BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Draften

Draften (thread closed)

Set priority
Show messages by
From: Mannen

This Post:
00
90690.465 in reply to 90690.464
Date: 1/11/2011 2:08:26 PM
Overall Posts Rated:
7575
Även om jag håller med om mycket skulle jag trots allt ge rekommendationen att leta spelare med högre potential. Inte så att man ska betala flera miljoner bara för att få mvp kanske, men allstar finns det massor med spelare och de kostar inte så mycket extra.

Jag har capat 3 spelare själv iaf:
SF Starter 15k
C Star 30k
C Allstar 43k
De angivna lönerna är deras nuvarande, samtliga har tränats minst en halv säsong till efter att de capat.

Grejen är att det är sjukt irriterande när spelaren når capet och du har jobbat så mycket på honom. Det är också så att även ett nytt lag, kan mycket väl vara ett ganska bra lag efter 3 säsonger och då vill man kanske ha utrymmet att fortsätta istället för att ställa om träningen och sänka sin kvalitet igen.
Som det är nu blir alla lag bättre hela tiden också (och så har det varit sedan jag startade) så det som är en starter idag kommer kanske vara en backup om ett par säsonger.
Vidare så kan du när du själv känner dig klar med spelaren, få ut mycket mer pengar om det finns utrymme kvar i hans potential.

Så ingen hets efter potential, men jag skulle lätt titta en gång till om jag inte kan hitta någon med lite högre även om det kostar någon krona till.

Vidare känns det nästan bekräftat att lön och potential hänger otroligt starkt ihop, så:
C,PF - behöver högst potential
PG, SG - lite mindre viktigt med potentialen
SF - här har nog potentialen begränsad roll om du tänker göra en riktig sf, för då tar det så lång tid att träna.

/Mannen
From: Jokehim

This Post:
00
90690.466 in reply to 90690.465
Date: 1/11/2011 2:44:49 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Ju högre potential desto bättre. Jag kommer inte bygga upp en med star potential från grunden igen pga just begränsad cap och inte heller allstar känns så lockande. Dock så kan det vara värt köra med lite sämre TOs i SBBL då det är svårt ge dem speltid, speciellt nu när jag snart bara har en av mina starka TOs kvar kvar att träna ...

Men det är klart bättre att värva ihop 5 starter potential som ny spelare då ditt lag utvecklas snabbt än att köra ett enda TO för att det är allt plånboken klarar av. Men nog tror jag man har råd att köpa spelare med allstar potential med 3k lön och skapliga skills. Och tror också det är bättre träna Superstar med under 3k och bra skills än 4k med starter potential.

From: jeanluc

This Post:
00
90690.467 in reply to 90690.465
Date: 1/14/2011 12:00:38 PM
Overall Posts Rated:
55
Vidare känns det nästan bekräftat att lön och potential hänger otroligt starkt ihop, så:
C,PF - behöver högst potential
PG, SG - lite mindre viktigt med potentialen
SF - här har nog potentialen begränsad roll om du tänker göra en riktig sf, för då tar det så lång tid att träna.

MIn upfatnning är precis motsatt. C/PF behöver minst potential för dom behöver bara vara bra på 4-5 skills så då når dom inte taket så anbbt

This Post:
00
90690.469 in reply to 90690.468
Date: 1/14/2011 2:46:15 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Tror nog precis som dig att det tar längre tid att träna guard till cap än inside spelare. Däremot så är salary cap högre på inside än outside för samma potential så jämförelsen är inte helt rättvisst.

This Post:
00
90690.470 in reply to 90690.469
Date: 1/14/2011 3:05:30 PM
Overall Posts Rated:
7575
Tror nog precis som dig att det tar längre tid att träna guard till cap än inside spelare. Däremot så är salary cap högre på inside än outside för samma potential så jämförelsen är inte helt rättvisst.

Har hört någon annan säga samma sak, men jag är lite tveksam. Vad grundar du det på?

/Mannen
From: jeanluc

This Post:
00
90690.471 in reply to 90690.468
Date: 1/14/2011 6:03:11 PM
Overall Posts Rated:
55
Jag kanske har fel men jag harför mig att potential är totala antalet skills. Så en C kan fördela mer på få kategorier och få mer i lön än motsvarande guard. Därför är lön och potential inte samma sak

This Post:
00
90690.472 in reply to 90690.471
Date: 1/14/2011 6:28:55 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Samma förklaring har även jag. Att helt enkelt caps inte är baserat på salary utan skills och att inside spelare har färre skills som tränas och dessa går att träna till högre lön än outside spelarnas därför. Men detta är inget som är bekräftat men med tanke på hur tidigt min allstar guard cappa och även GBGs jämfört med de uppskattade siffrorna så känns det än mer troligt att cap har en inte obetydlig skillnad mellan positioner.

This Post:
00
90690.473 in reply to 90690.472
Date: 1/14/2011 6:53:49 PM
Overall Posts Rated:
7575
Capet är baserat på skills inte på lön, men haken är att även lönen är baserad på skills. Jag vet inte vart din guard capade men min center som har en lön på 43k har fått ganska mycket träning efter att han capade, jag gissar på ca 1 säsong iaf men detta är ju svårt att bestämma exakt.
Min uppfattning är att capet är baserat på ett beroende som om inte exakt iaf är väldigt likt det för lönen. Sedan tror jag att sublevel på potentialen har väldigt stor betydelse. Att det är lättare att hitta centrar som verkar vara väl över capet tror jag beror på att de har tränats en bra bit efter att de capat och att det är lättare att få lönen att sticka iväg på en center.
Sedan är ju de lönerna vi har framtagna för capen antagligen lite höga nu när de flera säsonger i rad justerat ner lönerna (men inte capet).

/Mannen
This Post:
00
90690.475 in reply to 90690.474
Date: 4/18/2011 9:03:03 AM
Pipa Warriors
SBBL
Overall Posts Rated:
8686
Second Team:
Pipa Organics
Dags att damma av denna gamla tråden igen För visst är det ikväll som vi fick tillgång till draftees föregående säsong?

Advertisement