Pari kautta sitten tuli kirjoiteltua millaisia taitoja ja pelaajatyyppejä haluaisin rakentaa U21 maajoukkuetta varten, jos saisin täysin vastata jokaisen pelaajan treenaamisesta alusta loppuun. Tässä linkit kyseisiin viesteihin tässä ketjussa, jos joku haluaa virkistää muistiaan mitä tuli silloin kirjoitettua:
(293816.408) (293816.409) (293816.410)Nämä siis perustuvat ihan empiirisiin tutkimuksiin siitä miten erilaiset pelaajatyypit ovat pärjänneet kilpailullisissa otteluissa sekä siirtolistojen tarkkaan seurantaan aina kun kilpailuissa menestyneiden joukkueiden pelaajat laitetaan myyntiin. Isossa kuvassa ei toki mitään kovin suuria muutoksia ole tullut, mutta pientä muokkausta kuitenkin havaittavissa.
PG/SGPäätaidot: OD, JS, DR, HA (ei muutoksia)
Takamiesten osalta ei ajatteluuni ole tullut juurikaan muutoksia. Tavoitteena edelleen, että kaikki päätaidot olisivat välillä 15-17, joskin hyppyheiton merkitystä olen omassa ajattelussani vielä nostanut. Tavoitteena olisikin, että kauden lopussa meillä olisi parhailla pelaajilla JS tasolla 17-19. Lisäksi pienenä muutoksena olen pyrkinyt aloittamaan ulkopuolustustreenin nyt hieman aiemmin, koska ideaalitilanteessa meillä olisi OD valmiina (taso 14-15) jo kauden alkaessa, jolloin viimeinen kausi voitaisiin panostaa vain hypärin.
Aputaidot: JR, PA, IS (ei muutoksia)
Aputaitojen osalta ei tosiaan muutoksia vaan pelkästään bonusta. Syöttöä en itse arvota erityisen korkealle, mutta toki olisi tärkeää, että edes PG:llä olisi syöttäminen tasolla 10-12.
SF(/PF)Päätaidot: OD, JS, IS, DR, HA (ei muutoksia)
SF paikka myös aika koskematon omasta mielestäni. OD tasolle 14-15, DR ja HA tasolle 15-17 ja sitten hypäriä ja lähiheittoa vain niin korkealle kun mahdollista. Ideaalitilanteessa molemmat olisivat tasolla 14-15, mutta tässäkin annan hieman enemmän painoarvoa hypärille. Kaikki muu on tietenkin vain plussaa ja samoin kun takamiesten kohdalla, olen pyrkinyt ohjeistamaan, että OD olisi jo valmis kun pelaaja täyttää 21v.
Aputaidot: ID, JR, PA, RB (ei muutoksia)
Aputaidot mielestäni aikalailla bonusta, koska päätaitojen treenaamiseen tulee menemään suurin osa ajasta. Enemmän siis lähinnä tiebreakereista kyse, enkä ole näihin sen enempää panostanut treeniohjeissa.
PF/C - KorivahtiPäätaidot: ID, SB, RB (ei muutoksia)
Korivahtien osalta ei toki ole muutoksia, eli ID, SB ja RB vain mahdollisimman korkealle niin hyvä tulee. Levyjen osalta meillä on ollut joka kausi isoja ongelmia, joten tähän olen yrittänyt panostaa enemmän tulevilla kausilla. Tosin meidän levyt ovat olleet järjestäen tasolla 10-12, eli ei olla edes päästy aiemmin tuonne tavoitteeseen.
Aputaidot: PA, HA, OD, JS, IS (ei muutoksia)
Aputaitojen osalta ei myöskään muutoksia. Olen ohjeistanut, että kun ID, SB ja RB ovat ns. valmiina, voi manageri halutessaan treenata joko syöttöä ja ulkopuolustusta tai vain maksimoida päätaidot. Molempia ei ehdi toki treenata, eli tässä tehdään kompromisseja.
PF/C - HybridiPäätaidot: ID, IS, RB, SB
Sitten saatiinkin täysin uusi pelaajatyyppi, eli Iso-hybridi. Tässä puhutaan siis pelaajista, joiden IS ja ID ovat tasolla 16-18 ja tämän lisäksi RB ja SB tasolla 12-13. Tämä vaatii toki korkeampaa potentiaalia (vähintään MVP), mutta kyseiset pelaajat ovat todella tehokkaita U21 tasolla. Jos siis tähän pelaajatyyppiin löytyy treenaajia niin tarvetta kyllä löytyy!
Aputaidot: JS, DR, HA, PA, OD
Aputaitoja ei siis käytännössä oikein voi treenata, eli mennään lähtökohtaisesti aloitustaidoilla sekä niillä nousuilla mitä nyt sattuu tulemaan sivuosumina.