BuzzerBeater Forums

Sverige - SBBL > Säsong 15

Säsong 15

Set priority
Show messages by
This Post:
00
168708.397 in reply to 168708.395
Date: 4/1/2011 3:24:04 AM
Overall Posts Rated:
2828
En kommentar till lönenivåerna;

Kom ihåg att mina lönenivåer ökade markant först i sista tredjedelen av säsongen då jag i princip fick "fnatt" och sålde merparten av laget och köpte in färre men mer välbetalda spelare.

Så om någon försöker dra någon slags korrelation mellan lönenivå och ligaplacering så bör man lägga till fler faktorer.
/M

This Post:
00
168708.398 in reply to 168708.397
Date: 4/1/2011 3:37:13 AM
Overall Posts Rated:
55

Kom ihåg att mina lönenivåer ökade markant först i sista tredjedelen av säsongen då jag i princip fick "fnatt" och sålde merparten av laget och köpte in färre men mer välbetalda spelare.

Så om någon försöker dra någon slags korrelation mellan lönenivå och ligaplacering så bör man lägga till fler faktorer.
/M

exakt! Det gör alldeles för många analyser här efter dom parametrar som passar bäst för tillfället. Jag köpte in en 108k center inför kvarten i cupen och har behållit han för det stundande kvalet. Skulle jag sålt av direkt så skulle min lönekostnad vara ca 450k.

This Post:
00
168708.399 in reply to 168708.395
Date: 4/1/2011 3:54:23 AM
Overall Posts Rated:
5050
Nu när jag har sovit ser jag att jag skrivit fel men nej min arena drar in 450k vid hemma match, men jag glömde räkna in kostnaderna så de där andra stämmer självklart inte utan som bäst har jag gått plus 350k i veckan och nu endast 120k i veckan plus, så jämför man med en division ner så får jag kanske in lite mer än 100k mera med en liten arena.

From: jacob_f

This Post:
00
168708.400 in reply to 168708.393
Date: 4/1/2011 5:52:58 AM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142
Kan du inte visa upp vad Mundial Giménez Soller har för skills. Vore kul å veta vad man som gammalt SBBL lag kan lägga 6.2 miljoner på..

Kan säga som så att han inte alls är lika bra som vissa spelare som köps upp av lagen här denna säsong. Och för väldigt mycket mindre pengar än vad jag köpte Mundial för. :)
Ja, ett bättre exempel på att köpa en spelare med helt fel tajming få man leta efter. Grattis Jacob! :p

Fattar verkligen inte hur han inte kan vara bättre. Han va ju 21 när han köptes, så han måste ju ha varit väldigt fin. För den summan måste ju planen ha varit att han skulle fortsätta tränas också eller? Men tre säsonger senare så presterar han ju som om han knappt fått träning?

Finns ju dock andra oturliga köp. Många som lagt dyra pengar på insidespelare. Jag själv överbetalade ju för MAlte KAltenbach och även mitt projekt med Vladimir Rozga blev ju en stor flopp. Lyfte honom ett par steg i olika outsideförmågor och tappade ändå mer än en miljon på mindre än en säsong...

Annars skulle jag nog vilja påstå att jag överlag gjort helt ok affärer på transfern. Iaf så länge jag hållt mig till spelare runt eller under miljonen...

Kan säga som så att han fått träning hela tiden fram till denna säsong. Så han har faktiskt blivit en aning bättre också. Bland annat gav han mig en cuptitel denna säsong ;)

Att se vad han gör för laget nu jämfört med i början är stor skillnad. Det kanske inte syns då du bara tittar på honom. Men vad han bidrar med är mycket! :)

From: jacob_f

This Post:
00
168708.401 in reply to 168708.398
Date: 4/1/2011 6:03:57 AM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142
Jag köpte in en 108k center inför kvarten i cupen och har behållit han för det stundande kvalet. Skulle jag sålt av direkt så skulle min lönekostnad vara ca 450k.

Låter helt underbart! ;)

From: Jokehim

This Post:
00
168708.402 in reply to 168708.396
Date: 4/1/2011 6:10:09 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
SBBL har som jämförelse med dina 539k i genomsnittsintäkter 764k. +74k i TV contract, +12k i Merchandise och +140k i publiktäkter. Att bunkra i division 2 känns inte så väldans lockande för jag antar att publikintäkterna sjunker drastiskt om man är i botten även där och ligger man under 150k i löneläge är det inte mycket till lag man har så då lär man åka ur serien och det är väl först då man kanske kan börja plussa de 200k som många lag gjort under många säsonger.

Självklart kostar det att ha konkurrensdugligt lag men är som sagt inte förrän denna säsong man börjat ha något lägre nettointäkter så att man fått svårare köpa de vassaste spelarna.

Förra veckan:
Player Salaries: $ 567 189 Attendance: $ 501 779
Staff Salaries: $ 79 368 Merchandise: $ 86 843
Scouting: $ 12 333 TV Contract: $ 176 061
Total: $ 658 890 Total: $ 764 683

This Post:
00
168708.403 in reply to 168708.397
Date: 4/1/2011 6:40:08 AM
Overall Posts Rated:
8080

/M

För min del ser tabellen väldigt smickrande ut, eftersom den är plockad just den veckan som jag haft lägst lön i och med att jag sålde av två spelare och inte hade hunnit skaffa in en ny (vilket jag gjort nu), så ser det ut som att jag har lägre lönekostnader än vad jag egentligen haft i snitt.

