445.396
Date: 12/16/2013 10:47:40 AM
Pipa Warriors
II.1
Overall Posts Rated:
8686
Second Team:
Pipa Organics
Grejen är ju att jag inte satsar... 2 cupsegrar och nu 3e finalen i rad är ju bara för att inget annat lag utmanar. Sen så gör vi det bra utifrån vårat nuvarande lag, men jag skulle nog inte börja kapprusta och spendera pengarna för att vinna en SBBL titel om ngn annan kör en kamikaze. Jag torskade ju tex i åttondelen i B3 mot ett lag från USA med 1.2 miljoner i lön.

Däremot är jag ytterst tveksam om jag kommer bibehålla detta löneläget, utan kommer väldigt troligt att öka lönerna i takt med att spelarna blir bättre, och om runt 2 säsonger köpa in "gamlingar" som är ännu finare än de jag har nu och därmed större lönekrav.

Låter som en sund inställning som du har, för att etablera sig i SBBL krävs nog en hyfsat sund ekonomi och ett skapligt lagbygge, som man sen kan toppa upp när/om man vill vinna titlar

This Post:
00
247445.398 in reply to 247445.397
Date: 12/16/2013 10:58:40 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Har 400k i lönekostnader just nu och plussar 250k. Hur jag ska kunna få det att gå ihop med över miljonen i lönekostnader har jag svårt förstå. Först krävs det inköp för ett par miljoner och sen ska man backa åtminstone 500k i veckan under åtminstone de fyra veckorna slutspelet pågår. Då börjar man slutspelet utan hemmaplansfördel för ska man ligga på summorna krävs det att man har runt noll i veckan övriga säsongen för annars missar man likt förbannat slutspel. Senaste säsongerna har jag inte gjort mycket till vinst per vecka trots att jag slutat femma i grundserien.

Tror inte det räcker med 200k spelare med dåliga sidoskills för att slå Pipa så tror att man behöver någorlunda bra balanserade spelare och då lär det inte räcka med ett par miljoner för förstärkning såvida man inte letar extremt flitigt på transfern. Jag har verkligen försökt hitta dugliga spelare under perioder men slutar alltid att de riktigt intressanta spelarna inte går att köpa.

Sen efter man gjort en dylik satsning så är man barskrapad och det är väl bara att lägga sig och bunkra i 3-4 säsonger för att få råd med en ny halvdan satsning.

Jag tror inte jag mäktar med att slå Pipa med en kamikaze satsning i nuläget då jag skulle behöva köpa 4 starka starters och framför allt en duglig small forward lär bli riktigt dyrt. Men det är klart ger jag upp all form av uppbyggnad av ett långsiktigt starkt lag så kanske det funkar. Men jag tvivlar på att jag är redo för det och känns inte som så väldans många andra lag har byggt upp resurser för att kunna göra det. Men får väl se om Loyk visar att det inte är någon match om två säsonger efter man bunkrat i ett par säsongen.

This Post:
00
247445.399 in reply to 247445.398
Date: 12/16/2013 11:24:13 AM
Overall Posts Rated:
88
Nä, exakt. Det är så jag också ser det (dvs det jag läser mellan raderna i ditt inlägg.) Detta är (egentligen precis som i verkligheten) i första hand ett ekonomiskt spel och de som har mest resurser vinner. Som jag ser det har jag, liksom du, ingen chans att utmana i nuläget, själv har jag iaf helt enkelt inte råd.

Så här i efterhand kan jag se att hade jag sparat alla pengar jag tjänat in under hela min BB-karriär så skulle jag idag ha runt 20-30 miljoner att spendera. Det är bara det att jag ju gjort "halvdana" satsningar med 2-3 säsongers mellanrum, och då mest under de säsonger då "vanliga" spelare kostade 2-3 miljoner. Hade jag förutspått att marknaden skulle krascha på det sätt som den gjort hade jag förstås handlat annorlunda. Och om jag ibland framstår som lite bitter i mina inlägg är det för att jag hamnade i II.3 under väldigt många säsonger, och först så här efteråt inser jag att hade jag hamnat i vilken annan II:a som helst hade jag gått upp till SBBL för många säsonger sedan, medan man fortfarande tjänade mycket pengar där.

Ska man satsa mot Pipa skulle jag hävda att man "måste" ha ca 10 miljoner att kunna spendera (egentligen mer), vilket bara något enstaka lag har. Så jag håller med om att det nog i princip kommer vara "omöjligt" att slå Pipa i SBBL under 1-2 år IRL-tid. Det betyder förstås inte att man ska sluta försöka. Vi får se om jag någonsin kommer att lyckas, jag vill ju fortfarande vinna cupen och SBBL, om så bara en enda gång vardera.

This Post:
00
247445.400 in reply to 247445.399
Date: 12/16/2013 11:57:02 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Känner att jag var korkad som inte satsade allt när jag var i cupfinal. Hade jag offrat en veckas träning på form hade jag varit favorit att vinna matchen. Tycker ju fortfarande att det är beigt att man kan träna form men det borde man ju kunna rucka på för en så viktig match. Har tränat form 1 eller 2 gånger under alla mina säsonger så där är man tveklöst extrem.

