Nja, visserligen ryker det 1 lag per omg mot bissy men i övrigt är det väl inte helt omöjligt att ta sig långt om man satsar lite i cupen. Och när bissy hade BBB så presterade de, om jag minns rätt har inte kollat nu, inte överlägsna betyg... även om han gör fina betyg helt klart
Jag minns att jag kollade in på deras betyg en av BBB-veckorna och blev imponerad hur sjukt bra betyg dom hade på alla matcherna. Förmodligen mötte dom någon motståndare som kunde haft hyfsade betyg och då tog dom det säkra före det osäkra. Om dom mötte något sämre lag så passade dom på att vila, men annars körde dom på för fullt (och hade kapacitet till det).Sen är det inte givet att dom vinner i år, utan 1N har defitivt en rimlig chans
De flesta av PRO-lagen som åkt ur känns ändå som om de åkt pga att de inte ställt upp med en bra uppställning, alltså har de prioriterat serien istället. Samtidigt har det lottats många PRO-lag mot varandra, men utan A-Torps miniskräll mot BB hade det ändå varit 4 PRO i semin. Och att ett div III-lag spelade kvart berodde ju snarare på oförmåga hos hans motståndare (tänker främst på Est Sthlm) och knappast ngt som Ardberg bör be om ursäkt för.
Magnus behöver absolut inte be om ursäkt för sin seger, utan det var en ganska välplanerad match, med noggrant genomtänkt strategi i förväg. I övrigt har dock Mange haft en väldig tur med lottningen (sorry Mange). Givetvis är vi många i Pro A som nedprioriterar cupen eftersom den har en så stor del (o)tur och så relativt sett lite prestige inblandad, men trots det så är det i princip bara mot andra Pro A-lag som Pro A-lag åker ut (med några få undantag). Med en vettig seedning så hade inte så många Pro A-lag mer eller mindre struntat i cupen. Man kan se att de flesta verkar resonera att "så länge jag har en hyfsad lottning så satsar jag, men så fort jag åker på ett annat Pro A-lag så kan jag lika gärna skita i det, eftersom jag ändå är beroende av lotten för att det ska vara värt mödan/risken". Så gjorde jag och hade jag inte åkt på Bissy i tisdags så hade jag lika gärna kunnat hamna i semifinal. Det känns lite så där tycker jag...
Själv känner jag inte att man måste förlita sig på turen för att gå långt, utan bara undvika oturen... vilket iaf för mig är en stor skillnad. Sen är det förstås segt om man drar bissy i omg 1-2 och får en rejäl ent-nackdel jämfört med övriga seriemotståndare. Där ligger väl det största felet och finns väl 2 sätt att lösa det, seedning eller olika ent för serie och cup. Själv gillar jag inte riktigt ngt av förslagen.
Att du inte behöver förlita dig på turen utan slippa oturen beror på att du tillhör de bättre lagen. Lag som är något sämre måste istället förlita sig på turen och kan ta sig fram på det sättet. Den säsong jag tog mig till semifinal så tillhörde jag definitivt den turliga kategorin. Visserligen kan det se bra ut på pappret för mig att jag tagit mig till semi, men jag vet ju hur det gick till (och hur det fortfarande kan gå till) så jag sätter väldigt lite prestige i den semin.