Att ha en tvåa med bara Botlag och att placera alla nya managers i en tvåa ger ju vissa managers en fördel som uppflyttning direkt. En typ Superetta och två serier i Div II istället för fyra skulle ge tuffare väg till SBBL för relativt nya managers men då skulle alla nuvarande managers hamna i serier utan Botlag. Mer publikintäkter. Svårare att pleasa fansen.
Tog mig 50 eller fler säsonger att nå SBBL. Och nån kommer att göra det på 1-2 säsonger nu, och förmodligen vissa ändå på 2-4 säsonger med ny seriestruktur som jag föreslår här. Men vi är bara 62 lag med aktiva managers (inne den senaste månaden) i Sverige, och seriesystemet nu har 80 platser i de två högsta serierna, 18 ”Botlag” så högt upp alltså. Mitt system, SBBL, Superettan, II.1 och II.2 skulle innebära 64 platser i de tre högsta serierna. Nya managers placeras till att börja med i serie III.1-III.4.
Ska också säga att detta är nåt som jag bara föreslagit här i Forumet ännu, har absolut ingen koll på vad som krävs för att göra en sådan förändring i spelet och bottarna kommer nog att fördelas jämnt i tvåorna hur det än blir med nedflyttning.