BuzzerBeater Forums

BB Sverige > Kalle Anka cup säsong 10

Kalle Anka cup säsong 10

Set priority
Show messages by
From: sku88an
This Post:
00
111986.53 in reply to 111986.52
Date: 10/29/2009 4:38:27 PM
Overall Posts Rated:
2929
Så var man klar för semifinal! En väldigt fin lottning är väl den starkaste orsaken till dessa framgångar även om vi satsat lite extra på cupen denna säsong. Drömlottningen tog väl tyvärr slut ikväll när vi lottades mot bissy...

Vi har 2 raka matcher mot bissy kommande vecka, förhoppningsvis kan vi vara nära i en av matcherna :)

1N får väl ses som favorit i den andra semin, A-Torp har dock gjort det riktigt bra att ens komma så här långt, kanske kan de överraska en gång till! Och som vanligt visar II.4 upp sig i cupen och är återigen den serie som har med ett lag längst, om vi räknar bort PRO då såklart.

From: Arvydas

This Post:
00
111986.54 in reply to 111986.53
Date: 10/29/2009 7:01:19 PM
Overall Posts Rated:
22
Tack Sku88an för att du uppmärksammar vår bedrift (och grattis till din framgång!). Semi två år i rad slår riktigt högt! Är väl bara bissy som kan matcha det..

Det bör nor erkännas att en viktig ingrediens båda åren utgjorts av en gynnsam lottning. Hur som helst, nu är vi i semi och allt kan hända. Favoritskapet vilar på våra kära motståndare.

This Post:
00
111986.55 in reply to 111986.53
Date: 10/30/2009 3:36:58 AM
Overall Posts Rated:
8080
Själv åkte jag på Bissy redan i tisdags i årets lotteri. Innan dess hade jag haft en hyfsad bra lottning, varken speciellt bra eler dålig.KAlle Anka cup har ett litet skimmer av HTs gamla junissystem; man kan påverka vad man får i viss mån genom hur mycket man satsar, men tillslut är det ändå lotten som är viktigast om man inte råkar vara ett av dom absolut bästa laget (dvs Bissy och möjligen 1N i år).

This Post:
00
111986.56 in reply to 111986.55
Date: 10/30/2009 9:06:44 AM
Overall Posts Rated:
2929
Nja, visserligen ryker det 1 lag per omg mot bissy men i övrigt är det väl inte helt omöjligt att ta sig långt om man satsar lite i cupen. Och när bissy hade BBB så presterade de, om jag minns rätt har inte kollat nu, inte överlägsna betyg... även om han gör fina betyg helt klart :)

De flesta av PRO-lagen som åkt ur känns ändå som om de åkt pga att de inte ställt upp med en bra uppställning, alltså har de prioriterat serien istället. Samtidigt har det lottats många PRO-lag mot varandra, men utan A-Torps miniskräll mot BB hade det ändå varit 4 PRO i semin. Och att ett div III-lag spelade kvart berodde ju snarare på oförmåga hos hans motståndare (tänker främst på Est Sthlm) och knappast ngt som Ardberg bör be om ursäkt för.

Själv känner jag inte att man måste förlita sig på turen för att gå långt, utan bara undvika oturen... vilket iaf för mig är en stor skillnad. Sen är det förstås segt om man drar bissy i omg 1-2 och får en rejäl ent-nackdel jämfört med övriga seriemotståndare. Där ligger väl det största felet och finns väl 2 sätt att lösa det, seedning eller olika ent för serie och cup. Själv gillar jag inte riktigt ngt av förslagen.

