BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Draften

Draften (thread closed)

Set priority
Show messages by
This Post:
00
90690.459 in reply to 90690.457
Date: 1/11/2011 10:25:41 AM
Overall Posts Rated:
1616
Thorstensson är en guldklimp, honom kan du få fina pengar för om du väljer att sälja honom.

Om du tränar honom så tror jag du kan få en hyfsad PF eller SF.

Mansoor kan du köra som SF men inget att satsa på i långa loppet.

Lycka till!

From: Jokehim

This Post:
00
90690.460 in reply to 90690.457
Date: 1/11/2011 11:02:47 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Kan bara hålla med tidigare kommentarer. Jan har precis den profil jag söker hos en spelare. Kan bli riktigt bra till slut. Tror du kan få mellan 600000:- och 1000000:- om du väljer att sälja han. Om du säljer och jag är vaken på transfern lär jag vara med och bjuda för övrigt.

Väljer du att träna han och gör det effektivt har du tveklöst en U21 landslagsman om 3 säsonger om inte tidigare. Eftersom han både kan tränas inside och outside så kan du ju enkelt lägga upp ett träningsschema baserat på vad du har för spelare i övrigt.

Mansoor och Hasse är inte värt att lägga ner kraft på. Hasse funkar väl hyggligt som backup på inside om du har tunn trupp och Mansoor som SF eller PF men ingen av dem är värt något på transfern och meningslösa att lägga träningstid på. Du kan köpa bättre spelare att träna för väldigt billig slant och antagligen också smartare köpa billig backup spelare och dumpa bägge två redan nu.

Om du inte redan är familjär med hur man ska träna så ta en titt på de tips jag gav för nästan två år sedan men fortfarande är lika aktuell i tråden (78351.1)

Message deleted
From: Rosen

This Post:
00
90690.463 in reply to 90690.457
Date: 1/11/2011 11:14:28 AM
Overall Posts Rated:
7373
Som de andra säger. Jan Thorstenson är en super-draftee. Honom hade jag inte sagt nej till... Det är väl lite mer potential bara som hade varit fint...

Isa Mansoor ser ut lite som en dröm-draftee för mig. Synd att han ska behöva ha mediocre på Block istället för handling bara. Men Role Player? Vad är lönetaket på en sån?

Du har ju inget lag över huvud taget, å alldeles för många spelare i truppen. De flesta får du säkert inte ens 1000 kr för, men i Thorstenson har du fått en gratischans att kickstarta ditt lag.

Banta ner truppen till 10-12 spelare sälj de som går att sälja å sparka resten. Köp inga dyra spelare för att det är kul att ha en grym spelare. Som du säkert märkte så gick du upp till Div 4 även fast du inte vann Div 4, så du kommer med all sannolikhet inte åka ner i 4:an även om du kommer sist, eller? Nån annan med mer koll?

Sälj Thorstensson. Du ska inte lägga pengar på en dyr tränare nu så då är det bra dumt att ha ett superlöfte.
Köp 2 andra billigare träningsobjekt att träna ihop med Isa Manssor. Han kommer bli tillräckligt bra för att göra nytta åt dig, å sen även fungera som backup, och det är väldigt bra att ha egenproducerade spelare i laget så fansen blir nöjda å köper tröjor...

Pengarna borde dessutom räcka till att bygga ut din Arena ordentligt.

This Post:
00
90690.464 in reply to 90690.463
Date: 1/11/2011 1:38:51 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
0 Announcer: < 6k
1 Bench warmer: < 8k
2 Role player: < 13k
3 6th man: 15-18k
4 Starter: 26-30k
5 Star: 45-50k
6 AllStar: 60-80k
7 Perennial allstar: 95-140k
8 Superstar: 140-220k
9 MVP: 215-315k
10 Hall of famer: 500k+
11 All time great: 1M+

Role player kan nå upp till 13k i lön. Antagligen lite lägre då dessa siffror nog är mest anpassad till inside spelare. Min PG cappa som allstar redan vid 40k.

Som ny manager kan jag nog rekommendera att träna role player.

Min rekommendation till musse att skaffa en nivå 4 tränare med 15-20k i lön till att börja med. Bör kosta 30-50k om jag fattat det rätt. Oavsett om han väljer att träna Thorstensson eller inte så är det tvunget att ha en mycket bra träningsstrategi med ett relativt nystartat lag.

Min rekommendation är att träna 5 spelare på 2 positioner. Om det är PG/SG, SG/SF (besvärlig kombination men fullt möjlig) eller PF/C tycker jag inte är en självklarhet. Om man säljer Thorstensson så kör SG och låt Issa vara med. Med Thorstensson så är inside det givna men lite synd träna två positioner men endast en så blir det nog för få spelare som får träning.

