BuzzerBeater Forums

BB Sverige > LL säsong 32

LL säsong 32

Set priority
Show messages by
From: Rosen
This Post:
00
272900.52 in reply to 272900.51
Date: 10/10/2015 7:11:54 AM
Overall Posts Rated:
7373
Jag är inte det minsta insatt i elastic effekt, det lilla jag läst tycker jag ofta känns som att man ser något möster för att man vill se ett mönster..

För att få till en riktigt fin insidespelare för stora landslaget bör spelaren nästan platsa i U21 som Guard... dvs.. första tre-4 säsongerna enbart sekundärträning. Ju bättre spelaren bli och ju högre spelarens lön blir.. desto svårare blir det att motivera sig själv att spela spelaren out of position för träningens skull.. Det ska vara tankande lag som kan unna sig den lyxen.. å det stämmer väl rätt bra med vad som tidigare sagts i tråden.

Viktigast är väl egentligen att de som verkligen lägger energi på träning, lägger den träningen på rätt spelare.. Ofta så sitter man (har hänt mig och även andra) och tränar utländska spelare optimalt. Det är ju väldig brist på spelare med fin potential hos oss dock.. Det kan man inte göra så mycket åt tyvärr..

Men man kan ju tänka sig att de som verkligen går in för träning ofta har en bra tränare också.. Ser man då till att offra några 100k extra på att verkligen ha en fin svensk, så kan man ha en fin annan spelare (utländsk).. å sen plocka in en Svensk till som man tränar för U21..

T ex.. du får tag på en guard MVP HOF å lägger 3 säsonger inside på honom... kombinerar du det med en 2.20 Allstar Svensk så får ju han kanonträning för u21 å blir ett insidemonster.. När man sen går över till outsideträning på sitt a-landslagsobjekt så kan man köra parallellt med en allstar guard-mosnter för u21..

Det man kan se just nu är ju också att träning lönar sig på transfern igen.. å då är det lönsamt att träna sekundära förmågor å så kan man sälja vidare sen med bra förtjänst för de "bästa" coacherna har mest pengar å de värderar sekundära skills..

Med det sagt...
Det finns massor med sätt att träna som inte är dåliga, men som inte är optimala för stora landslaget.. Satsar man på U21 först å sen byter till fokus på A-landslaget så är det inge fel med det.. men det blir jobbigare och det blir dyrare lönemässigt när du har en 50-60k spelare som du inte kan använda på rätt position.. börjar du med sekundära så har du en spelare som du sen kan spela en match i veckan på sin rätta position och du blir automatiskt bättre å bättre varje säsong..

Speciella snedtränade spelare får man försöka fånga upp å tipsa coachen typ "Du har en lite konstig spelare, men om du fortsätter träna honom konstigt kan han platsa i LL som rollspelare, medans om du börjar jämna till honom kommer han aldrig komma ikapp de bästa ändå". Inte så att jag menar att man ska ha som mål redan från början att skapa en snedtränad spelare.. mer att om det dyker upp någon.. så ska man se potentialen, inte se alla hålen..


From: rufferto

This Post:
00
272900.53 in reply to 272900.51
Date: 10/10/2015 8:25:18 AM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
199199
vet tex inte hur många olika typer guards vi har i dagsläget. Men sist jag satte mig in i de så saknades helt SG's värda nämna som just de. Eller olika typer av PG's för den delen. Kändes som om alla hade gått efter samma ritning.


Vi saknar egentligen helt en riktigt vass SG. Och det verkar inte vara helt ovanligt bland mindre nationer när jag kollar på våra motståndare, ofta spelar de en PG på SG positionen. Vi har kört mycket med Ulf Åkersten (23628505) Men när jag matar in hans värden i tex buzzer manager så är han ju klart och tydligt en PG.
Så det är väl den positionen jag saknar mest för att kunna laborera med rena outside skytte taktiker.
Tycker vi är solida på SF samt PF, i viss mån även PG. Och man behöver minst 2 kvalitetsspelare på varje position, pga formskiftandet. Det har vi på de där tre positionerna. Center kan man lösa med PF:arna men just SG är det lurigt på.

Tittar jag på truppen idag så är det rätt tydligt att kraven har höjts för att komma med... tror jag har skrivit superstar+ /minst 100 tsp eller något sånt (för att vara inkluderande) men när det verkligen kommer till kritan att peta ut någon ur nuvarande är det egentligen mvp+/115 tsp samt en vettig build.