This Post:
00
111986.57 in reply to 111986.56
Date: 10/30/2009 12:28:17 PM
Overall Posts Rated:
8080
Nja, visserligen ryker det 1 lag per omg mot bissy men i övrigt är det väl inte helt omöjligt att ta sig långt om man satsar lite i cupen. Och när bissy hade BBB så presterade de, om jag minns rätt har inte kollat nu, inte överlägsna betyg... även om han gör fina betyg helt klart
Jag minns att jag kollade in på deras betyg en av BBB-veckorna och blev imponerad hur sjukt bra betyg dom hade på alla matcherna. Förmodligen mötte dom någon motståndare som kunde haft hyfsade betyg och då tog dom det säkra före det osäkra. Om dom mötte något sämre lag så passade dom på att vila, men annars körde dom på för fullt (och hade kapacitet till det).Sen är det inte givet att dom vinner i år, utan 1N har defitivt en rimlig chans

De flesta av PRO-lagen som åkt ur känns ändå som om de åkt pga att de inte ställt upp med en bra uppställning, alltså har de prioriterat serien istället. Samtidigt har det lottats många PRO-lag mot varandra, men utan A-Torps miniskräll mot BB hade det ändå varit 4 PRO i semin. Och att ett div III-lag spelade kvart berodde ju snarare på oförmåga hos hans motståndare (tänker främst på Est Sthlm) och knappast ngt som Ardberg bör be om ursäkt för.

Magnus behöver absolut inte be om ursäkt för sin seger, utan det var en ganska välplanerad match, med noggrant genomtänkt strategi i förväg. I övrigt har dock Mange haft en väldig tur med lottningen (sorry Mange). Givetvis är vi många i Pro A som nedprioriterar cupen eftersom den har en så stor del (o)tur och så relativt sett lite prestige inblandad, men trots det så är det i princip bara mot andra Pro A-lag som Pro A-lag åker ut (med några få undantag). Med en vettig seedning så hade inte så många Pro A-lag mer eller mindre struntat i cupen. Man kan se att de flesta verkar resonera att "så länge jag har en hyfsad lottning så satsar jag, men så fort jag åker på ett annat Pro A-lag så kan jag lika gärna skita i det, eftersom jag ändå är beroende av lotten för att det ska vara värt mödan/risken". Så gjorde jag och hade jag inte åkt på Bissy i tisdags så hade jag lika gärna kunnat hamna i semifinal. Det känns lite så där tycker jag...

Själv känner jag inte att man måste förlita sig på turen för att gå långt, utan bara undvika oturen... vilket iaf för mig är en stor skillnad. Sen är det förstås segt om man drar bissy i omg 1-2 och får en rejäl ent-nackdel jämfört med övriga seriemotståndare. Där ligger väl det största felet och finns väl 2 sätt att lösa det, seedning eller olika ent för serie och cup. Själv gillar jag inte riktigt ngt av förslagen.

Att du inte behöver förlita dig på turen utan slippa oturen beror på att du tillhör de bättre lagen. Lag som är något sämre måste istället förlita sig på turen och kan ta sig fram på det sättet. Den säsong jag tog mig till semifinal så tillhörde jag definitivt den turliga kategorin. Visserligen kan det se bra ut på pappret för mig att jag tagit mig till semi, men jag vet ju hur det gick till (och hur det fortfarande kan gå till) så jag sätter väldigt lite prestige i den semin.

This Post:
00
111986.58 in reply to 111986.57
Date: 10/30/2009 7:19:23 PM
Overall Posts Rated:
2929
Jag minns att jag kollade in på deras betyg en av BBB-veckorna och blev imponerad hur sjukt bra betyg dom hade på alla matcherna. Förmodligen mötte dom någon motståndare som kunde haft hyfsade betyg och då tog dom det säkra före det osäkra. Om dom mötte något sämre lag så passade dom på att vila, men annars körde dom på för fullt (och hade kapacitet till det).Sen är det inte givet att dom vinner i år, utan 1N har defitivt en rimlig chans

Kollade visserligen bara matchen mot Jokehim Maniacs nu men det känns ju som en av de tuffare motståndaren, visst gör han fina betyg men ingen omöjlighet att slå det där för ett topplag i div II. Men nu går jag nog lite ur spår, bissy är såklart svåra att möta i vilket fall och det spelar ingen stor roll i cupdiskussionen.

Med en vettig seedning så hade inte så många Pro A-lag mer eller mindre struntat i cupen. Man kan se att de flesta verkar resonera att "så länge jag har en hyfsad lottning så satsar jag, men så fort jag åker på ett annat Pro A-lag så kan jag lika gärna skita i det, eftersom jag ändå är beroende av lotten för att det ska vara värt mödan/risken". Så gjorde jag och hade jag inte åkt på Bissy i tisdags så hade jag lika gärna kunnat hamna i semifinal. Det känns lite så där tycker jag...

