Ben ik het helemaal mee eens. En 't is helemaal niet zo vreemd om verschillen tussen divisies te vinden aangezien het om redelijk kleine getallen gaat (4 a 8 talenten van de 48 spelers). Als je 6 als het gemiddelde aantal "talenten" neemt dan is dat vergelijkbaar met een dobbelsteen met 8 kanten die door elke divisie 48 keer wordt gegooid. Gemiddeld zal je 6 keer een 8 gooien, maar kansverdeling betekent nu eenmaal dat niet iedereen precies 6 keer 8 gooit. Dus ga je sommige mensen vinden die iets minder keer 8 dobbelen en sommige mensen die iets meer dobbelen.
Het noemen van twee uitersten die zijn gevonden is dus niet een overtuigende manier om te stellen dat het niet random zou zijn. Je zou mij echter wel kunnen overtuigen als jij bepaalde divisies hebt waarvan jij gelooft dat ze elk jaar minimaal 2 talenten meer hebben dan een andere divisie en dit nu voorspelt. Als de komende 3 seizoenen die divisie inderdaad elk seizoen minimaal 2 meer vind dan een andere divisie dan zal ik open staan voor een theorie dat divisienummer of iets dergelijks een invloed heeft. Op dezelfde manier, als je aan wilt tonen dat mate van investering effect heeft dan kunnen we dit seizoen van elke divisie de gemiddelde investering in week x vragen (zichtbaar voor iedereen in de divisie) en later kijken hoe sterk dit correleert met het aantal talenten (en als er echt een sterk effect zou zijn zou je niet enkel een significante correlatie maar ook een redelijk hoge correlatie moeten vinden).
Crunchy! If you eat fast enough