4 nya spelare kan man köpa in för billig slant. Köper man med starter potential har man spelare som kan tränas till runt 20k i lön troligen och det är även i SBBL backup spelare. Mina första draftees hade bl.a. starter, 6th man potential och superstar potential. Den senare med lön under 3000 (idag 40k lön och på gränsen till ordinarie i SBBL). Övriga hade lön mellan 3000 och 3500. För guards är min rekommendation att söka spelare med minst mediocre (nivå 5) i Jump Shot, Jump Range, Outside Defense och minst inept (nivå 4) i passing. Handling och driving går snabbt att träna upp men bör också vara minst inept men kan möjligen även vara awful i en av dem. Sen är 1-2 nivåer bättre än min rekommendation naturligt ännu bättre. I de positioner som tränas är mitt tydliga råd att sälja (eller sparka) alla nuvarande spelare (om de inte kan t.ex. göra ett bra jobb som SF). 20 år och 3500-5000 i lön är helt enkelt för dåligt för att tränas. På de positioner som inte tränas duger det gott och väl med att ha spelare med 4-8k i lön tills ekonomin blir bättre. I träningsposition kan man enkelt rotera när alla spelare är lika bra/dåliga från start så enkelt att se till att spelarna får 48 minuter varje vecka.

Detta var en "träningsguide" i drafttråden som jag tycker alla relativt nystartade lag ska ta till sig. En mer utförlig finns som sagt i tråden jag nämnde för några inlägg sedan men huvudbudskapet är detsamma där.

From: Mannen

This Post:
00
90690.465 in reply to 90690.464
Date: 1/11/2011 2:08:26 PM
Overall Posts Rated:
7575
Även om jag håller med om mycket skulle jag trots allt ge rekommendationen att leta spelare med högre potential. Inte så att man ska betala flera miljoner bara för att få mvp kanske, men allstar finns det massor med spelare och de kostar inte så mycket extra.

Jag har capat 3 spelare själv iaf:
SF Starter 15k
C Star 30k
C Allstar 43k
De angivna lönerna är deras nuvarande, samtliga har tränats minst en halv säsong till efter att de capat.

Grejen är att det är sjukt irriterande när spelaren når capet och du har jobbat så mycket på honom. Det är också så att även ett nytt lag, kan mycket väl vara ett ganska bra lag efter 3 säsonger och då vill man kanske ha utrymmet att fortsätta istället för att ställa om träningen och sänka sin kvalitet igen.
Som det är nu blir alla lag bättre hela tiden också (och så har det varit sedan jag startade) så det som är en starter idag kommer kanske vara en backup om ett par säsonger.
Vidare så kan du när du själv känner dig klar med spelaren, få ut mycket mer pengar om det finns utrymme kvar i hans potential.

Så ingen hets efter potential, men jag skulle lätt titta en gång till om jag inte kan hitta någon med lite högre även om det kostar någon krona till.

Vidare känns det nästan bekräftat att lön och potential hänger otroligt starkt ihop, så:
C,PF - behöver högst potential
PG, SG - lite mindre viktigt med potentialen
SF - här har nog potentialen begränsad roll om du tänker göra en riktig sf, för då tar det så lång tid att träna.

/Mannen

This Post:
00
90690.466 in reply to 90690.465
Date: 1/11/2011 2:44:49 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Ju högre potential desto bättre. Jag kommer inte bygga upp en med star potential från grunden igen pga just begränsad cap och inte heller allstar känns så lockande. Dock så kan det vara värt köra med lite sämre TOs i SBBL då det är svårt ge dem speltid, speciellt nu när jag snart bara har en av mina starka TOs kvar kvar att träna ...

Men det är klart bättre att värva ihop 5 starter potential som ny spelare då ditt lag utvecklas snabbt än att köra ett enda TO för att det är allt plånboken klarar av. Men nog tror jag man har råd att köpa spelare med allstar potential med 3k lön och skapliga skills. Och tror också det är bättre träna Superstar med under 3k och bra skills än 4k med starter potential.

From: jeanluc

This Post:
00
90690.467 in reply to 90690.465
Date: 1/14/2011 12:00:38 PM
Overall Posts Rated:
55
Vidare känns det nästan bekräftat att lön och potential hänger otroligt starkt ihop, så:
C,PF - behöver högst potential
PG, SG - lite mindre viktigt med potentialen
SF - här har nog potentialen begränsad roll om du tänker göra en riktig sf, för då tar det så lång tid att träna.

MIn upfatnning är precis motsatt. C/PF behöver minst potential för dom behöver bara vara bra på 4-5 skills så då når dom inte taket så anbbt

This Post:
00
90690.469 in reply to 90690.468
Date: 1/14/2011 2:46:15 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Tror nog precis som dig att det tar längre tid att träna guard till cap än inside spelare. Däremot så är salary cap högre på inside än outside för samma potential så jämförelsen är inte helt rättvisst.

Advertisement