This Post:
00
168708.404 in reply to 168708.402
Date: 4/1/2011 6:56:09 AM
Overall Posts Rated:
8080
Självklart kostar det att ha konkurrensdugligt lag men är som sagt inte förrän denna säsong man börjat ha något lägre nettointäkter så att man fått svårare köpa de vassaste spelarna.

Det är här du gör din tankemiss tror jag. De lag som spelade i SBBL under tiden när varje vecka gjorde ett riktigt bra överskott kunde normalt sätt inte bunkra dessa pengar, istället behövdes merparten i inköpskostnader om man ville vara konkurrenskraftig i SBBL. Eftersom lönenivåerna fortfarande var generellt sett låga så innebar det att det fanns mer pengar tillgängliga till att köpa spelare, vilket drev upp priserna.

Eftersom spelarna inte behåller sitt värde, utan tvärtom tappar värde, eller t.o.m. dykt, så konsumeras dessa pengar utan att det syns i veckostatistiken.

Idag har lönekostnaderna hunnit komma upp i mer "normala" nivåer, vilket gör att inköpskostnaden sjunkit drastiskt. Det innebär att stora delar av ett lags kostnader flyttats från den "osynliga" värdeminskningen av att ett lag åldras till den synliga lönekostnaden. Därmed ser det ut som att lag i SBBL får ett mindre överskott idag än vad vi hade tidigare, men i praktiken är det förmodligen ingen större skillnad förutom att pengarna fördelas olika.

This Post:
00
168708.405 in reply to 168708.403
Date: 4/1/2011 7:35:47 AM
Overall Posts Rated:
5050
Är samma sak för mig med lönerna, var först efter den andra matchen mot Masen som jag började göra om, så mer än 2/3 delar av säsongen har jag haft löner på 390k ungefär, den gick till och med ner till 330k under närmare två veckor då jag inte hittade något jag ville ha. Så sätt under hela säsongen har jag inte haft några höga löner utan legat sist förutom Masen som var bakom mig.

This Post:
00
168708.406 in reply to 168708.404
Date: 4/1/2011 7:47:53 AM
Glaskulans IF
II.3
Overall Posts Rated:
142142

Det är här du gör din tankemiss tror jag. De lag som spelade i SBBL under tiden när varje vecka gjorde ett riktigt bra överskott kunde normalt sätt inte bunkra dessa pengar, istället behövdes merparten i inköpskostnader om man ville vara konkurrenskraftig i SBBL. Eftersom lönenivåerna fortfarande var generellt sett låga så innebar det att det fanns mer pengar tillgängliga till att köpa spelare, vilket drev upp priserna.

Eftersom spelarna inte behåller sitt värde, utan tvärtom tappar värde, eller t.o.m. dykt, så konsumeras dessa pengar utan att det syns i veckostatistiken.

Idag har lönekostnaderna hunnit komma upp i mer "normala" nivåer, vilket gör att inköpskostnaden sjunkit drastiskt. Det innebär att stora delar av ett lags kostnader flyttats från den "osynliga" värdeminskningen av att ett lag åldras till den synliga lönekostnaden. Därmed ser det ut som att lag i SBBL får ett mindre överskott idag än vad vi hade tidigare, men i praktiken är det förmodligen ingen större skillnad förutom att pengarna fördelas olika.

Precis så jag tänker också.

This Post:
00
168708.407 in reply to 168708.404
Date: 4/1/2011 8:16:35 AM
Jokehim Maniacs
II.3
Overall Posts Rated:
190190
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Att man lagt mer pengar för att köpa sina spelare gör ju att man automatiskt kunnat utnyttja sitt försprång i nettointäkt per vecka till att skaffa sig en mycket starkare trupp och har inte samma behov av att förstärka svaga punkter. Detta är ju en av fördelarna med de stora ökade nettointäkterna. Samtidigt betalar man trots dyra förvärv inte så mycket mer i lön än att man fortfarande har större nettointäkt. Denna säsong har några av de "gamla" lagen i SBBL tvingats förstärka och minska nettointäkten trots att BB sänkt lönenivån på spelarna. Minskade nettointäkten beror nog mest på att det är fler nykomlingar som har en riktigt hög lönebudget. NIL ligger ju rentav i toppen. Lagen som åkt ut senaste åren har haft långt lägre lönekostnaderna eftersom man insett att det inte går att förstärka trupperna för att klara sig bra även om jag här tror att några lag underskattat möjligheterna, t.ex. så var ju Vattjom rätt nära nytt kontrakt. Nu beror det förstås också på vilken strategi man har. Vattjom valde fokuserad träning istället för satsning att hänga kvar. Detta kan inte Wellington, NIL och Loyk beskyllas för även om åtminstone Wellington och Loyk har 1-2 spelare som man lägger krut på.

Advertisement