Seedning är såklart bra för klubbar i toppen, de får enklare matcher... samtidigt så tycker iaf jag lite av charmen med cupen är att man kan få möta vem som helst och att man inte måste vara topp8 i Sve för att ha kunna gå långt.

Visserligen kan det se bra ut på pappret för mig att jag tagit mig till semi, men jag vet ju hur det gick till (och hur det fortfarande kan gå till) så jag sätter väldigt lite prestige i den semin. :)

Sätter du ngn prestige på cupseger? Cupsemi om du slagit ut 3 PRO-lag innan?
Det känns som om det är lite vad man gör det till... tycker inte heller att prestigen är särskilt hög i cupen, men ser ändå inte anledningen till att spela med skräplag/lägga sig bara för att man råkar få en tuff motståndare :|
Det är trots allt roligare att spela cup är träningsmatch... iaf för mig, kan inte se varför man inte alls bryr sig om cupen ur den synvinkeln, spelglädje!

Last edited by sku88an at 10/30/2009 7:31:08 PM

This Post:
00
111986.59 in reply to 111986.58
Date: 10/31/2009 3:01:05 AM
Overall Posts Rated:
8080
Sätter du ngn prestige på cupseger? Cupsemi om du slagit ut 3 PRO-lag innan?

Ja i en cupseger finns viss prestige, men långt ifrån den prestige som den skulle kunna ha. Givetvis är det mer prestigefullt om man slagit bra lag på vägen. Det är det som är hela poängen. Idag kan du bli mer eller mindre framlottad, vilket minskar den totala prestigen. Så det som är prestige är vilka lag man slagit snarare än cupen som sådan, vilket är tråkigt. Med en riktig seedning så *måste* man vara bra (oberoende av om du spelar i Pro eller Div IV) för att ta sig långt i cupen. Alla har fortfarande chansen att vina, men måste förstås prestera för att ta sig långt (till skillnad från serien, där bara dom 16 som spelar i högsta serien har chans att bli svenska mästare).
Det är trots allt roligare att spela cup är träningsmatch... iaf för mig, kan inte se varför man inte alls bryr sig om cupen ur den synvinkeln, spelglädje!

Skillnaden mellan att vara kvar i cupen eller spela i den privatturnering jag spelar varje år efter att cupen avslutats är för mig minimal, möjligen med fördel för privatcupen. Eftersom jag dessutom tycker att träningsoptimering och framförallt serien är klart mycket roligare en cupen i dess nuvarande form så finns det ingen anledning att förstöra sina möjligheter i dessa för att hänga kvar i lotteriet en vecka till. I korthet kan man väl säga att jag går ner till ICA och köper en trisslott om jag är sugen på lotteri (det händer inte ofta) och går till BB om jag vill ha strategi och taktik.

This Post:
00
111986.60 in reply to 111986.59
Date: 10/31/2009 5:22:55 AM
Overall Posts Rated:
7575
Jag måste säga att jag inte riktigt håller med dig här. Visst är det surt att åka ur cupen tidigt pga taskig lottning, framförallt om det beror på att det sammanfaller med rival eller tv-match i serien. Men jag skulle iaf säga att det som sänker prestigen i cupen är inte lottningen i första hand utan snarare din och andras inställning.

Det finns säkert massor av sätt att spela det spelet men jag tror att den enda chansen att hålla intresset kvar någon längre tid är att gå in för att ha kul. Visst går det att räkna på varje krona och millimeter (och det gör jag också för det är ju askul) men ibland måste man kanske släppa lite på det rationella och anammma andra värden. Dels för att det inte behöver vara dåligt men framförallt för att det är mycket roligare.

Jag tycker mao att det blir lite vad man gör det till och just nu är det många som nedvärderar cupen vilket jag tycker är synd. Jag tror dock att fler och fler kommer få upp ögonen för cupen och satsa mer där, men jag kan ju ha helt fel.

