Het is jammer dat we het nieuwsbericht niet meer kunnen lezen met de veranderingen aan het begin van dit seizoen. Daar werd namelijk gezegd dat de I.1 teams gemiddeld een winst van 3,5 miljoen hadden over het vorige seizoen en II.1 team slecht iets van 1,2 miljoen. De echte getallen weet ik logischer wijs niet meer maar ik weet wel dat er een erg groot verschil was.
Dit was natuurlijk wel nog voordat de 40% / 25% tax ingevoerd werd, dus dit verschil zou iets kleiner geworden zijn denk ik.
Bovendien is het gat tussen de gevestigde I.1 teams en de top van de II.x team gewoon erg groot, geen team uit de top van de II.x kan meteen mee in de DBA Pro A, dat zie je wel een Floppzzy, die toch een overtuigende run had vanaf de IV naar de II, waar hij nog alles en iedereen domineerde, maar tegen de gevestigde orde is hij kansloos.
De Great 8 is hier een uitzondering op, omdat die divisie gewoon ruim zwakker is, het zijn basicly de II.x teams van 1 en 2 seizoen geleden die daarin spelen. Natuurlijk wordt ook die divisie langzaam beter, vooral omdat een paar teams die in die divisie zitten maar erg lastig de playoffs zouden halen in de gemiddelde II.x. (Zie drakenvuur, vorig seizoen nog DBA, nu buiten de PO in onze divisie, Giants 2 seizoen geleden DBA, nu stijf onderaan in de II.4) maar op dit moment is het gewoon duidelijk dat de kampioen weer uit de Big 8 gaat komen en dat alle promovendi van de II.x weer gaan hopen op 1 van die 3 spots in de Great 8.
De 1 miljoen bonus is slechts een injectie om een deel van dit gat te kunnen dichten, als je naar de Big 8 promoveert zal deze injectie nog 4 miljoen te weinig zijn, als je naar de Great 8 promoveert kan deze injectie je verzekeren van een playoff plek. Of overdrijf ik nu teveel? Kijkend naar TAW die strak aan kop staat.
Kortom ik denk dat die 1 miljoen teveel zou kunnen zijn als je promoveert naar de Great 8, maar te weinig als je promoveert naar de Big 8, puur alleen kijkend naar de situatie in Nederland.
Last edited by BB-Patrick at 10/9/2008 6:05:40 PM