Inte har det gett speciellt mycket att nöta på med träning i alla fall. Mina nuvarande guards har jag tränat från scratch och lär inte ens få en halvmiljon styck om jag säljer. Inte heller har mina två stjärnguards (Andrulaitis och Yuzuak) gett mig nämnvärt med pengar. Skulle gett mer om man tränat mer inside men nog känns det menlöst att träna i så många säsonger. Ser man Pipas lag så kan man ju lockas tro att det är värt lägga krut på träning men sanningen är ju den att hade han struntat i att träna hade han kunnat bunkra pengar mer effektivt och för de pengarna hade han rimligen kunnat köpa in så pass starkt lag som han har idag. Hade bara fått välja att vara slagpåse i SBBL i ett antal säsonger medan han hade bunkrat. Pipa var visserligen inte med i tidernas begynnelse men under över 10 säsonger så ägnade han merparten av resurserna till att bygga ett lag på sikt. Inget annat lag har haft samma tålamod att bara nöta. Ska dock nämnas att Pipa hamnade i en väldigt stark tvåa och även misslyckades en gång med en satsning då Fattys lyckades besegra Pipas toppade lag den säsongen. Dock var det ingen 100%-ig satsning men inte så långt ifrån även om kassakistan var rejält välfylld.

Får väl se om Sku88an plötsligt får upp motivationen igen för då kan han bli farlig, åtminstone om han slutar köra run and gun. Med Mannen ute ur bilden blir alternativen för att konkurrera med Pipa än färre ...

This Post:
00
247445.401 in reply to 247445.400
Date: 12/16/2013 12:17:36 PM
Overall Posts Rated:
88
Nä, jag levde också länge i villfarelsen att träning ger pengar, men det är rätt klart att det inte ger det i det här spelet. Nu ser jag bara träning som ett sätt att få fram de spelare jag vill ha (fast det tar ju tid förstås.) Har ett par tankar på bl.a. en fin kostnadseffektiv PF/C-build som bara inte finns att köpa, liksom bra PG/SG, som iofs finns, men som är ruggit dyra i dag.

Men för att tjäna pengar ska man nog köpa ett så löneeffektivt lag man kan och sedan ligga och bunkra. Men det är ju så fruktansvärt tråkigt, och för min egen del tycker jag att det är det jag har gjort 10 av de senaste 12 säsongerna, men ändå har Pipa gjort det mycket bättre. (Så jag accepterar absolut att Pipa är bättre på detta spel än vad jag är.)

Min plan just nu är att se om det lag jag just köpt på mig kan på ett löneeffektivt sätt få mig att ligga kvar i SBBL, samtidigt som jag går plus varje vecka. Fungerar inte den planen är nästa att bunkra upp 15 miljoner så snabbt som möjligt.

Ang form så skulle jag säga att det är ett taktiskt val och det var när jag lärde mig att göra det effektivt som jag äntligen gick upp från II.3. Tänk om jag hade börjat göra det några säsonger tidigare! Nu tränar jag form 1-2 ggr per säsong om jag tycker att det finns något att satsa på. (Just nu gör jag det inte.)

Jag är iaf jätteglad att man minskat betydelsen av att köpa in monster inför slutspelet. I mitt tycke förstörde det spelet totalt (att jag länge vägrade göra det var väl också en mycket stor orsak till att jag aldrig gick upp.) Är det något jag insett så är det: Principer vinner inga matcher.

This Post:
00
247445.402 in reply to 247445.399
Date: 12/16/2013 12:33:53 PM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
201201
Nä, exakt. Det är så jag också ser det (dvs det jag läser mellan raderna i ditt inlägg.) Detta är (egentligen precis som i verkligheten) i första hand ett ekonomiskt spel och de som har mest resurser vinner.

Brooklyn Nets visar att din jämförelse om verkligheten åtminstone haltar lite :)
Själv är jag hellre med i högstaligan och kommer sist än att harva pengar i div 2, det är inget snack i forumen och många matcher känns avgjorda på förhand. I SBBL kan även de lägre lagen skrälla, det händer sällan i div 2.
Är heller inte lika övertygad om att Pipa kommer dominera nu i X antal säsonger, men om det nu vore så är det välförtjänt? Metodiskt lagbygge med egen träning, whats not to like? :)

This Post:
00
247445.403 in reply to 247445.402
Date: 12/16/2013 1:01:03 PM
Overall Posts Rated:
4747
Kul att det är dags för final igen men denna gång pratas det bara om ett namn så vi får väl acceptera att vi är rejäla underdogs nu men vi ska ge det en match och se om vi kanske kan bryta dominansen alla pratar om ;) IoW har lyckats bra som underdogs förr fast då i slaget om att hålla sig kvar. Kommer så väl ihåg våran första säsong efter vi kom upp senast till SBBL när vi blev utsedda till svagaste nykomling och seriens slagpåse, den säsongen slutade vi tvåa i grundserien, slutspelet behöver vi dock inte nämna. Var också helt uträknade från säker mark s21 då vi efter 9 matcher hade 3 segrar, sedan vände det och 3 blev till 13 och en femteplats innan säsongen var slut.

Så även om det är den mest ojämna finalen i mannaminne så är det ändå en final och precis allt kan hända. Nä nu kör vi så får vi se om vi kan få Goliat på fall! ;)

This Post:
00
247445.404 in reply to 247445.401
Date: 12/16/2013 1:26:07 PM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Hamnar man i rätt konferens har man bättre möjlighet än någonsin att hänga kvar. Om Knätofs lyckas vinna mot A-Torp imorgon så blir det 4 (!) nykomlingar i Great 8. Så många nykomlingar tror jag inte det funnits i en serie sen ett gäng lag från Helsingborg med omnejd stängdes av pga att några av deras kompisar hade fuskat med övergångar av spelare.

Sen ska man förstås inte tvinga Seppu i försvarsställning för sitt val av strategi. Men nog är det lite trist att man kan få såna fördelar av att väldigt långsiktigt bygga ett lag och stå ut med att inte ens vara i närheten av att prestera det man kan.

Advertisement