Man behöver två grillar.
1 stor klotgrill, förslgsvis Weber, men jag har någon polare som har en "kopia" som ser exakt likadan ut och märkte ingen skillnad.
Sen såklart en rejäl gasolgrill.
Självklart är kolgrill att föredra.. men den bästa grillningen är den som blir av... dvs.. med Gasol grillar man kanske 100 ggr på en säsong... med bara kol... 10-20....
Med Gasol kan man alltid slänga på lite burgare till lunch... å dyker det upp nån polare så slänger man på några till osv...
Med små barn och alltför lite tid över till finlir... så finns det enligt mig inget annat än fläsk till vardags..
Min favorit är fläskkotlett, men allt som oftast blir det fläskfilé. Passar bra att marinera och går inte att misslyckas med.
Kyckling är också fint att grilla och kräver minimalt med jobb.
Roligast tycker jag själv är när man köper lite fin köttfärs å slänger ihop några burgare för en spontan-lunch med vänner.
Bara lite salt,peppar å köttkrydda... sen pensla med olja så de inte bränner fast... sen grilla ordentligt på första sidan så de sitter ihop vid vändning och pensla igen innan du vänder sida. Jag tycker personligen det blir finare att inte ha i ägg eller annat för att binda köttfärsen...
Sen gäller det att köpa stora bröd.... hamburgarbröd eller formfranska eller vad som helst... huvudsaken är att de är stora.. så man får plats med alla tillbehör...
En riktigt fin och saftig (och oväntad) hamburgare är sånt som alla polare kommer ihåg. Å lätt å få andra att tro att man är grillkung ;) Fuska med att steka bacon i stekpannan... allt behöver inte grillas bara för man grillar...
Rött kött är ju lite knepigare.. speciellt om man ska grilla till många... då folk oftast har alla möjliga preferenser... well-done/medium rare... osv... som om de vet vad som skiljer det ena från det andra... De har bara vant sig vid att säga nåogt av det på restaurang, men får knappast exakt samma grillning varje gång då restauranger sällan lyckas leverera precis det man bad om..
Men några bitar som jag gillar som ofta finns till bra pris är rostas och rostbiff..
Men ska man på knytis så blir det alltid en rejäl hängmörad oxfilé eller ryggbiff. I takt med att krogbesöken minskat så har budgeten för fint kött ökat. Det är lite mentalt det där.... att man kan/kunde lägga ett par tusen på en köttbit med efterföljande utgång men inte gärna ville köpa kött för 400 kr/kg..
Dock har jag märkt, att när man går till en köttdisk å ber om 2 bitar osv... så får man alltid för mycket kött.. Optimal storlek för en ryggbiff för mig är drygt 400 gram.. å kanske 300 för frugan.. om det är fettkant på.. säger man bara " 2 bitar av ryggbiffen" så kommer man ofta därifrån med 1 kg kött...
Vill man bjuda på riktigt fin middag (å fuska) så langar man på 2 hela oxfiléer på grillen. Bara salt å peppar... rikligt med salt å peppar... sen har man satt på ugnen.. så när man har grillat på oxfi´léerna ordentligt så langar man in dem i ugnen å kan använda grillen till annat istället.
Enligt mig tjänar man inget på att köra oxfilén hela vägen på grillen då den ändå ska gå på lägre värme så länge..
Sen håller jag med Wella om att man alltid vill ha några korvar också.. Å de köper jag helst i delikatessen. Riktigt köttiga korvar som nästan är som kotletter till konsistensen.
Bäst är det ju när man är många som ska äta.. för då kan man grillar fler olika saker och det är det absolut bästa... när man får en kycklingbit.. en bit fläskfilé.. en biff å lite korv.. majs.. svamp osv...
Lite roligt är att grilla citron... som blir söt när man grillar den.
Fiskpaket å liknande har jag aldrig riktigt förstått mig på... jag är en meatlover.. så jag har nog aldrig fått till en riktigt fin fiskgrillning.
Jag är inte själv så het på champinjoner.. men har fått tips om en fin marinad nån gång som nästan alla gillar. Ingefära är nyckeln.. men vitlök och chili/peppar.. sen på grillen tills de blir mjuka..