Det är så ytterst få 5+5 18 åringar med HoF och dylikt så dom borde vi lätt kunna hålla koll på.

This Post:
00
272900.54 in reply to 272900.53
Date: 10/10/2015 8:54:44 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Verkar inte vara speciellt populärt att spela med SG. Min SG har stundtals petats till förmån för PG i franska landslaget då man hellre vill ha en mer allround försvarsstark spelare med skytte istället för en ren skytt. Den här säsongen har jag haft för usel form på min spelare så inte konstigt han inte fått speltid.

Frågan är hur mycket man ska prioritera en "SG". Min enda spelare med potential för landslaget har bara superstar potential så varit oundvikligt satsa på SF position för han så inte kunnat hjälpa med SG i vilket fall.

This Post:
00
272900.55 in reply to 272900.54
Date: 10/10/2015 9:11:08 AM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
199199
Förstår vad du menar, att få fram en riktig topp SG är något som tar tid och, om jag gissar rätt, mycket potential.
Jag är osäker på om en cappad MVP potential SG ens skulle gå föra tex Åkersten eller liknande PG.

Kan superstar räcka till LL? Just nu är svaret ett svagt ja på just SF men tendensen är att det krävs extremt bra träningsdiciplin för att pussla in så mycket som möjligt, tex Molner/Tunggård. På alla andra positioner skulle jag säga att det är nästintill lönlöst.

Så ja... någon får drafta en HoF Shooting Guard nu med bra startskills och sekundärskills. (y)

From: Rosen
This Post:
00
272900.56 in reply to 272900.55
Date: 10/10/2015 9:49:44 AM
Overall Posts Rated:
7373
hur ser en riktigt dominant SG ut nuförtiden?

Jag letade förr i tiden efter SG som hade typ 19 JS 13 JR 19 OD 16 HA 18 DR 10 PA å gärna lite ID, IS å 0 Reb å högt FT..

Men jag har ju aldrig direkt kört outsidetaktik.. men kändes aldrig som JR var att föredra.. men DR + JS klarade man sig väldigt bra på.. låg passing va helt ok så länge HA va hög så blev det sällan turnovers..

PA på SF va viktigare för mig.. men svårt att hitta högt där... men 12 PA på SF så är man bättre än de flesta iaf de som kör inside..

Nikodem MAtuszak tränade jag ju mer eller mindre själv... alltid varit sugen på att träna en som honom från grunden..

Skulle då försöka få honom kanske nåt i stil med .. 15 JS 9 JR 16 OD 13 HA 16 DR 15 PA 18 IS 17 ID 8 reb. SB har jag aldrig funderat över..

Vet itne vad det skulle kräva för potential eller bli för lön... blir det för högt så skulle jag i första hand minska JS å eventuellt RB

From: Lövet

This Post:
00
272900.57 in reply to 272900.55
Date: 10/10/2015 10:53:12 AM
Overall Posts Rated:
5050
Jag skulle gissa på att jag sitter med en rätt fin SG, troligen Finlands bästa skytt outside men hade gärna velat ha lite mer passning på honom men då drar väl lönen iväg ytterligare. Om inte alla här var konkurrenter skulle jag kunna tänkt mig att visa hur han är byggd

Han hade inget dussin motstånd här men gjorde rätt bra ifrån sig:(34729)

Last edited by Lövet at 10/10/2015 10:56:15 AM

From: Jokehim

This Post:
00
272900.58 in reply to 272900.56
Date: 10/10/2015 11:34:50 AM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Min SG har minst de nivåer du specificerat men är ändå väldigt svårt få bra skytteprocent vid outsidetaktiker så är svårt att motivera att lägga resurserna på skytte. Lär krävas all-time high för att få upp spelaren i de nivåer min har så helt klart svårt nå så höga nivåer på skyttet att det slår ut inside anfall.

This Post:
00
272900.59 in reply to 272900.58
Date: 10/10/2015 1:54:00 PM
Ratu BK
SBBL
Overall Posts Rated:
199199
sant fast med lönejusteringen på JR får du inte en jäkla massa av det i säg en 150k spelare. Det jag undrar över är hur skulle en 200k maxad SG prestera? Det är en sån spelare jag vill ha till landslaget B)

This Post:
00
272900.62 in reply to 272900.59
Date: 10/10/2015 2:32:21 PM
Jokehim Maniacs
SBBL
Overall Posts Rated:
188188
Second Team:
Jokehim Maniacs II
Besse har marvelous (15) i JR så det är väl inte så extremt lönedyrt.

Advertisement