Nederland vs. Prathet Thai 100 - 70 (45209) In een vroege matchup in Thailand hebben de jonge leeuwen ondanks de jetlags de winst kunnen pakken. Het was wel duidelijk dat de jongens wat scherpte mistte, gezien het schotpercentage onder de 40% lag. Dit is deels te verklaren door het hoge aantal 3punters dat is genomen (32 stuks), die overigens wel efficiënt werden geraakt á 37,5%. Er was ook weinig balverlies met slechts 5 stuks t.o.v. 14 assists voor een ratio van 2,8.
Defensief gezien was het echt een teameffort met 8 van de 10 spelers die een block hebben geregistreerd wat de tegenstanders onder de 30% FG heeft gehouden met meer TO's (16) dan assists (14). De rebound battle is wel verloren met 57-51.
Backup SF Bonnink (De Slurgmannen) was in goede vorm en leidde de aanval met 18 punten (7-14 FG, 2-4 3FG), op de voet gevolgd door 6 anderen met double digit points. Defensief was er niet een uitblinker, maar als ik dan toch iemand moet aanwijzen wil ik graag backup PG Jernst v/d Kous (HvB United) in het zonnetje zetten vanwege de sterke inzet in slechts 19 minuten: 5 rebounds, 2 steals en een block. Qua individuele bijdrage waren Burgsteyn en Bemelmans (Kalebam) de leiders met beiden +24.
Volgende week is Nieuw Zeeland aan de beurt, deze keer gelukkig op thuisgrond. Hopelijk kunnen we het doelsaldo weer verder opkrikken, aangezien de kiwi's best betaalde speler slechts 11k verdient. Ik vermoed dat we na deze ronde rond de top 16 staan waarmee de schade van het verlies tegen Duitsland in de eerste wedstrijd redelijk is weggepoetst.