/Mannen
This Post:
00
111986.61 in reply to 111986.60
Date: 10/31/2009 8:05:25 AM
Overall Posts Rated:
8080
Det finns säkert massor av sätt att spela det spelet men jag tror att den enda chansen att hålla intresset kvar någon längre tid är att gå in för att ha kul. Visst går det att räkna på varje krona och millimeter (och det gör jag också för det är ju askul) men ibland måste man kanske släppa lite på det rationella och anammma andra värden. Dels för att det inte behöver vara dåligt men framförallt för att det är mycket roligare.

Det håller jag helt med om och jag vrider och vänder definitivt inte på varje krona, utan tvärtom så fokuserar jag på det som är kul. eftersom cupen i nuvarande läge inte är roligare en privatcupen med Mange och Jacob så har jag mao ingen anledning alls att satsa onödigt krut på den. Däremot har jag full förståelse för att det finns dom som tycker att cupen är rolig, även om jag har väldigt svårt att se vad dom som uppskattar lotterimomentet ser för fördel med det...

Jag tycker mao att det blir lite vad man gör det till och just nu är det många som nedvärderar cupen vilket jag tycker är synd. Jag tror dock att fler och fler kommer få upp ögonen för cupen och satsa mer där, men jag kan ju ha helt fel.

Möjligen marginellt, men jag tror faktiskt det krävs ett seriösare upplägg för att fler ska engagera sig. Om man jämför med serien så skulle man ju kunna införa samma typ av lottning där; inför varje omgång lottar man vilket lag man ska möta och har man tur åker man på ett bottenlag varje omgång, men har man otur åker man på Bissy, (ett aktivt) HHH, eller 1N varje omgång. ett visst tävlingsmoment kommer så klart att finnas kvar, men charmen med serien skulle i det läget försvinna i stort sett helt för mig och det är så det är med cupen idag. Ja, ja, nog sagt om det. Jag fokuserar helt enkelt på det som är roligt och fortsätter att ta cupen som en liten bisyssla.

This Post:
00
111986.62 in reply to 111986.61
Date: 10/31/2009 8:48:19 AM
Overall Posts Rated:
7575
Ok det är väl som sagt dags att lägga ned den här diskusionen men jag måste tillägga några saker. Dels att det är kul att det finns tankar som skiljer sig åt, jag önskar att det kom fram lite oftare här på forumet. Sedan är jag glad att höra att du föredrar att åka ur cupen så du kan komma igång med din privatcup, men kan man kalla det tur/otur om man vill åka ur cupen? ;P (retas lite bara).

Det jag verkligen vill tillägga är att det är ju all slump i det här spelet som gör det kul. Hela spelet handlar ju lite om att bända chanserna till din fördel men du vet aldrig innan säkert hur det kommer gå. Du satsar kanske något i draften för att öka dina chanser men i slutändan kommer det iaf ner till slumpen. Du ställer bästa laget på banan, bygger ent och jobbar på maximal GS ställer in taktik men till slut kommer det ned till alla slumpade värden i matchmotorn.

Att se en match "live" skulle ju vara döden om det inte var för slumpen. I många fall vet man ju innan vem som har bästa laget, men chansen/risken för en upset gör ju själva spänningen (tycker jag). Klart man blir upprörd när man torskar en match man borde vunnit, lottar in bissy som rival som nykomling i PRO, får bissy i första matchen i cupen. Men å andra sidan har du ju spänningen innan, kan jag slå HHH med en 3-2 zon,undra vem jag får som rival när jag går upp, vem får jag nästa omgång i cupen. Jag gillar nog det oförutsägbara och spänningen som kommer därtill. Jag kan ju dock förstå storheten i tex schack där slumpen inte finns med på det sättet men så funkar ju inte riktigt BB. Visst som det är nu kanske inte det bästa laget i sverge vinner cupen men det är inte heller säkert att bästa laget vinner serien heller.

/Mannen
This Post:
00
111986.63 in reply to 111986.62
Date: 10/31/2009 9:02:42 AM
Overall Posts Rated:
8080
Nej, det är inte slumpen det är sannoilkheten. ;) *leker besserwisser*

Det oförutsägbara behövs självklart, men som med allt så får det inte gå till överdrift (om allt lottas rakt upp och ner så blir spelet relativt intressant).

Advertisement